Voltant per les Canals

Sortida del dia 7 de desembre de 2014

Aquesta excursió transcorre, en bona part, pels vessants escarpats i rocallosos del Puig de les Canals, d’en Coll o del Brull. El perquè d’aquest triple nom és el fet que el seu vessant sud-est és solcat de canals; al nord, hi ha Can Coll, i a la seva banda de ponent hi té el salt del Brull.
Serà difícil fer una ressenya de l’itinerari seguit perquè el Puig de les Canals és un cim esvelt, format per espadats difícils de flanquejar si hom no sap per on passen els camins que hi ha. El resultat d’aquesta sortida, però, ha estat un volta molt interessant per recórrer aquests verals que feia molt de temps que no trepitjàvem i que ens recorden que estem en una comarca feréstega, aspra i de mala petja.
A més, hem fet aquesta sortida quan tot just ha passat una setmana de la llevantada dels dies 29 i 30 de novembre que va provocar una gran crescuda de la riera i la mort d’una noia jove justament en aquesta zona. Deixant de banda aquesta desgràcia personal, hem de dir que avui feia goig veure la riera de Sant Aniol abundant, amb aquesta aigua neta i clara.
Aproximació: Avui, excepcionalment, i en tractar-se d’una excursió programada pel Centre Excursionista d’Olot, disposem d’autorització, de manera que hem pogut accedir en vehicles tot-terreny fins a l’aparcament de la Muntada, començament i final de la nostra ruta.
Itinerari: Des de l’aparcament de la Muntada, seguirem bona part del camí de Sant Aniol fins que trobarem el camí de Mas del Forn. A pocs minuts de caminar, arribem al Gomarell (presa i recollida d’aigües), on la quantitat d’aigua que baixa ens permet travessar la riera ben just per no mullar-nos els peus. Seguim per la riba esquerra fins a la Gorga del Citró on l’aiguat de la setmana passada va arrencar el pont penjat i l’haurem de travessar a gual, refent una mica les passeres. Seguim amunt, ara per la riba dreta, fins que toca tornar a travessar la riera, més o menys a l’alçada del Prat. En aquest punt, l’aigua no té tanta força (ja no baixa l’aigua del Torrent de la Comella) i les passeres són més fermes i estables i ens permeten passar amb més comoditat. Tot seguit, al Coll del Molí de Sant Aniol, deixem a la dreta el camí que va cap a Bassegoda (GR11) i continuem 4 o 5 minuts pel camí de Sant Aniol; just abans d’una ziga-zaga i que el camí s’enfili en un caire, trobem un camí que surt cap a la nostra dreta. És el camí de les Canals o de Ma del Forn.
El camí de les Canals va pujant seguint el curs del Torrent de la Comella, però enlairat, sempre a l'ombra del Cingle Trencat (estribacions del Martanyà). A uns 10 minuts del començament d’aquest camí, una fita a mà esquerra, ens indica un camí que puja i que no agafem; és el camí de la Canal Grossa. Nosaltres continuem pel camí de baix, passem per un clot amb un torrent brut de bardisses i arribem a Ma del Forn, totalment en ruïnes; seguim fins a una petita clariana (sembla una antiga plaça carbonera) on parem a fer un mos. Ens enfilem pel que semblen unes antigues feixes i fem un tros de camí fins que entrem a la canal Petita que puja, ben de dret, pel fons d’una canal. Quan portem uns set minuts, sortim de la Canal Petita, fem una petita variant, cap a la nostra dreta, per un camí que ens porta a una clariana. Tornem a endinsar-nos a la Canal Petita i la seguim una estona més de dret i amunt fins que en sortim, altra vegada cap a la dreta, cap a un caire aeri, talment un balcó damunt el Torrent de la Comella que ens queda uns quans metres per sota. A davant nostre, a l’altra banda del torrent, hi tenim els Girants i can Boac, més enllà, el Bassegoda i a la seva dreta, el Martanyà i el Cingle Trencat. Desconeixem el nom d’aquest caire, però és espectacular i dóna sentit a les paraules emprades pel meu pare en la descripció d’un tram d’aquest recorregut “un camí literalment corprenedor”.
Seguim el camí que gira cap a l’esquerra per salvar aquest caire i arribem a la Placeta de Dalt (Pedró de Sant Esteve) on hi ha una altra cruïlla de camins: el de la dreta mena cap al Torrent de la Comella i el de l’esquerra, per on continuem nosaltres, va cap al Coll de Clarioles i el Pujant d’en Llebre. Poc després trobem el camí d’Itinerannia que puja de Sant Aniol i va cap a Pla Ballador; nosaltres el travessem sense seguir-lo. Anem a trobar la bauma que queda sobre nostre i la resseguim per sota. Sortim a una espectacular balconada sobre tota la Vall del Llierca. Continuem faldejant una mica més, en direcció cap a Sant Aniol (en sentit O)  fins a una altra lleixa, ja a tocar el Pujant d’en Llebre, que es troba situada al damunt del Coll de Clarioles i d’on veiem l’església i el refugi de Sant Aniol en línia vertical a sota nostre.
Hem arribat prop del Pujant d’en Llebre, com que a l’anada, travessant la riera ens hem torbat, decicim no continuar més. Comencem a baixar cap al Collet de Clarioles, seguim un camí ben fressat i marcat (marques gruixudes de pintura groga i continuen les marques roses), que baixa decididament, entre petits relleixos, arbres i pedres, fins al Coll de Clarioles on parem una estona per dinar.
El coll de Clarioles és l’indret on el dia de l’Aplec de Sant Aniol es troben els garrotxins i els francesos que venen de Sant Llorenç de Cerdans, per això, el camí que seguim per baixar a Sant Aniol es coneix com a Camí dels Francesos, actualment ben pedregós i xorrencat.
A Sant Aniol, agafem el camí del Salt de la Núvia que surt de darrere la font; passem pel torrent de Can Barrufa, trobem ca l’Abat i continuem enllà, passem per la pista de Can Barrufa i continuem pujant fins que sortim al un caire, el Portell d’en Guilla. Ara, la pujada se suavitza i continuem pla i amunt, travessem unes tarteres i, en un altre caire pronunciat, passem pel Salt del Capellà i, poc més enllà, pel conegut Salt de la Núvia, que es reconeix per la creu de terme gravada a la roca. Poc després, deixem a la dreta el camí que va a la Quera i a Talaixà (abandonem el GR i seguim per Itinerannia i Trepitjagarrotxa), arribem a una placeta carbonera on girem cap a l’esquerra i comencem a baixar decididament per un camí altra vegada rocallós i xorrencat, fins arribar a la Gorga del Citró on tanquem volta. Ens queda seguir per la vora del riu fins a l’aparcament de la Muntada.
El camí de Sant Aniol el vam explicar en una  altra entrada.

Senyalització:
- Itinerannia: el camí d’anar a Sant Aniol, el de tornada pel Salt de la Núvia i del Coll de Clarioles fins a Sant Aniol.
- GR11: de Sant Aniol al Salt de la Núvia i fins a la cruïlla que va a Talaixà
- Marques de color rosa-vermell: el camí de la Canal petita i la baixada del Pas d’en Llebre fins al Coll de Clarioles
- Marques de pintura groga (gruixudes): del pujant d’en Llebre al Coll de Clarioles
La Muntada – Mas del Forn: ...........................................................................1h 15 minuts
Mas del Forn – prop del Pujant d’en Llebre: ....................................................1h 40 minuts
Pujant d’en Llebre – Sant Aniol: .......................................................................... 50 minuts
Sant Aniol – La Muntada (pel Salt de la Núvia): ............................................. 1h 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: ......................................................................  5 hores
Tot seguit, algunes fotografies i, més avall, l'horari real i detallat.

El Gomarell

Riera de Sant Aniol

A la gorga del Citró

Gorga del Citró, amb el pont penjat arrencat.
Al fons, el cim de les Canals

Ma del Forn

Vessant solcat del Cim de les Canals

Sortim de la Canal Petita per treure el nas al caire

Al caire "corprenedor"

Balconada sobre la Vall del Llierca

Al fons, el Bassegoda

Església i refugi de Sant Aniol des de prop del pas d'en Llebre

Arribada a Sant Aniol

Tota la colla a Sant Aniol

Llum de tarda al cim de les Canals
vist des del Salt de la Núvia.

Aparcament de la Muntada (8:25) – El Gomarell (8,37) – Gorga del Citró (9:00 / 9:20) – El Prat, travessem la riera (9:30) – Enllaç GR-11 (9:35 / 9:45) – Camí a Ma del Forn (9:50) – Camí de la Canal Grossa (10:00) – Ma del Forn (10:10) – Placeta carbonera on esmorzem (10:20 / 10:45) – Camí de la Canal Petita (10:55) – Caire corprenedor (11:25) – Placeta de Dalt (11:30) – Enllaç amb Itinerànnia (11:52 /11:57) – Bauma grossa (12:00) – Prop del Pujant d’en Llebre (12:20) – Coll de Clarioles (12:50 / 14:30) – Sant Aniol (14:50 /15:05) – Ca l’Abat (15:08) – Portell de la Guilla (15:25) – Salt de la Núvia (15:48) – Cruïlla camí de Talaixà (15:52) – Gorga del Citró (16:15) – Aparcament de la Muntada (16:20)