Bastiments (2.881 m) pel Coll de la Geganta i l’Esquena d’Ase

Sortida del dia 7 de juny de 2014
Matinal pel circ de Morens amb sortida i arribada a l’estació de Vallter 2000 fent el Cim de Bastiments pel Coll de la Geganta i l'Esquena d'Ase i baixant pel Coll de la Marrana.
Aproximació: El nostre punt de sortida és el l’estació d’esquí de Vallter 2000 (Pla de Morens), on s’accedeix des de Camprodon, passant per Llanars, Vilallonga de Ter i Setcases.
Itinerari: Sortim de Vallter  i comencem a caminar pel sector de les pistes de Morens (pista 12) i de la Font de la Perdiu (pista 4) fins a tocar de la bassa artificial que recull aigua per subministrar l’estació d’esquí. Just abans de la caseta que hi ha abans de la bassa, girem cap a la dreta i enfilem per damunt de la bassa en direcció a la font de la Perdiu, on es forma un rec d’aigua que baixa cap a la bassa. Des de baix, coneixem la font de la Perdiu per unes pedres característiques que hi ha una mica més amunt i que són visibles des que comencem a pujar.
De la font, pugem decididament fins a uns plans que hi ha més amunt on es dibuixa la coma de sota el Coll de la Geganta. El camí puja ziga-zaguejant –encara travessem un parell de congestes de neu- i suaument acaba d’acostar-nos al Coll de la Geganta.
Al Coll, el camí s’afegeix al que ve del Pic de la Dona i del Puig d’Ombriaga (o de les Xemeneies) i que seguirem, tot carenejant, fins al cim de Bastiments pel que es coneix com l’Esquena d’Ase. Es tracta d’una pujada força decidida que ens permet accedir al cim en poca estona i sense fer gens de volta.
Posats al Coll de la Geganta, tenim la possibilitat de pujar a Bastiments baixant una mica fins al Llac de Bacivers i pujant al Pic de Bacivers per carenejar fins a Bastiments. Avui, però decidim anar de dret a Bastiments. Quan gairebé som al cim, el camí passa a tocar una creu, aquí el nostre camí s’ajunta al que puja del Coll de la Marrana; continuem per la carena fins arribar al vèrtex geodèsic del cim (2.883 m) i una mica més fins al darrer cim (2.879 m) on hi ha altres símbols d’haver fet cim i records a muntanyencs desapareguts.
Desfem camí fins a la creu i baixem en direcció al Coll de la Marrana d’on baixarem cap al Xalet Vell d’Ull de Ter i, per un camí que passa prop de les pistes, tornarem a Vallter 2000. Per baixar del Coll de la Marrana encara hi havia una bona congesta de neu i calia anar a buscar el lloc on no feia cornisa.
Ha fet un matí fred, amb nuvolades que tapaven, sobretot, el sector de Bacivers i cap a Mentet; mentre que el vent aguantava la serena on hem estat nosaltres i es veia ben assolellat el Gra de Fajol, el Pastuira, el Balandrau, Coma de Vaca, els Torreneules, Tirapits, Pic de l’Infern, Vetes Blanques i el Bastiments mateix. Al sector de les pistes tot just comença a brotar l’herba, mentre que els vessants –uns més que d’altres- ja verdegen. Pel que fa a les flors, encara van força endarrera, veiem gencianes i poca cosa més.
He de dir que hem estat bé gràcies a portar abrigall (guants, gorro i una bona jaqueta) i que hem trobat gent que ho passava malament pel fred vent. Com deia un gran excursionista: el Pirineu és el Pirineu!
Vallter 2000 – Font de la Perdiu:............................................................................... 45 minuts
Font de la Perdiu – Coll de la Geganta: .................................................................... 32 minuts
Coll de la Geganta – Cim de Bastiments (últim cim):.................................................. 53 minuts
Bastiments – Coll de la Marrana: ............................................................................. 30 minuts
Coll de la Marrana - Vallter 2000: ............................................................................. 50 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  3 h 30 minuts
(2h 10 minuts de pujada i 1h 25 minuts de baixada).

Font de la Perdiu

Arribant al Coll de la Geganta.
Al fons, el Bastiments amb l'Esquena d'Ase

Els Gra de Fajol i el circ de Morens

Vista enrere: Coll de la Geganta, Pic de la Dona,
coma de Bacivers, i el Canigó al fons

El Fresser (o Vetes Blanques), Pic de l'Infern i cims
del sector de Núria i Carançà

Pastuira, Font Lletera, Balandrau...
i Coma de Vaca, que ja verdeja

L'Estany fonedís

Genciana vernal (Gentiana verna)