Coll de les Barraques: Font de l’Home Mort i coves del Borrut i del Penitent

28 d’agost de 2022

Volta circular, molt interessant i de poc desnivell, pel vessant sud del Puigmal, entre els 1.800 i els 2.020 m, amb sortida del Coll de les Barraques, passant per la Font de l’Home Mort, la cova del Borrut, la del Penitent, el Torrent de les Clotes i tornant per la Barraca de la Vaquerissa. Passem per torrents, coves i barraques.

Aproximació: a l’entrada de Planoles, poble situat a la carretera de la collada de Toses (N-260), comença una pista de muntanya, estreta, però asfaltada i transitable per a qualsevol vehicle, que puja al Coll de les Barraques (uns 8 km). Abans d’arribar-hi i un cop passat el Refugi del Corral Blanc, hi ha  un espai habilitat com aparcament, just abans d’una tanca que barra el pas als vehicles. Deixem el cotxe en aquest petit aparcament.

Itinerari: comencem a caminar a la barrera que hi ha a la carretera del Coll de les Barraques, travessem la tanca i en un mig quilòmetre arribem al Coll de les Barraques, situat entre el Cim d’Estremera (1.947 m) i  el serrat de la Vaquerissa. Davant nostre, en direcció nord, veiem l’alterós Puigmal i la carena que en baixa en direcció NE, amb la Tossa del Pas dels Lladres i el Puig de Dòrria.

Al Coll de les Barraques, agafem una pista cap a l’esquerra que ens porta al Pla dels Ventolanesos i, pel camí dels Ventolanesos, que baixa en direcció N, per un bosc de pins, i ens porta fins al torrent, a l’alçada d’on s’ajunten els torrents del Borrut i de les Clotes (que a la tornada travessarem més amunt). Som a l’indret conegut com la Font de l’Home Mort, ja que uns metres més amunt, enmig dels dos torrents, hi ha la font que porta aquest nom. Diuen que per aquest camí hi passaven traginers, amb els seus animals de bast, carregats amb les lloses de pissarra per al teulat del nou santuari de Núria (cap a l’any mil nou-cents) i que el nom “dels ventolanesos” li ve perquè és el camí que seguien els habitants de la vall del Rigart o Rigard, entre ells els de Ventolà, per anar a Núria per Fontalba.

Travessat el torrent per una passarel·la de fusta, seguim uns quants metres el GR-11, que aviat deixem per anar pujant per la riba esquerra del Torrent del Borrut, en direcció nord, sense un camí gaire clar, ja que més aviat hi ha els corriols de les vaques per arribar a l’aigua. Al cap d’aproximadament un quilòmetre, arribem a la Cova del Borrut, a la nostra dreta. Ja fa estona que vèiem el forat a les penyes on està situada. Per aquesta banda és una mica difícil d’accedir-hi; en canvi, si la voregem per fora, cap a la nostra esquerra, trobem un altre forat d’accés molt més fàcil.

Després de visitar la cova, baixem fins a travessar el Torrent del Borrut i per l’altra banda, seguim en direcció oest pràcticament sense pujar ni baixar, vorejant el vessant sud del Puigmal, també sense un camí gaire dibuixat. A uns 400 m del torrent arribem a la Cova del Penitent (inferior) on la vegetació i els fems fan pensar que sovint serveix d’aixopluc per al bestiar.

Després d’aquesta segona cova, teníem previst visitar la de les Encantades, la més gran de totes tres, però, tot i seguir un track, com que el camí és poc definit, resulta que hem arribat a una petita bauma / aixopluc i hem vist que ens havíem saltat la cova. Com que al cel s’hi augura una tamborinada,  decidim continuar sense insistir a trobar la cova. Ja hi vindrem un altre dia. Així doncs, avancem cap a la cloterada on travessem els torrents de les Clotes, primer, i de Fontseca, després, i un cop a l’altra banda, anem en direcció sud, paral·lels al serrat de la Vaquerissa que ens queda damunt nostre. Passem per la Barraca de la Vaquerissa on trobem un camí més definit -amb les marques d’Itinerannia-; seguint aquest camí, anem cap al Collet de les Barraques i per la carretera asfaltada arribem a l’aparcament on tenim el cotxe.

Recorregut de 9,86  km i 302 m de desnivell.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Temps de marxa efectiva:

Aparcament – Font de l’Home Mort.......................................... 37 min

Font de l’Home Mort – Cova del Borrut .................................... 33 min

Cova del Borrut – Torrent de les Clotes ....................................  47 min

Torrent de les Clotes - Aparcament ........................................... 58 min

Temps de marxa efectiva .......................................................... 2 h 55 min

Baixant cap al torrent

Palanca per on travessem el torrent,
prop de la Font de l'Home Mort

Font de l'Home Mort

Cova del Borrut

Entrada a la Cova del Borrut.
Aquesta és la pedra vertical que en dificulta l'accés

Travessant el Torrent del Borrut

La Cova del Penitent (inferior)