Serra del Corb: Volcà del Racó - Mirador de Xenacs - Puig Rodó - Pujant d’en Camps - Sant Martí del Corb

12 de novembre de 2022

Volta circular per la Serra del Corb, des del Polígon industrial de Pladevall, a Les Preses, pujant al Volcà del Racó, al Mirador de Xenacs, al Puig Rodó, continuant tot resseguint la Serra del Corb fins al Collet del Pujant d’en Camps, baixada per la fageda i cap a l’ermita de Sant Martí del Corb, l’Antiga i tornada per la carretera fins al punt inicial.

De fet, aquesta excursió és una variant d’aquesta altra en què vam sortir del poble de Les Preses (enllaç).

Aproximació: El punt de sortida és el Polígon industrial de Pladevall, a Les Preses (conegut perquè hi ha el supermercat Caprabo), on hi ha molt espai per deixar els cotxes.

Itinerari: Comencem a caminar en direcció Est, seguint la carretera GI-5242. Quan portem uns 500 m, al veïnat de Pocafarina, deixem la carretera i agafem un camí que en surt a mà dreta i que va cap al bosc (marca groga d’Itinerannia). Per aquest camí anem vorejant, per sobre, les fàbriques del polígon. Les clarianes del bosc ens ofereixen les primeres vistes de Santa Magdalena i el Puigsacalm. Quan portem aprox. 1 km, el camí fa un gir cap a l’esquerra i ara sí que s’endinsa al bosc. Anem pujant amb alguna ziga-zaga fins a un collet on trobem una casa abandonada, La Paradella. Ara girem a la dreta i, travessem, el Bosc de l’Avellana, en direcció sud fins que trobem l’esplanada que ha format el Volcà del Racó (Pal Itinerannia G-143).

Voregem el cràter per la dreta i tornem a entrar al bosc. Seguim un camí amb unes grans lloses que l’erosió ha deixat al descobert, primer entre alzines i aviat entre faigs. Trobem una banderola de la xarxa d’itineraris del PNZVG que indica, cap a la dreta els camins dels Bous i de les Barrincoles; nosaltres continuem pel camí de l’esquerra. Al bosc s’hi nota molt la sequera i la falta de fred: algunes blades tenen les fulles ben seques i els faigs encara no han perdut la fulla, tot i que som a mig novembre!

Un altre tram de pujada decidida ens porta al mirador de Xenacs, des d’on tenim una bona vista panoràmica d’Olot amb els volcans que l’envolten, els cims i serralades de l’Alta Garrotxa i del pre-Pirineu i Pirineu, des del Puigmal fins al Canigó. Més a llevant: del Bassegoda a Rocacorba i en primer terme, la fageda d’en Jordà i els volcans d’en Jordà, Croscat i Santa Margarida, entre molts altres i Sant Julià del Mont que tanca la zona volcànica.

Panoràmica des del Mirador de Xenacs

Des del mirador reculem uns pocs metres fins a la banderola que indica “Itinerari botànic”. Seguim aquest camí, que és un sender bonic i agradable amb indicadors de diferents plantes i arbres: bruc, orella d’ós, hel·lèbor verd, faig, blada... Ens porta a una gran cloterada coberta per una frondosa fageda, amb alguns exemplars espectaculars i sortim al Clot de les Gripes, a la pista un cop passada l’Àrea de Xenacs, camí del Puig Rodó. Agafem el camí de l’esquerra on continuen els indicadors botànics i pugem al Collet de Puig Rodó i al Puig Rodó. Som en un altre bon mirador: la vista que teníem al mirador anterior s’amplia i esdevé encara una panoràmica millor. Els camps de la plana fan un mosaic de tots colors, complementat pel cromatisme dels boscos de fulla perenne i fulla caduca, els prats que conserven un verd primaveral i la fageda que, a vista d’ocell, es comença a veure una miqueta torrada. Tot plegat un espectacle del qual val la pena gaudir.

Reculem fins al Collet de Puig Rodó i, pel camí de l’esquerra, anem resseguint, pel bac, la Serra del Corb, cobert principalment d’una ufanosa fageda; passant per la Font dels Cingles i sortim a un pla cobert d’alzines, el Coll de Bas (de la Serra del Corb), des d’on per la Serra de Marboleny, aniríem a Coll de Bas. Tornem al bac i passem per la Font de Martinell, amb uns quants teixos al voltant, i arribem al Collet del Pujant d’en Camps (pal Itinerannia G77). Passem aquest pas estret o una mena de portella i per un camí dret que baixa decididament pel fons d’una altra impressionant fageda, totalment verda com si fóssim al mes de juny. Quan la baixada ja afluixa, trobem una pista de desemboscar que ens porta a Sant Martí del Corb (pal Itinerannia G-75), ermita d’estil romànic, molt característica pel porxo i l’escalinata d’accés que la complementen, així com per la seva situació en un racó fresc i ombrívol, gràcies als faigs (i als plàtans) que l’envolten. Això i el fet que s’hi arriba fàcilment fa que hi hagi gent tot l’any i que sigui una de les ermites més fotografiades i popular a les xarxes socials, sobretot a la tardor.

Seguint la pista cap a llevant, que ressegueix els contraforts de la Serra del Corb, arribem a l’Antiga, casa de la vall del Corb envoltada d’uns arbres monumentals. Antigues generacions de propietaris de la família Vayreda, hi van plantar espècies foranies: Joquim Vayreda i Olivas, fill del botànic Estanislau Vayreda i Vila, hi va plantar una pícea (o fals avet) per a cada un dels onze fills que va tenir; el seu pare Estanislau hi havia plantat les nogueres americanes, cap a l’any 1875. Així doncs, als voltants de la casa s’hi poden observar uns quants arbres singulars, entre ells: Noguera americana (Juglans nigra), Pícea de Noruega (Picea abies), Roure pènol (Quercus robur) o Teix (Taxus baccata). Els voltants de l’Antiga són un autèntic verger i no sé fins a quin punt tots plegats en som conscients.

La nostra intenció avui era tornar per Sant Miquel del Corb i el Racó, però un incident amb una zona de batuda de senglar mal senyalitzada ens en fa desdir i optem per un camí més segur: anar cap a la Quintana i fer els 2,5 km restants per la carretera GIV-5242.

Hem caminat 10,76 km, amb un desnivell de 502 metres.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Temps de marxa efectiva:

Polígon – Volcà del Racó............................................................ 30 min

Volcà del Racó – Puig Rodó.................................................. 1 h 10 min

P. Rodó – Collet Pujant Camps .................................................. 30 min

Collet - Polígon..................................................................... 1 h 15 min

Temps de marxa efectiva ................................................. 3 h 25 min

Massís del Puigsacalm. A primer
terme, el Polígon de Pladevall

Primer contacte amb la fageda

Cràter i casa del Volcà del Racó

Des del Puig Rodó: Serra del Corb,
amb Rocalladre. Al fons,
Puigsallança, Sant Jordi i el Faig Rodó

Segons els mapes i la senyalització,
això és Coll de Bas

El Pujant d'en Camps

A mig novembre, la fageda té
una aparença primaveral

Senyalització de batuda. L'hem trobat
en sortir de l'àrea de la batuda.
Està clar que no estava ben senyalitzada!