Pralognan: Les Barmettes – Refuge du Col de la Vanoise – Lac des Assiettes – Les Barmettes

9 d’agost de 2022

El Massís de la Vanoise és una serralada dels Alps occidentals, situada al departament de la Savoia, a la regió d’Auvergne-Roine-Alps, entre la Maurienne i la vall de Tarentèsa. El cim de la Grande Casse, de 3.885 m, fa que sigui el tercer massís de França pel que fa a altitud. Formen part d’aquest massís diverses grans estacions d’esquí com ara Les Tres Valls, Tignes o Val-d’Isère.

L’any 1963 s’hi va declarar el primer Parc Nacional de França, arran de mobilitzacions de caire ecologista contra un gran projecte turístic. Proper a la frontera italiana, la figura de protecció continua cap aquell país en el Parc Nacional del Gran Paradiso.

En aquesta sortida fem una incursió al Massís de la Vanoise; diria que a una de les zones més representatives, ja que anirem al Refugi del Col de la Vanoise i passem molt a prop del Cim de La Grande Casse i del Glacier des Grands Couloirs.

Aproximació: per fer aquesta excursió ens cal anar al poble de Pralognan, concretament al Pàrquing des Fontanettes (1.640 m) des d’on podem pujar amb el telecadira de Génépi -que funciona a l’estiu- fins al Refuge des Barmettes (2.010 m), estalviant-nos d’aquesta manera, 370 m de desnivell, tant a la pujada com a la baixada.

Lac des Vaches, La Grande Casse i Glacier des Grands Couloirs.
A l'esquerra, al fons, Aiguille de l'Épéna (3.421 m).

Itinerari: situats a les Barmettes (2.010 m), seguim el camí principal que puja, en direcció NE, per la vall de la Glière. És un camí carreter, ample i amb paret de pedra a banda i banda. Passem per un grup de cabanes, algunes ben conservades i d’altres només en queden la resta de les que foren les seves quatre parets; totes plegades formen Les Chalets de la Glière. Vora el camí hi ha vaques pasturant i, en diferents llocs per on passem, veiem filats i pastorets elèctrics, senyal que tota la zona es pastura.

Tant si mirem endavant com enrere, ens adonem que som en una zona amb moltes agulles i cims molt escarpats. Davant nostra i a la dreta, l’Aiguille de la Vanoise (2.796 m), que avui anem veient per totes les seves cares, ja que la voltem.

Si el primer tram és ample i força planer, de seguida comença a enfilar-se decididament, deixa d’haver-hi parets i es converteix en un camí. Quan portem 1,2 km, travessem els límits del Parc Nacional inicial -abans de les ampliacions posteriors-.

A la nostra esquerra hi veiem un bon saltant d’aigua i a sobre seu, el Chalet des Gardes. És el Ruisseau du Vallonet, que recull les aigües del Lac i del Glacier de La Patinoire, i que abans d’arribar a les Barmettes, s’ajuntarà al Torrent de la Glière. Seguim pujant i poc després de travessar el torrent per una palanca de fusta, arribem a l’esplanada del Lac des Vaches. Es tracta d’un estany de muntanya força característic perquè es travessa pel mig. Al fons, dominant el sector, hi tenim La Grande Casse (3.885 m) amb le Glacier des Grands Couloirs. Diuen que aquesta cara que veiem és la més fàcil per pujar al cim més alt de la Vanoise. Això ja ho diu tot!

Travessem le Lac des Vaches que, enguany per la sequera general que patim, té el nivell força baix. A l’altra banda ens anem enfilant per un camí ample i força decidit que travessa el que deu ser una morrena glacial on pràcticament no hi ha vegetació.

Tot i el desnivell que guanyem, el camí és de molt bon fer i la proximitat amb la gelera i el cim el fan més atractiu. Passem a tocar le Lac Long, que ens separa de la gelera des Grands Couloirs i arribem al Refuge du Col de la Vanoise, situat en una esplanada herbosa i molt oberta, a 2.518 m, envoltada de cims rocallosos, modelats pel que fins fa poc devien ser geleres, que han deixat una roca molt llisa i lluent, solcada per petits torrents de desgel.

Aquest planell és espectacular i té molt bona vista de colls, cims, valls i carenes. Al final del pla hi ha le Lac Rond i le Lac du Col de la Vanoise. Aquí ja hi abunda la vegetació i les flora alpina, així com algunes marmotes. El refugi està molt ben equipat i l’entorn és un indret molt transitat, tant de gent que fan com nosaltres, com de colles que sembla que fan travessies entre refugis. La veritat és que és una zona espectacular!

Després de prendre un refrigeri al refugi, comencem la tornada, acabant de voltar l’Aiguille de la Vanoise, ara pel seu vessant sud, més suau i herbós. Continuem cap al Lac des Assiettes (eixut) i anem baixant per una vall paral·lela a la que hem pujat. Passem per sota de grans parets on veiem les geleres de la Réchasse, de l’Arcelin i de la Vanoise, penjades al vessant nord de cims molt pedregosos, i que alimenten el Torrent de l’Arcelin.

Arribem a un encreuament on un cartell desaconsella baixar per aquest camí, sobretot els mesos d’estiu al migdia, ja que el desglaç fa augmentar el cabal dels torrents i el terreny moll i dret com és, fa de mal transitar.  Som a sota un cim que es diu Le Morion (2.297 m). Ja teníem previst que en aquest encreuament aniríem cap a la nostra dreta per tornar a les Chalets de la Glière. Fem el pujantó que ens separa de l’altra vall i, sempre per un camí de molt bon fer, anem a trobar el camí per on hem pujat. Hem acabat de voltar l’Aiguille de la Vanoise i hem tancat la volta circular d’avui. Uns cinc-cents metres més de camí i de bona vista i arribem a les Barmettes. Hem tingut molt bon temps per caminar i hem gaudit de molt bona vista.

Aquesta ha estat la nostra darrera excursió en aquesta estada als Alps. Han estat cinc caminades d’uns 10-12 km cada una, de poc més de 3 horetes de temps efectiu de caminada, aptes per a la meva forma física actual. Aquestes excursions -a dies alterns-, combinades amb sortides per veure pobles, pastures, prats, colls i estanys, que hem fet majoritàriament en cotxe, han servit per conèixer una mica aquesta zona dels Alps de Savoia que no havíem trepitjat mai. Segurament podríem haver fet alguna caminada més llarga, però he preferit “menjar poc i pair bé”, que diuen!

Recorregut d’11,32  km i 621 m de desnivell.

Temps de marxa efectiva:

Les Barmettes – Lac des Vaches...................................... 50 min

Lac des Vaches – Refuge del Col de la Vanoise ............. 45 min

Ref. del Col de la Vanoise – Les Barmettes .............  1 h 35 min

Temps total de marxa efectiva:.................................. 3 h 10 min

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

La vall per on pujarem. A la dreta, l'Aiguille
de la Vanoise, que avui voltarem

Refuge des Barmettes i estació superior
del telecadira de Génépi

Camí d'accés a la vall, ample i empedrat

Chalets de la Glière

Primera vista de La Grande Casse i
de le Glacier du Grandes Couloirs

Vista enrere: le Lac des Vaches, amb molt poca aigua

L'Aiguille de la Vanoise, cara nord

Lac Long, gelera des Grands Couloirs i morrena

Refuge du Col de la Vanoise

Lac Rond

A la baixada, vista cap a un altre sector d'agulles

Parets de les Aiguilles de l'Arcelin

Dibuix de la Grande Casse que hi ha al refugi

El nostre recorregut en un panell informatiu

Flora alpina que trobem pel camí