Vidrà (985 m) – Santuari de Bellmunt (1.247 m) – Salt del Molí - Vidrà

Excursió matinal del dia 23 de novembre de 2014
Volta circular que surt de Vidrà, va al santuari de Bellmunt i torna a Vidrà pel Salt del Molí i el pont del Molí.
Aproximació: Anem a Vidrà per la carretera de muntanya que surt de les antigues escoles de Sant Privat i que passa pels veïnats de Collfred i de Ciuret. A la tornada, passem per Sant Quirze de Besora, per la C17 (de Barcelona a Puigcerdà) i per la C37 (Vic a Olot pels túnels de Bracons). Hi ha poca diferència de temps entre l’anada i la tornada, al voltant d’una hora.
Itinerari: Sortim de davant de l’Ajuntament de Vidrà per la carretera que va cap a Sant Quirze de Besora tot pujant fins al Coll de Vidrà on trobem un senyal vertical amb una banderola que indica Santuari de Bellmunt (pel GR3), cap a la nostra esquerra. Seguim una pista que transcorre primer prop de camps i pastures, amb alguns freixes i faigs, passa pel costat d’una bassa i acaba endinsant-se en una frondosa fageda. Deixem alguna pista secundària a la nostra esquerra i seguim per la principal, sempre la de la dreta.
Poc abans de mitja horeta la pista surt a un serrat més pedregós i després d’un revolt cap a la dreta, una clariana ens permet gaudir d’una bona vista: al davant nostre, el Santuari de Bellmunt, a la nostra esquerra, la Serra de Curull i a sota nostre, un mar de boira cap a la banda de Torelló. Seguim pel camí que ara és més pla i tornem a endinsar-nos a una fageda humida, pugem una mica i arribem a una bifurcació: el camí de la dreta ens portaria a Santa Maria de Besora (GR3 i GR151). Nosaltres prendrem el de l’esquerra, una pista que baixa una mica, amb vista a Bellmunt, enfilat a davant nostre, fins que arribem al Coll d’Hi era de Massa. En aquest punt, seguim el camí que s’enfila per la Baga de les Fages, seguint les marques blanques i grogues dels senders de petit recorregut i que ens porta, sense pèrdua, al Santuari de Bellmunt.
El Santuari de Bellmunt es troba a 1.246 m, situat al capdamunt de la serralada que porta el mateix nom. És un magnífic mirador, sobretot en dies clars. Avui la vista ens queda una mica limitada; de totes maneres, tenim una fantàstica panoràmica formada per la Serra de Milany, la Vall del Ges, la Serra de Curull, Puigsacalm, Serra de Llancers, Cabrera i Aiats i la Plana de Vic sota la boira. En un dia més clar, la vista s’allargaria cap al Pirineu, Pedraforca, Montserrat, la Mola... Pugem al turó que hi ha a tocar de Bellmunt, on hi ha una gran creu metàl·lica; s’anomena Serra Grenyada on hi ha un petit oratori de la Mare de Déu de les Alades.
Anem a buscar les escales per on hem arribat i desfem camí fins al Coll d’Hi era de Massa. La banderola que ens queda a la nostra esquerra indica La Tosca de Degollats, Sant Pere de Torelló i Vidrà. A partir d’aquest punt, ens convé estar una mica atents, ja que la senyalització és molt escassa o pràcticament inexistent.
Sortim del Coll d’Hi era de massa per la pista que baixa cap a la nostra dreta, però només de començar i abans del primer faig gros trobem a la nostra esquerra un corriol que baixa decididament enmig de la fageda. Nosaltres seguim aquest corriol i deixem de seguir la pista. Estem travessant la baga de Canemars. Quan portem uns 15 minuts baixant per la fageda, el nostre corriol s’incorpora a camí més ample (crec que és la pista que havíem deixat); el seguim cap a l’esquerra, ara més planer. Travessa unes clarianes i es torna a endinsar a la fageda. En un faig força gros veiem una marca blanca amb una fletxa que indica un camí que baixa cap a la nostra dreta i que ignorem. Continuem de planer fins que el camí surt de la fageda i  transcorre pel solell, travessa unes clarianes i s’endinsa a la roureda; surt a un serrat on gira fort cap a l’esquerra encaixonat entre dues grans roques. Comença una baixada ben pronunciada. Quan les clarianes ens ho permeten, veiem a davant nostre una línia elèctrica d’AT al fons de la vall del Ges i ens assenyala el nostre proper destí: el Salt del Molí. Acabem de baixar decididament, sentint el soroll de l’aigua, fins que trobem una pista. Som a l’antic camí ral de Vidrà (cap a l’esquerra) a Sant Pere de Torelló (cap a la dreta), actualment el PRC47.
Per anar a la Tosca de Degollats hauríem de seguir uns metres cap a la nostra dreta. Nosaltres no hi anem i seguim la pista en direcció a Vidrà fins que després de passar per una portallera i després d’una pujada, en un revolt cap a l’esquerra, trobem l’indicador del camí del Salt del Molí, que surt a la nostra dreta.
Baixem pel sender (ara amb marques blanques i grogues) i en uns 7 minuts arribem a l’espectacular salt del Molí. Som a la fondalada del riu Ges.
Sortim de la llera del riu pel camí de la riba esquerra que s’enfila ziga-zaguejant pel costat de les ruïnes del Molí i supera el desnivell del salt. Una mica més enllà travessem el riu pel Pont del Molí. Després del pont, deixem a la nostra dreta el sender de petit recorregut i ens enfilem per l’esquerra per un camí que puja decididament fins a sortir de la fondalada del riu. Més enllà, molt més de pla, transcorre pel solell, va a passar al costat de la depuradora, per l’explotació ramadera del Cavaller de Baix i continua fins que surt a la carretera davant de l’escola de Vidrà. Tombem cap a l’esquerra i, per una zona verda, habilitada com a àrea d’esbarjo, acabem d’arribar a la plaça de Vidrà, sempre amb bones vistes de l’espectacular masia El Cavaller.
D’on ve el nom del Coll d’Hi era de massa?: Tan bon punt vam començar a estudiar l’itinerari que faríem, ens va cridar l’atenció el nom d’aquest coll. Gràcies a Jordi Cirera Bach, autor del llibret d’itineraris Vidrà, descoberta del patrimoni natural, cultural i viari a través de 15 rutes a peu i amb bicicleta,  hem sabut un possible origen d’aquest nom. Es veu que a l’Edat Mitjana, el senyor de Besora tractava cruelment els seus súbdits que es van reunir i van acordar que a la següent cacera de senglar el matarien i ho van fer al coll situat a sota el santuari de Bellmunt. Quan els tribunals van preguntar per quin motiu l’havien mort, el poble respongué: - Perquè hi era de massa! El meu pare hi afegiria se non è vero, è ben trovato.
Senyalització: Des de Vidrà fins al Coll d’Hi era de massa, seguim el GR3. Des del coll fins a Bellmunt, el PRC-45. Des del camí ral (pista) fins al pont del Molí, seguim una variant del PRC-47. Des del pont fins a Vidrà, seguim un itinerari local de Vidrà.
Malgrat que hem fet la volta que ens havíem plantejat, malgrat haver llegit que el camí està ben indicat i malgrat tots els malgrats, hem de dir que el camí, en la seva major part no està ben indicat. Sí que hi ha alguns indicadors verticals al Coll de Vidrà, al Coll de Hi era de massa, a Bellmunt i al punt on es baixa al salt del Molí, però en general, tant el GR com el PRC necessiten una repassada. Cada vegada és més habitual anar a muntanya amb aparells GPS seguint un track. Ara bé, la nostra opinió és que algunes marques ben situades faciliten la descoberta d’indrets desconeguts.
Vidrà – Coll d’Hi era de Massa:................................................................................. 50 minuts
Coll d’Hi era de massa - Bellmunt:............................................................................ 20 minuts
Bellmunt – Coll d’Hi era de massa:............................................................................ 15 minuts
Coll d’Hi era de massa – Camí ral de Vidrà a St. Pere de Torelló (PRC-47):.................. 45 minuts
Camí ral – Salt del Molí – Vidrà:................................................................................ 57 minuts

Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  3 h 07 minuts

El Coll de Vidrà

Bellmunt des de la Creu de Fus

La Plana de Vic coberta de boira

Abans d'arribar al Coll d'Hi era de massa, deixem
el camí de la dreta que ens portaria a Santa Maria de Besora

Indicador al Coll d'Hi era de massa

La Baga de les Fages

"L'ermita al cel suspesa", segons
Mossèn Cinto Verdaguer

Vista cap al Castell i la Serra de Milany

Bellmunt amb la Serra de Curull, Puig de l'Àliga i Puigsacalm

Tonalitats tardorenques

Vista cap a llevant

Indicador al camí ral de Vidrà a St. Pere de Torelló (PR-C47)

Salt del Molí

Pont del Molí

Masia El Cavaller de Vidrà

Vidrà, el nostre punt de sortida i d'arribada
Vidrà (9:15) – Coll de Vidrà (9:22) – Creu de Fus (9:42) – Cruïlla GR cap a Santa Maria de Besora (10:00) - Coll d’Hi era de massa (10:05) – Santuari de Bellmunt (10:25 / 11:30) – Coll d’Hi era de massa (11:45) – Camí ral de Vidrà a Sant Pere de Torelló (12:30) – Senyalització PRC47 cap al Salt del Molí (12:40) – Salt del Molí (12:47 / 13:05)) – Pont del Molí (13:12) – Vidrà (13:45)