Olot - La Fageda d’en Jordà – Sant Miquel Sacot – Santa Margarida – Santa Llúcia de Trenteres - Olot

El dia 13 de desembre, coincidint amb la diada de Santa Llúcia, vam anar a Santa Llúcia de Trenteres.
L’excursió transcorre per les rodalies d’Olot, passant per indrets emblemàtics i sovint molt freqüentats que es troben en l’espai protegit del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa (PNZVG), com són la Fageda d’en Jordà i el Volcà de Santa Margarida.
En tractar-se d’un indret amb moltes cases, pistes i camins, es fa difícil descriure el recorregut. A més, com és sabut per molts garrotxins, la Fageda, pot arribar a ser perdedora.
L’Aplec: Sant Llúcia, protectora de la vista i patrona de les modistes, compta amb un aplec ben celebrat: ofrena de llantions, missa solemne amb presència de les autoritats municipals i la pubilla i l’hereu de Santa Pau, sardanes...
Encara que hi vam estar poca estona, només d’arribar-hi, la parada dels torronaires d’Amer, la venda de farinetes de fajol, farro i fesols i la paradeta del conill van fer-nos adonar que estàvem en un aplec tradicional.
Em van cridar l’atenció unes paraules que vaig sentir del mossèn: Santa Llúcia és molt català... i, fent referència al procés, hi afegí pregarem perquè ens deixin fer la nostra, estant bé amb els altres, però fent la nostra.
Aproximació: En aquesta sortida no hi ha aproximació, ja que sortim a peu des d’Olot, en concret des de la Plaça d’Amèrica, situada molt a prop del Parc Nou d’Olot, on hi el Casal dels Volcans que a més de ser la secció de Ciències Naturals del Museu Comarcal de la Garrotxa, també és un punt d’informació del PNZVG.
Itinerari: Des de la Plaça d’Amèrica, per l’avinguda Equador, anem a travessar el vial Sant Jordi on trobem el camí que va cap als Paratges de la Moixina. Passem per Can Tià -on a la cabana s’hi conserva l’anunci del “Paper Carlets”-, Ca la Xatona i Ca la Guidet; ens incorporem a la carretera de La Moixina que seguim uns metres cap a la dreta, passem Can Maia i, abans d’arribar a Can Madavall, per un caminet cap a l’esquerra anem a la capella de la Salut de la Moixina, travessem el rec i ens endinsem a la roureda, passant a tocar Can Fumarola i sortint a la carretera del Triai; la seguim uns metres cap a la dreta i a la bifurcació que hi ha abans d’arribar a l’antiga bòbila, agafem la pista de l’esquerra que va a la casa del Prat. Abans d’arribar a la casa, pocs metres després d’una cadena, a l’esquerra i a tocar un pal de la línia elèctrica, en surt el camí que s’endinsa en una roureda i s’enfila cap al Collet de la Pradella, on el camí tomba cap a l’esquerra seguint només pocs metres pel caire. Si volguéssim pujar al cim, hauríem de continuar per aquest llom. El camí que seguim avui, és més ample i fressat, deixa el llom a l’esquerra i continua més de pla; passa per sobre la casa de Pujou i, per la roureda continua voltant la Costa de Pujou fins que surt en una clariana on hi ha uns camps. Segueix un tros de pla i tot acabant de voltar la Costa de Pujou, baixa una mica per arribar a trobar la carretera asfaltada que puja del Triai (incorporació a l’itinerari 3 de la xarxa de senders del PNZVG). Seguim uns metres la pista cap a la dreta fins que a la següent bifurcació, deixem la carretera principal a dreta i prenem el camí ample de l’esquerra (itinerari 3 PNZVG).

La Salut de la Moixina

El camí va pujant, passa prop del barri de Can Blanc, arriba a una pista (banderola Itinerannia [G74] i PNZVG) i entra a la fageda. Segueix de pla i s’endinsa al cor de la Fageda d’en Jordà; passa a tocar el Mas Palleu i surt a Can Jordà, amb vistes a la Serralada del Corb (incorporació al GR2). Des d’aquí, seguint la pista, que puja una mica, sortim a un pla on trobem el camí que va al Casals, seu de la Cooperativa La Fageda. Voltem les instal·lacions i, seguint la pista, arribem a l’última casa d’aquest pla, el Prat de la Plaça on, a tocar de la casa, just abans d’arribar-hi, a mà esquerra surt el camí que s’enfila força de dret i, passant pel costat del Castell de Sacot, arriba a Sant Miquel Sacot.

La Fageda d'en Jordà. Tossol

Can Jordà amb les basses

El Prat de la Plaça

Sant Miquel Sacot

Baixem al Pla Sacot per un corriol que surt de sota mateix de la sagrera de l’església i surt prop de l’oratori de Sant Isidre; continuem uns metres en direcció a la casa de Bassols, però al final del pla, deixem el camí principal per enfilar-nos (a l’esquerra) cap al collet de Bassols des d’on acabem de pujar a Santa Margarida, seguint l’itinerari 1 del PNZVG, i deixant el GR, el Camí i Itinerannia. Arribem al caire, d’aquest volcà freatomagmàtic i, vorejant el cràter, passem per Can Santa i baixem, per un camí ben apariat fins a l’ermita de Santa Margarida, situada a  l’interior de cràter. Tornem a la vora del cràter i baixem per l’ample i transitat camí, entre faigs i castanyers, que passa per Caselles i arribem a l’aparcament de Santa Margarida (PNZVG), a tocar la font de Collelldamunt.

Santa Margarida, al cràter del volcà amb el mateix nom

Caselles

A partir d’aquí seguim en paral·lel la carretera de Santa Pau, passant a tocar Collelldamunt i Collelldevall. En una esplanada que serveix d’aparcament, hi ha el baixant per on arribem a Santa Llúcia de Trenteres.

Missa de l'aplec

Els tradicionals torrons que es compren a Santa Llúcia

Santa Llúcia de Trenteres

Emprenem la tornada a Olot, desfent camí per la vora de la carretera, passant per Colldelldevall, Collelldamunt, l’aparcament dels visitants al Volcà de Santa Margarida i seguim uns metres més per la vora de la carretera fins a l’alçada del Coll de Caselles. A partir d’aquí seguim l’itinerari 4 del PNZVG fins a Can Xel.
A Can Xel travessem altra vegada la carretera i des d’aquí tornem a Olot seguint la senyalització de l’itinerari 3 del PNZVG, que volta el Puig de la Costa, troba el GR2, passa per Can Jordà (nosaltres fem una petita variant pel cor de la Fageda i ens saltem Can Jordà), i travessant la Fageda d’en Jordà i passant a la vora de moltes cases: Can Fortet, el Castanyer, La Fullaca, La Casica, Cal Cucut, Bellpuig..., arriba al Triai.
Travessem el prat del Triai i seguim la carretera cap a l’esquerra, en direcció a la Moixina fins que trobem el camí per on hem passat a l’anada que travessa els Paratges de la Moixina, passant per Can Fumarola, i ens porta a l’ermita de la Salut des d’on acabem d’arribar al nostre punt de sortida.

Pel Cor de la Fageda

Olot des del Triai

Olot – Can Jordà:.......................................................................................... 1h 25 minuts
Can Jordà – Santa Llúcia: ............................................................................ 1h 40 minuts
Santa Llúcia – Olot: ...................................................................................... 1h 55 minuts
Total temps de marxa efectiva: .................................................................  5 hores

Senyalització:
- Itinerannia: hi coincidim des de les cases de la Moixina fins a tocar el Volcà de Santa Margarida, passant pels pals G-74 (Fageda d’en Jordà), G76 (Can Jordà), G-120 (Sant Miquel de Sacot) i prop del G-30 (Collellmir), però sense arribar-hi.
- GR2: des de prop de Can Jordà (puja des de La Quintana i el Corb) fins al collet a tocar el Volcà de Santa Margarida, al mateix punt on deixem Itinerannia. També coincidim algun tros amb el GR83.
- Xarxa d’itineraris pedestres del PNZVG: seguim i enllacem trams dels itineraris 1, 3, 4