Serra del Corb i Forat de Roca Lladre des de les Preses

12 de novembre de 2016
Volta circular des de Les Preses, cap a Xenacs, el Puig Rodó i el Forat de Roca Lladre, tornant pel Baixant d’en Camps, les ermites de Sant Martí i Sant Miquel del Corb i el Volcà del Racó.
Aproximació: El punt de sortida és a les proximitats del camp de futbol i la piscina de Les Preses.
Itinerari: Comencem a caminar seguint el carrer del Camp del Prat; al final del carrer, agafem una carretera estreta, que s’enfila cap a l’esquerra, passant per les cases el Pinell, el Pujol i Can Talaia. A partir d’aquí comença un camí que puja decididament cap a l’Àrea recreativa de Xenacs, situada en una pineda on s’hi arriba per una pista que hi puja des del Pla de les Preses. Abans d’arribar a Xenacs, trobem el camí que ve del Volcà el Racó.
Des de Xenacs, seguim el camí que passa pel Clot de les Grípies on hi ha l’avenc del mateix nom i pugem al Coll del Puig Rodó, situat entre aquest cim i el Puig Bronzer. Acabem de pujar al Puig Rodó (905 m) i fem una parada per sadollar-nos amb la vista que ens ofereix. Puig Rodó és un mirador espectacular d’Olot, l’Alta Garrotxa i el Pirineu i, sobretot, de la zona volcànica de la Garrotxa. Contemplar la Fageda d’en Jordà, que ha crescut damunt la colada de lava del Croscat, ben visible amb el seu cràter esvorellat, és un espectacle. Distingim la Costa de Pujou, les basses de Can Jordà, el Puig Jordà, Santa Margarida, el Pla de Sacot, l’altiplà de Batet, Sant Julià del Mont... Davant nostre, a la mateixa Serra del Corb distingim el Serrat de Roca Lladre.
Després de Puig Rodó, reculem fins al Collet de Puig Rodó i agafem el camí de l’esquerra que transcorre entre roures i, sobretot entre faigs tot resseguint la Serra del Corb, passant per la Font dels Cingles i sortim en un pla de la carena, cobert d’alzines, on deixem un camí que va cap al Coll de Bas. Tornem al vessant obac i passem per la Font de Martinell, que té alguns teixos a la vora, i arribem al Collet del Pujant d’en Camps. A la nostra esquerra hi tenim el camí que més tard seguirem de baixada. Abans, però, anem cap a la dreta, al solell, en direcció E, seguint el camí de Fontpobra, Santa Pau i Sant Feliu de Pallerols, uns 400 metres fins que trobem unes fites. Estem encarats a la Vall d’Hostoles i tenim al davant la Salut de Sant Feliu, els plans de Falgars i els Hostalets d’en Bas. En aquest punt, deixem el camí i baixem cap a la dreta fins que trobem l’entrada principal del Forat de Roca Lladre, una petita cova on hem entrat.
Després d’escorniflar la cova, reculem pel mateix traçat que hem fet fins al Collet del Pujant d’en Camps des d’on comencem a baixar pel vessant obac de la Serra del Corb, cobert per una frondosa fageda, resseguint un camí força fresat i senyalitzat (Itinerannia) -tot i que algun faig tombat fa que es perdi una mica-, que baixa decididament  fins que ja al pla, troba la pista que ens porta a Sant Martí del Corb, ermita ben característica amb un porxo i uns graons, que es troba situada en un racó arbrat i ben ombrívol.
Des de Sant Martí, seguim cap a llevant, resseguint els contraforts de la Serra del Corb. Passem per la casa de l’Antiga i fem una lleugera pujada fins a Sant Miquel del Corb, ermita romànica, actualment molt ben conservada, situada en una clariana del bosc. Continuem cap al Volcà el Racó, on fem un gir (direcció SO) per seguir el camí que ens porta al camp de futbol de les Preses, on hem començat i acabem la caminada d’avui.
Senyalització: Alguns trams coincideixen amb Itinerannia (pals G-77 i G-143). Trobem uns cartellets de fusta senzills i ben fets que indiquen alguns llocs d’interès i indiquen la direcció en alguna bifurcació. Un bon detall.
Ruta de 11,10 km, amb 628 m de desnivell.
Les Preses – Puig Rodó: ................................................................... 1 h 15 minuts
Puig Rodó – Forat de Roca Lladre – Sant Martí del Corb: ...............  1 h 20 minuts
Sant Martí del Corb – Les Preses: ...................................................  1 h 05 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................... 3 h 40 minuts
Caminaires: Joan, Adriana i Margarita

L'Antiga

Arribant a Sant Miquel del Corb

Sant Miquel del Corb

Caminant per la fageda, camí del Racó

Cràter del Volcà el Racó

Camí de tornada cap a Les Preses

Les Preses (7.45) – Can Talaia (7.57) – Encreuament camins (8.30) – A.R. Xenacs (8.42) – Puig Rodó (9.00 / 9.25) – Font dels Cingles (9.33) – Font de Martinell (9.50) – Collet del Pujant d’en Camps (9.55 / 10.00) – Forat de Roca Lladre (10.10 / 10.25) – Collet del Pujant d’en Camps (10.35) – Sant Martí del Corb (11.05 / 11.10) – L’Antiga (11.15) – Sant Miquel del Corb (11.25 / 11.45) – Font del Racó (12.00) – El Racó (12.07) – Les Preses (12.35).