D’Albanyà a Tortellà

8 de febrer de 2015
Aquesta excursió correspon a la 6a etapa de les 24 Hores a Muntanya en la seva 33a edició, que organitza anualment el Centre Excursionista d’Olot. L’organització ha posat al servei dels excursionistes el desplaçament de Tortellà a Albanyà, fent possible d’aquesta manera fer una travessia sense haver-nos de preocupar per la logística del transport.
Enguany, unes quatre-centes persones han participat a aquest esdeveniment. A la 6a etapa (18 km) hem estat unes cent cinc persones, de les quals una quinzena, hauran fet el recorregut complet de les 24 Hores a Muntanya (79 km).
Itinerari:
Sortim d’Albanyà seguint la pista que va cap a Bassegoda i que coincideix amb el GR11 i Itinerannia. Després de travessar el pont sobre la Muga, trobem el camí d’anar a Lliurona. És un sender que s’enfila per un serrat boscós i passa per Coll Bertan i la Parada. Després de la casa, deixem la font a l’esquerra i seguim la pista amunt, que deixem pocs metres després per agafar un camí que en surt cap a l’esquerra i que s’enfila decididament i fent ziga-zagues per superar els Cingles de la Parada i anar a sortir al Pla de la Creu, des d’on acaba de pujar, ara molt més suaument fins a la Collada de les Arcades. Seguim de pla cap al Coll de la Creu o La Creu del Carig, a tocar les primeres cases de Lliurona.
Seguim pels prats, en direcció Sud, pel costat de la pista fins a la Collada de les Canals del Carig, on deixem a l’esquerra la carretera que baixa cap a l’Hostal de Can Vilar i prenem la pista que, passant per la Font de l’Arç i Pla Salarics, ens porta fins al Coll d’Espinau, deixant sempre a la nostra esquerra la Tossa d’Espinau que voltem per la banda del bac.
A Coll d’Espinau deixem la pista que baixa cap a Beuda i agafem el camí que, vorejant el Malveí per la banda de solell, que passa pels Cingles de Rocallonga i ens porta fins a la casa de Coma de Roure, oferint-nos alguna bona vista de la Mare de Déu del Mont.
Des de la casa de Coma de Roure, podem desviar-nos per anar a Sant Miquel de Coma de Roure. Passem pel costat de la casa i baixem per un camí que transcorre entre feixes i un espès bosc d’alzines i que en alguns trams és molt pedregós i anem cap al Collet de Pinell. Deixem a l’esquerra el camí que baixa cap al Torrent d’Espinau. Nosaltres continuem voltant per sota el Puig d’en Roure pel seu vessant sud fins que sortim al final d’una pista que seguim, passant per les cases de Can Roure i Can Servosa del Racó. Més enllà trobem la cruïlla de la pista que va a Can Bosc; poc després travessem el riu Borró; seguim per la pista i passem a tocar Can Servosa del Pla, Can Cairot i Can Bestrus. A sota mateix del castell de Sales, deixem a mà dreta la pista de l’Orri i Monteia i continuem per un camí rural que passa per Can Guixeric i el Palol i arriba a Tortellà.

Albanyà

Coll Bertran i La Parada

La Parada

La cabana de la Parada on vam
pernoctar per Setmana Santa del 1981

Sant Miquel i la casa de Coma de Roure

La plana de Sales de Llierca i Tortellà

Arribant a Tortellà

Albanyà – La Creu del Carig:............................................................................... 1h 30 minuts
La Creu del Carig – Coll d’Espinau: .......................................................................... 40 minuts
Coll d’Espinau – Coma de Roure: ............................................................................. 45 minuts
Coma de Roure – Pista, Can Roure: .................................................................... 1h 00 minuts
Can Roure – Tortellà: .......................................................................................... 1h 30 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  5h 25 minuts

Tot seguit algunes fotografies de la sortida i més avall trobareu l’horari real i el temps efectiu  detallat.
Albanyà (08:35) – La Parada (09:10) – Pla de la Creu (09:45) – Collada de les Arcades (09:55) – Coll de la Creu o La Creu del Carig (10:05 / 10:25) – Coll d’Espinau (11:05 / 11:30) – Casa de Coma de Roure (12:15 / 12:40) – Pista prop de Can Roure (13:40 / 13:55) – Can Roure (14:07) – Can Servosa del Racó (14:30) – Riu Borró (14:40) – Cruïlla carretera de l’Orri (15:02) – Can Guixeric (15:12) – El Palol (15:15) – Tortellà (15:25)

Senyalització:
Itinerannia: d’Albanyà [AE66] al Collada de les Arcades [AE70], i de Coll d’Espinau [G142] a la Font (de la Llosa) abans de la casa de Coma de Roure.