Puig Tossell Xic (1.325 m), Puig Tossell Gran (1.461 m), Puigsacalm (1.514 m), Puig dels Llops (1.486 m) i Santa Magdalena

Excursió matinal del dia 11 de gener de 2015
Aquesta excursió és una variant de la clàssica Puigsacalm des de Coll de Bracons que vaig descriure en una altra entrada, per això avui em saltaré l’apartat aproximació. Si en aquella dèiem és una excursió fàcil, curta i resultona, crec que l’encertaré si dic que la d’avui no és tan fàcil ni tan curta, però que encara és més resultona i interessant. Excursió en companyia d'en Joan i la Sílvia Prat.
Itinerari: Des de Coll de Bracons seguim el camí que va al Puigsacalm per Font Tornadissa, travessant la fageda abundosa amb exemplars monumentals. Quan portem uns 10 minuts caminant,  trobem a mà dreta un camí que s’enfila cap a la carena i va a Puig Tossell. Ens ho confirma la pintada “Puig Tossell” en un faig i una creu groga (no passeu d’Itinerannia).
El camí del Puig Tossell puja al començament suaument i, de seguida, més de dret tot resseguint la carena i acaba enfilant-se per una canal solcada al vessant del Puig Tossell per on pugem fent alguna grimpada entre pedres i agafant-nos a les arrels dels faigs que s’hi aguanten que són de gran ajuda. El camí passa per la Roca del Corb, el Tossell Xic i arriba al Tossell Gran.
Als Puigs Tossell (Xic i Gran), la vista és espectacular: Serra de Llancers, les Guilleries i el Collsacabra,  la Plana de Vic, el Montseny, els cims de la Serra de Curull, Bellmunt, Vidrà i, molt més enllà, el Pedraforca amb el Cadí i el Moixeró.
Des del Puig Tossell, seguim la carena, passem pel Puig de les Civaderes i anem a sortir als Rasos de Civaderes on trobem el camí que ve de Coll de Bracons per Font Tornadissa. Travessem la portella i entrem en una fageda situada al bac. A uns 7 minuts des de la portella de Civaderes, deixem a la dreta el Camí dels Burros (el deixem per un altre dia), continuem pel camí principal, passem per una altra cruïlla on deixem el camí de Santa Magdalena i acabem d’arribar al Puigsacalm.
Des de prop del Puig de Civaderes, a la vista que teníem s’hi afegeix la de la cara Nord, el Pirineu gironí, i la vista s’anirà ampliant cap al NE fins que arribem al Puigsacalm i al Puig dels Llops. Pel camí, des del Puig Tossell als Rasos de Civaderes, trobem algun exemplar de faig espectacular.
Baixem del Puigsacalm en direcció al Puig dels Llops. Just abans d’arribar-hi, trobem una bifurcació. El camí de l’esquerra baixa a Santa Magdalena. Nosaltres acabem d’arribar al Puig dels Llops. A la vista anterior, se’ns hi afegeix l’Alta Garrotxa, Batet de la Serra, Sant Julià del Mont, la zona volcànica, el Pla de les Preses i de la Vall d’en Bas.
Baixem fins a la cruïlla i agafem el camí que surt cap a la dreta i que va a Santa Magdalena. Baixa uns minuts per la fageda fins que, a partir d’una fita grossa, esdevé un camí ben definit que baixa molt decidit pel vessant rocallós de la cara Nord del Puig dels Llops i travessa unes característiques lloses força verticals conegudes com els Allisais (o Irisais), que avui que fa un temps sec no presenten cap dificultat, però que són de mal passar si hi ha neu o glaç. El tram més espectacular està equipat amb una cadena per agafar-s’hi. El camí surt al Coll de Santa Magdalena on hi ha la cruïlla amb el Camí dels Burros (que no seguim avui) i acaba de baixar, cap a l’esquerra, fins a trobar la pista que ens porta fins a Santa Magdalena.
Per tornar, fem de pujada el camí dels Allisais, que ens porta a tocar el Puig dels Llops, des d’on seguim el camí principal, passant pel peu del Puigsacalm, els Rasos de Civaderes i d’aquí, cap als Rasos de Manter i tornar al Coll de Bracons pel camí de Font Tornadissa.
Coll de Bracons – Puig Tossell Gran:.................................................................................................... 55 minuts
Tossell Gran – Puigsacalm: .................................................................................................................... 40 minuts
Puigsacalm – Puig dels Llops: ................................................................................................................ 12 minuts
Puig dels Llops – Santa Magdalena: .....................................................................................................  28 minuts
Santa Magdalena – Coll de Bracons: ............................................................................................... 1h 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................................................  3 h 55 minuts

Tot seguit, algunes fotografies i, més avall, el temps real i efectiu més detallat.

Començament del camí al Puig Tossell

Serra de Curull

El camí per on pujarem al Tossell

Tossell Xic i Tossell Gran

Puig dels Llops des de Santa Magdalena

Als Rasos de Manter

Tornada de Font Tornadissa a Coll de Bracons

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Coll de Bracons (9:07) – Camí al Puig Tossell (9:17) – Puig Tossell Xic (9:57 / 10:03) – Puig Tossell Gran (10:03 / 10:08) – Ras de Civaderes (10:35) – Cruïlla Camí del Pas dels Burros (10:42) - Farmaciola, cruïlla Puigsacalm / Santa Magdalena (10:50) – Puigsacalm (10:55 / 11:00) – Puig dels Llops (11:12 /11:47) – Allisais (12:05) – Collet de Santa Magdalena (12:08) – Pista (12:10) – Santa Magdalena (12:15 / 12:30) – Punt on deixem la carretera (12:35) – Collet de Santa Magdalena (12:38) – Collet a tocar el Puig dels Llops (13:00) - Ras de Civaderes (13:20) – Font Tornadissa (13:30) – Collada de Sant Bartomeu (13:50) – Coll de Bracons (14:10).