Passejades hivernals per l'Alta Cerdanya, gener i febrer de 2023

En aquest recull hi trobareu quatre  passejades hivernals per l'Alta Cerdanya, a començaments de l'any 2023. Unes, a primers de gener, i unes altres, a primers de febrer. Curiosament en les segones hi vam trobar força més neu que en les primeres.

L'Alta Cerdanya és un espai bonic i acollidor que permet tot tipus d'activitat muntanyenca, en qualsevol moment de l'any. Per als que no hi tenim residència, trobar-hi allotjament és relativament fàcil i, val a dir que un cop travessada la frontera, a més de fàcil, és un xic més econòmic.

Així doncs, no és pas estrany que aquelles persones a qui ens agrada la muntanya l'escollim com a destinació dels nostres dies d'esbarjo.

A més, cal tenir en compte que les activitats hivernals sempre es poden complementar amb algun bany termal i/o amb alguna activitat cultural, ja que n'hi ha prou oferta.

A primers de gener, allotjats als Angles, destinació triada per gaudir de postals hivernals, ens vam trobar que hi havia molt poca neu. Vam fer dues excursions que detallo tot seguit:

1. Els Estanyols - Pla de Barrès - Els Estanyols. 3 de gener de 2023

Es tracta d'una volta circular planera i de molt bon fer, que transcorre pel bosc comunal de Bolquera i pel bosc estatal de Barrès. He de dir que el Pla de Barrès em té el cor robat i el trobo un indret encantador en qualsevol època de l'any.

El Pla de Barrès és conegut perquè és per on la majoria de visitants accedeixen a les Bulloses ja sigui per passejar o per pujar al Carlit o als Perics, tot i que des d'allà es poden fer moltes balades, tal com en diuen els nostres veïns, de les passejades. Hi ha una xarxa d'itineraris entrellaçats entre els quals hi ha el PR-58 i el PR-54, que hem seguit a estones.

En aquesta ocasió, vam deixar el cotxe a l'aparcament dels Estanyols, situat a la carretera D-618, de Montlluís a Font-romeu, aproximadament al km 21,5. Aquest punt és inici i final de nombrosos circuits per fer a peu, en raquetes o en esquí de muntanya o de fons.

Vam fer una ruta de 6,65 km i 67 m de desnivell que va consistir a anar dels Estanyols al Pla de Barrès i tornar per un altre camí, fent així una volta circular. Ens vam moure entre els 1.725 i els 1.650 metres d'altitud.

Vam caminar 1 h 45 minuts (55 min a l'anada i 40 min a la tornada). El dia era rúfol, sense neu i sense vista, amb una temperatura d'entre 2º i 5º i queia alguna gota, però això no va treure encant a les vistes del Tet al seu pas per Barrès.

Trobareu el track i més fotografies en aquest enllaç.

El Tet al Pla de Barrès

2. Coll de Pimorent - Cabana de la Mina - Coll de Pimorent. 4 de gener de 2023

El Coll de Pimorent (Puymorens), a 1.915 m, es troba a la partió entre l'Alta Cerdanya i l'Arieja, molt a prop de la l'entrada a Andorra pel Pas de la Casa. S'hi arriba per la carretera N-320 i, sota mateix del coll hi passa el túnel de Puymorens (carretera N-20) que, si només hi estem de pas, camí de l'Arieja, ens estalvia uns quants revolts, tot i que ens priva d'unes boniques vistes.

Situats al Coll de Pimorent, a ponent ens hi queda el Pic de la Mina on hem anat en altres ocasions (vegeu al final d'aquesta entrada). La Cabana de la Mina la trobem a mig camí del Pic de la Mina, just abans que comenci la pujada. És de molt fàcil anar i permet gaudir de bones vistes de: pic de l'Estanyol, de Fontfreda), de la Vinyola i del mateix Pic de la Mina, tot plegat als voltants de les pistes d'esquí de Porté-Puymorent. A l'altra banda de la carretera, cap a llevant, la coma d'en Garcia, el Puig de Fontviva i els Pics de Collroig, ja a la serralada que culmina amb el Carlit. Com veieu, es tracta d'un indret ben agraït pel que fa a les vistes que ofereix.

La passejada fins a la Cabana de la Mina són uns 6 km amb uns 230 m de desnivell, que transcorre entre els 1.915 i els 2.150 m. A diferència de la passejada anterior, en aquesta sí que hi vam trobar neu i vam caminar amb gramponets.

En aquesta ocasió no vaig gravar el track, però el trobareu a la passejada següent, ja que la vam repetir uns dies més tard.

Bassa glaçada amb el Pic de la Mina al fons

Cabana de la Mina

A primers de febrer, allotjats a la Guingueta d'Ix (abans Bourg Madame), destinació triada pels joves de la família com a regal nadalenc en forma de cap de setmana familiar a muntanya, vam fer dues sortides conjuntes que ara us explico:

3. Coll de Pimorent - Cabana de la Mina - Coll de Pimorent. 4 de febrer de 2023

Per a qui escriu aquest blog, és la repetició exacta de la passejada anterior. Ara bé, en aquesta ocasió, arribats a la cabana de la Mina, em vaig acomiadar dels meus acompanyants que, amb la seva condició física sense alteracions, van fer el Pic de la Mina (2.683 m).

El Pic de la Mina i tot el seu accés és un lloc molt concorregut i tant hi trobem esquiadors de muntanya com alpinistes, excursionistes o persones que s'inicien en esports d'hivern com ara raquetes de neu. A més, enguany hi hem trobat un grup que fan passejades amb trineu estirat per gossos.

El track que, en aquesta ocasió sí que vaig gravar, és només fins a la cabana, des d'on, després de descansar, fer un bany de sol i aire de muntanya i observar els meus acompanyants com s'anaven fent petits a mida que s'allunyaven, vaig desfer camí fins al Coll de Pimorent.

En aquest enllaç hi trobareu el track i algunes fotografies més.

Cabana de la Mina amb el Pic de la Mina al fons

Els valents al Pic de la Mina

4. Font Romeu: passejada pel Solà de la Calma. 5 de febrer de 2023

Sortim del petit aparcament que hi ha després de les Arielles i abans d'arribar al Roc de la Calma (tots dos llocs són base de remuntadors de les pistes de Font-romeu).

Pràcticament podem dir que seguim les pistes d'esquí de fons "La petite Calme", tenint en compte de no trepitjar gaire la pista que ha estat preparada.

Després de travessar el Rec de l'Estahuja, deixem la pista i anem cap a l'esquerra en un pla que ens permet contemplar unes bones vistes de la Serra del Carlit, amb els Pic de les Tosses i els Pics de Coll Roig. Ens en separa el riu i la vall d'Angostrina.

Des d'aquest pla i durant tot el camí de tornada, la vista és presidida pel Canigó, acompanyat del Cambra d'Ase, el Puigmal, el Moixeró, el Pedraforca i la Serra del Cadí i tots els cims i colls que es troben entre els cims esmentats. Als nostres peus, la plana de la Cerdanya, sense fronteres polítiques.

Hem caminat 4,48 km, amb 125 m de desnivell i hi hem estat, aproximadament, 1 hora i 30 minuts.

Us en deixo l'enllaç on trobareu el track i algunes fotografies més.

El Canigó al fons

I ara, el Puigmal al fons

Bones passejades. Salut i muntanya!

Adriana, maig de 2023

Altres ressenyes d'aquest blog en aquest sector: