Santa Magdalena de Cambrils

Sortida del dia 29 de març de 2014
Excursió matinal per la Serra de Milany: Vallfogona – Santa Magdalena de Cambrils – Coll de Canes - Vallfogona
Aproximació: Anem en cotxe fins al poble de Vallfogona de Ripollès, situat a la carretera N-260 entre Olot i Ripoll.
Itinerari: A l’entrada al poble de Vallfogona hem d’anar en direcció a les escoles i la zona esportiva. Allà trobem la senyalització vertical d’Itinerànnia que indica diversos itineraris possibles.
Sortim del poble per una pista asfaltada que seguim fins que trobem el passallís del Trull que travessa la riera de Vallfogona (també en diuen torrent de Llaners). Just abans del passallís trobem el camí que seguirem. Al passallís, un senyal ens indica que si continuéssim per la pista aniríem cap al Castell de Milany. Nosaltres seguirem el camí amb la riera a la dreta (anem per la riba dreta orogràficament parlant) i al cap d’uns metres travessarem a la passera de Ciutadia, travessem els paratges de la font i anem pujant per unes feixes fins a passar a tocar de la casa de Ciutadia. Travessem la pista davant de la casa i continuem pel camí que s’endinsa al bosc sempre a la vora del torrent. Passem al costat d’una gorga amb un petit saltant d’aigua del torrent de la Bauma i, deixant el torrent a la nostra esquerra, continuem per uns prats on al final hi ha una passarel·la que travessa el torrent. El camí s’enfila fins que arribem a la font dels Burros, situada a la pista que va al càmping la Bauma.
En aquest punt cal estar a l’aguait, ja que abans d’arribar a la casa, a les feixes habilitades com a aparcament, uns senyals indiquen que hem de deixar la pista, girar 90º i enfilar-nos per un camí que s’endinsa al bosc cap a la nostra esquerra*. Primer voreja el tancat de les parcel·les del càmping i després continua per uns relleixos rocallosos per una fageda amb força pendent fins que sortim a unes feixes descobertes de bosc. Arribem a la casa de Puigsavall. El camí passa a tocar la casa i continua per les planes fins a un enllaç de pistes al Pla de Puigsavall. Nosaltres hem d’agafar la que va cap a la dreta. La seguim i, pocs metres enllà, trobem el camí que s’enfila decididament cap a la nostra esquerra. Es tracta d’un sender que puja decididament per la Baga Amunt, tot travessant pistes de fer bosc i que ens porta fins a Santa Magdalena de Cambrils.
L’ermita de Santa Magdalena es troba situada en un replà a 1.547 m d’alçada i envoltada d’una frondosa fageda. Hi ha notícies de l’existència del santuari a l’any 1.326. Tot i que al segle XVII havia tingut hostatgeria, ara només se’n conserva la minúscula capella amb una petita espadanya.
Situats en aquest punt, la nostra intenció era anar cap al Castell de Milany, passant per la Creu de l’Espinal i el Collet de l’Amorriador. L’espessa boira i l’amenaça de pluja o calamarsa fa que canviem de plans i decidim baixar cap al Coll de Canes i tornar a Vallfogona per l’antic camí ral.
Hem d’anar al darrere l’ermita d’on surt el camí de baixada, primer gira cap a la dreta, passa per sota una línia d’alta tensió i arriba al Collet del Bosc, on hi arriba una pista. El nostre camí surt cap a l’esquerra de la pista i va baixant per uns prats.
Ens consta que des de Santa Magdalena i tot aquest tros de camí hi ha molt bona vista del sector del Puigsacalm i Santa Magdalena del Mont. Nosaltres no veiem res i, a més, poc després del Collet del Bosc perdem el camí que ens portaria a Coll de Canes passant pel Coll de l’Avi i Plafalgars. Trobem la pista que també ens porta a Coll de Canes fent més voltes i sense carenejar.
A Coll de Canes seguim per l’antic Camí Ral que ens torna a Vallfogona passant per les diferents cases del disseminat de Vallfogona. Entrem al poble pel costat de l’església de Sant Julià, amb un comunidor prou ben cuidat i arribem al carrer de Puig Estela on hi ha les escoles i la zona esportiva, el nostre punt de sortida.
He de dir que desconeixíem el camí i que ens ha enganyat llegir que el nostre recorregut estava molt ben indicat tant per pujar a Santa Magdalena com per baixar cap a Coll de Canes  (sender de petit recorregut PRC 59-B i Itinerànnia). La realitat ha estat que les marques del PRC eren molt esborrades i les d’Itinerànnia en algun punt eren molt escasses.
*En aquest punt (Mas la Bauma), nosaltres ens hem distret i hem continuat per la pista seguint el curs del Torrent de la Bauma. Quan ens hem adonat que no anàvem pel bon camí hem reculat fins a la Bauma i hem anat a buscar el camí per pujar a Santa Magdalena. Això ens ha fet caminar uns 40 minuts de més (que ja he descomptat del temps de marxa efectiva).
Vallfogona – Santa Magdalena de Cambrils:......................................................... 2 h 00 minuts
Santa Magdalena de Cambrils – Coll de Canes .................................................... 1 h 30 minuts
Coll de Canes – Vallfogona de Ripollès ....................................................................  45 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...................................................................  4 h 15  minuts

Gorga i saltant al torrent de la Bauma

Puigsavall. La boira ja ens avisa

Boira espessa arribant a Santa Magdalena

Santa Magdalena de Cambrils

Antics senyals del sender local

L'ermita. Sembla que s'hi fan treballs de conservació

Darrera l'ermita comença el camí de baixada

El camí passa per sota la línia d'AT

Comunidor de l'església de Sant Julià

Església de Sant Julià: portalada

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Vallfogona (7:55) – Passallís del Trull (8:00) – Mas Ciutadia (8:10) – Gorga i salt d’aigua (8:20) – Font dels Burros i pista Mas Bauma (8:30 / 9:10) – Puigsavall (9:45) – Pla de Puigsavall (9:55) – Santa Magdalena de Cambrils (10:35 / 11:05) – Collet de Bosc (11:15) – Coll de Canes (12:35) – Vallfogona (13:30)