Volta pels estanys dels Esquist i de les Bulloses. Hivernal amb raquetes

27 de febrer de 2017 , dilluns de carnaval
Volta circular pel sector de les Bulloses, amb sortida des del Pla dels Avellans, pujant pels Estanys dels Esquists fins a l’estany de les Bulloses i baixant per l’estany de la Pradella.
Recorregut agraït i de bon fer que passa per cinc estanys que encara són coberts de neu glaçada.
Aproximació: Per fer aquesta sortida hem d’anar al Pla dels Avellans, que es troba a la carretera D60, que accedeix a les Bulloses des de Montlluís.
Fins al Pla dels Avellans la carretera és neta. Allà trobem una tanca que barra el pas i comença a haver-hi neu.
Itinerari: Situats al Pla dels Avellans, ens posem les raquetes i comencem a caminar carretera amunt uns 600 m. Abans d’arribar a unes ziga-zagues que en diuen “l’Acordió”, agafem un camí a l’esquerra que baixa a travessar el Tet. Uns metres més enllà trobem la senyalització de la xarxa de senders que recorren tot aquest sector.
Comencem a pujar per un camí ben trepitjat, enmig d’un bosc de pi, que es va enfilant cap a l’Estany Negre, que trobem totalment cobert de neu i glaç. El voregem per la banda esquerra i després de deixar (també a l’esquerra) el camí de l’Estany de la Pradella, arribem al seu extrem oest on iniciem una pujada dreta i decidida. Quan les clarianes ho permeten tenim una vista aèria de l’estany i al fons una bona vista del Pirineu, on reconeixem: Cambra d’Ase, Torre d’Eina, Pic Rodó, Gallinàs...
Arribem a l’Estany Llarg, també cobert de glaç i neu i el voregem per l’esquerra. Superem el desnivell que el separa del següent relleix on hi ha l’Estany del Racó, situat en una esplanada ampla i oberta ja amb vistes al Carlit, el Puig de la Cometa i els Perics (Peric Gran i Peric Petit amb la grande crête). Travessem l’estany i veiem ben a prop l’Hotel, la presa i el refugi de les Bulloses. Baixem una mica i anem a travessar la Bolloseta i acabem d’arribar al refugi.
Avui no es pot accedir a la presa, ja que s’hi estan fent treballs de manteniment. Passem a l’altra banda pel camí que passa per la base de la presa i, després de fer una visita a l’estany de les Bulloses, comencem a baixar pel Pla de les Bones Hores. A l’esquerra hi veiem el Massís del Canigó i al davant, els esquiadors que baixen per les pistes d’esquí del Sector Roc de la Calma de Font-Romeu. Deixem a la dreta la base dels remuntadors i arribem a la barraca i a l’Estany de la Pradella. Voregem l’estany seguint les marques grogues (deixem el GR que després retrobarem) i a l’altre extrem, baixem tot passant al costat d’una petita cabana per anar a retrobar el GR (podíem haver-lo seguit tota l’estona en comptes de vorejar l’estany de la Pradella) on trobem les indicacions per tornar al Pla dels Avellans. Deixem a la dreta el camí del Coll del Pam i  ens endinsem en un fantàstic bedollar, per on anem baixant fins al pla dels Avellans, on torna a haver-hi esquiadors perquè hi arriba una pista del sector la Gallinera, de Font-Romeu.
Hem arribat al Pla dels Avellans, una àmplia esplanada travessada pel Tet, que gràcies al desglaç baixa força abundós. El travessem per un pont i arribem a la carretera, al punt d’on hem sortit.
Hem caminat 12,41 km amb 402 m de desnivell.
Temps aproximat de marxa: 3 hores 25 minuts.
Detall: 1 hora i 45 minuts de pujada i 1 hora i 40 minuts de baixada.

Estany Negre

Encreuament de camins a l'Estany Negre

Estany Negre i vista al sector de Cambre d'Ase, Eina, Gallinàs...

Estany Llarg

El Carlit des de l'Estany del Racó

Arribant a la Bolloseta

Estany de les Bulloses, amb els Perics i el Pic de la Cometa

Massís del Canigó des del Pla de les Hores

Estany de la Pradella

Estany i barraca de la Pradella, amb el Carlit al fons

GR que en aquest tram és pista d'esquí de fons