Passejada per la Vall d’Angostrina

25 de juny de 2023

Passejada curta per la part inferior de la Vall d’Angostrina fins al Prat de la Carrera, a tocar la presa de captació d’aigua del canal d’Angostrina.

La Vall d’Angostrina, d’origen glacial, és lloc el pas dels ramaders de Llívia per accedir a les Bulloses, estives o pastures d’estiu on el bestiar d’aquesta població fa l’estada estiuenca. Aquest dret ancestral, que es respectà malgrat els canvis del tractat dels Pirineus, comporta que la vall d’Angostrina no pugui ser conreada per permetre el lliure pas del bestiar de Llívia en anar i tornar de les estives.

Pastures a les Cabanes de Llívia

Per arribar al punt d’inici, al poble d’Angostrina hem d’agafar el Chemin des Bulloses, una carretera estreta, asfaltada fins a un primer aparcament que queda a l’esquerra on hi ha un plafó informatiu. De fet, a la carretera D-618 ja hi ha cartells que indiquen la Vall d’Angostrina.

A partir d’aquest punt, la pista continua uns 2,3 km, fins a tocar l’església de Sant Martí d’Envalls on s’hi poden aparcar pocs vehicles. Nosaltres fem a peu aquest tram i així podem fer una volta circular.

Itinerari:

Des del punt de sortida fins a l’ermita de Sant Matí d’Envalls, caminem per una pista on és permès el trànsit de vehicles, tot i que en passen pocs. El camí fa pujada, però és ombrívol, ja que a les vores de la pista hi ha arbres i arbusts. Tenim el riu a tocar i ens acompanya la remor de l’aigua. Al començament del camí, trobem les primeres flors, presagi que avui en podrem veure moltes.

L’ermita de Sant Martí d’Envalls, d’estil romànic cerdà, es troba situada al començament de la vall glacial. En aquest punt hi havia hagut un hospici, punt d’acollida de mercaders, peregrins i viatgers. Actualment, de les diverses construccions que s’esmenten en antics documents, només en queda l’església.

Diu la tradició popular que, les creences precristianes, situaven en aquest indret unes fades encantades. Potser l’existència de l’església en aquest punt és deguda al fet de voler exorcitzar aquest lloc pagà.

A partir de l’església ja entrem a la vall pròpiament dita. El camí, amb trams que conserven l’empedrat amb uns bons trencaaigües, transcorre entre parets que el delimiten. Els prats dels voltants són verds i exuberants. Travessem un torrent que baixa amb força cabal i, després de travessar uns prats humits, arribem al riu d’Angostrina. Aquí hi ha un pont que fa de presa per recollir l’aigua que transporta el canal d’Angostrina i que ens permet travessar el riu còmodament. Som al Prat de la Carrera, a 1.630 m.

En aquest pla, hi ha les anomenades “Cabanes de Llívia”, de les qual una cabana s’ha conservat bé, malgrat el pas del temps.

Des d’aquí anem baixant per l’altra costat del riu, la riba esquerra, seguint uns 900 metres el canal. En una bifurcació, deixem el canal a l’esquerra i agafem la pista de la dreta, que baixa més decididament cap al fons de la vall. Travessem el riu d’Angostrina per una palanca de fusta ben equipada.

Uns 150 metres més enllà ens incorporem a la pista per on hem pujat. Tanquem la volta. Ara ens queda desfer camí (1,4 km aprox.) fins on hem començat a caminar.

Hem caminat 6,61 km, amb un desnivell de 212 metres. A fer tota la volta hi hem estat 1h 35 min.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Sant Martí d'Envalls

Torrent

Tram de camí empedrat

Prat humit amb alguna orquídia

Riu d'Angostrina al Pla de la Carrera

Les Cabanes de Llívia

Palanca sobre el Riu d'Angostrina

Oratori a la part inferior de la vall