Aiats pel Grau de l’Escaleta i Cabrera

Matinal del dia 20 de desembre de 2014
Volta circular des de la riera d’Aiats, casa d’Aiats, grau de l’Escaleta, cabanes d’Aiats, Pla d’Aiats, Coll de Bram, Cabrera i tornada a la riera d’Aiats.
Aproximació: Deixem el cotxe a la Riera d’Aiats. Després de Cantonigrós, seguint per la carretera (C-153) que va cap a L’Esquirol i Vic, trobem el Pont de la Rotllada. La pista que surt abans del pont, va a l’antic Hostal de la Rotllada; nosaltres agafem la pista que surt després del pont i que, passant prop de Caselles, segueix paral·lela a la riera d’Aiats i poc abans de travessar-la, a mà esquerra hi ha una raconada on hi poden aparcar alguns cotxes.
Itinerari: Comencem a caminar continuant per la pista per on hem arribat, que travessa la riera d’Aiats per damunt d’unes lloses, fins a la casa d’Aiats, una encara autèntica casa de pagès situada a redós de la cinglera homònima i on el fum i els primers raigs de sol ens ofereixen les primeres de les moltes espectaculars imatges que tindrem en aquesta petita excursió d’avui.
Passem per l’era, seguim pels prats de darrere la casa i anem a enfilar-nos per uns marges de pedra. Hem de superar aquestes roques i la boixeda que les envolta per trobar el camí ben fressat i amb algunes fites (no senyalitzat) que puja tot fent alguna ziga-zaga per arribar al caire de la Serrica, que baixa dels cingles d’Aiats. Quan som al capdamunt d’aquest caire, el camí decanta cap a la dreta i esdevé un petit grau (cap a la nostra dreta), per superar el petit promontori rocallós que tenim al davant  i situar-nos a peu de cingle i al començament de l’Escaler d’Aiats.
L’Escaler d’Aiats, Grau de la Serrica o de l’Escaleta, comença amb un replà enmig del cingle, després d’aquest replà, el camí gira cap a la dreta i fent unes ziga-zagues ens porta còmodament fins a les Cabanes d’Aiats, ja a tocar el Pla d’Aiats, on arribem en pocs minuts. Una vegada al pla, anem fins al Pla Xic (extrem SE del Pla d’Aiats) on tenim una vista espectacular i extraordinària gràcies al mar de boira espessa que cobreix les planes del Collsacabra i Osona. En surten alguns promontoris: Pruit, l’Agullola de Rupit i més enllà s’endevina el Montseny.
Fem una volta pel Pla d’Aiats i anem a treure el nas sobre els plans de Falgars, Pujolriu, l’Hostalot del Grau... des d’on se’ns amplia la vista cap a la banda NE amb l’Alta Garrotxa al fons i Rocacorba ben destacada. Desfem camí fins a tocar les Cabanes d’Aiats. Ara, però, no hi baixem i continuem fins que abans d’acabar-se el Pla d’Aiats, el camí s’endinsa al bosc i comença a baixar cap a la nostra esquerra per una fageda. Hem de vigilar de no deixar les traces i trobar el camí que ens porta al Coll d’Aiats des d’on, voltem el Puig dels Llops, ara per la banda obaga (la nostra esquerra), on trobem un pas aparellat (apareiat) amb unes cordes i uns petits escalons de ferro, i arribem al Coll de Cabrera o Coll de Bram.
Des d’aquí, tenim davant nostre les escales que pugen al Santuari de Cabrera (per on baixarem nosaltres). Avui, pugem pel camí de les Marrades, que surt del peu de les escales, cap a la nostra dreta, ressegueix el peu del cingle, passa a tocar l’extrem inferior del cable que serveix per abastir l’hostatgeria de Cabrera i poc després, s’enfila tot fent unes bones marrades que permeten arribar a dalt de Cabrera. Es tracta d’un camí ample i empedrat per on devien pujar les peregrinacions i visites marianes.
La vista dalt de Cabrera torna a ser especial: les planes continuen cobertes de boira i fan que el que en sobresurt sigui ben espectacular. Al NO, Bellmunt al davant amb el Pedraforca, la Serra del Cadí i el Moixeró al fons; més enllà, el Puigsacalm amb el Pirineu al fons...
Baixem per les escales fins al Coll de Bram per començar el camí que ens ha de tornar al punt de sortida. El primer tros transcorre pràcticament de pla; mantenim l’alçada fins que, després d’un pas entre roques, deixem a la nostra dreta la petita serralada de l’Agullola de laTuta i el Morral de Caselles. A partir d’aquí el camí comença a baixar per la coma on neix la riera d’Aiats. M’ha sorprès el mal estat en què es troba aquest camí de baixada; hi ha moments en què es confonen el camí i el torrent i que en dies de pluja, deu baixar més aigua pel camí que per la riera.
Un altre camí per anar a Cabrera el vam explicar en aquesta entrada.
Senyalització:
En general, en aquesta volta d’avui, hi manca o hi ha poca senyalització. Hi ha unes banderoles a la riera d’Aiats i al Coll de Bram (on hi ha diferents indicadors), que assenyalen l’inici de diferents camins, però trobo que en alguns punts clau del camí, un petit senyal no hi faria cap nosa.
Això no obstant, alguns trams tenen marques de pintura: camí de les Marrades (fletxes grogues), del Coll d’Aiats al Coll de Bram (marques de pintura vermella i blava), Camí de baixada de Cabrera (algunes marques de pintura blava i algunes de groga).
Riera d’Aiats – Pla Xic:............................................................................................ 52 minuts
Pla Xic – Vistes sobre Falgars – Pla Xic:................................................................... 10 minuts
Pla Xic – Cabrera:.................................................................................................... 52 minuts
Cabrera – Riera d’Aiats: .......................................................................................... 45 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................  2 hores 37 minuts
Tot seguit algunes fotografies de la sortida i més avall trobareu l’horari real i el temps efectiu  detallat.

ACTUALITZACIÓ: Podeu trobar el track d'aquest itinerari clicant AQUÍ
es tracta de la mateixa ruta feta el 9 de setembre de 2018

Aiats

Pujant per la Serrica

El Grau de l'Escaleta

El Grau de l'Escaleta s'endinsa al bosc

Les Cabanes d'Aiats

Planes de Collsacabra cobertes de Boira

Tram apareiat voltant el Puig dels Llops

Pujant per les Marrades

Bellmunt amb el Pedraforca i el Cadí al fons

Des de l'Osca de Cabrera, el Puigsacalm i el Pirineu Oriental

Santuari de Cabrera
El Montseny que sobresurt de la boira

Riera d’Aiats (9:15) – Aiats (9:18) – Caire de la Serrica (9:45) – Inici de l’escaler (9:52 / 9:57) – Cabanes d’Aiats (10:07) – Pla Xic (10:12 / 10:25) – Vista sobre Falgars (10:30) – Pla Xic (10:35 / 11:00) – Cabanes d’Aiats (11:05) – Coll d’Aiats (11:05) – Coll de Bram (11:35) – cable (11:40) – Cabrera (11:52 / 13:00) – Coll de Bram (13:07) – Caire del Tossal de la Tuta (13:37) – Riera d’Aiats (13:45)