Pels Plans de Calm Magre i alguns dels seus cims

23 de juliol de 2022

Es tracta d’una passejada per quatre dels diversos cims que sobresurten dels Plans de Calm Magre. En concret fem Rocs Blancs (2.439 m), Roques Blanques (2.456 m), Puig de la Llosa (2.504 m) i Puig de Coma Ermada (2.496 m).

Aproximació: per fer aquesta ruta, deixem el cotxe a l’aparcament de l’estació de muntanya i d’esquí Vallter2000, situada al Pla de Morens, a 2.160 m.

Itinerari: Comencem a caminar a l’estació de Vallter2000 en direcció NE pel camí que ressegueix el Torrent de la Portella (marques GR). Després de travessar el Torrent de la Portella, el camí es bifurca: a l’esquerra aniríem a la Portella de Mentet; nosaltres seguim el camí de la dreta (GR- 11.6) que puja suaument cap al Pla de Coma Ermada i a la Portella de Morens. Si mirem enrere, veiem el Circ de Morens amb tots els seus cims, que a la tornada veurem de cara.

Deixem a la dreta el Puig de Coma Ermada i, seguint el camí principal, el GR que ens portaria al Canigó, travessem els amplis i extensos Plans de Calm Magre: al Pla de Can Magre (altitud 2.400metres), entre Espanya i França [...] Ens topàrem amb un bestiar de llana de 16.000 caps. Quan des de l’Empordà i el pla de Girona un es mira la serralada dels Pirineus des de Costabona fins a Puigmal, ningú no diria que al cim d’aquelles muntanyes, que semblen tan pelades i escabroses, es trobessin vertaderes planures de llarga extensió i cobertes de bona herba com el pla de Can Magre i el Pla Guillem, etc. A l’estiu tot verdeja. Aquests terrenys situats a l’extrem-frontera, pertanyen als comuns de Pi i Mantet [...] el ramat de 16.000 caps que trobàrem, era guardat per 20 pastors i 15 cans. Tenien la seva jaça al fons del pla; ens hi dirigíem. La jaça consisteix en un cercle rodejat de barraques, una per cada pastor. Acorralen el bestiar al mig durant la nit, els cans fan sentinella tot a l’entorn i el llop no hi pot res. Hi ha un ordre admirable [...] Quin espectacle més imponent veure sortir el ramat de la jaça, amb la fressa de les esquelles flanquejat per pastors i gossos!*

Passat el naixement del Rec o Torrent de Coma Ermada, que baixa cap a Mentet, deixem el GR i fem un gir en direcció N (a la nostra esquerra) per anar al cim dels Rocs Blancs (2.439 m), ben visible per tres grans fites de pedres. Es tracta d’un cim molt discret i que té molt bona vista: a l’oest, Tirapits, Gra de Fajol, Bastiments, Prat de Bacivers, Pic de la Dona, Bacivers i Serra Gallinera; a l’est, el Cim de la Pomarola i el Massís del Canigó; el Puig de la Llosa ens tapa la vista en direcció sud, mentre que en direcció nord, hi distingim algun cim de la Cerdanya francesa.

Desfem camí uns 600 metres i quan arribem el punt on abans hem girat a l’esquerra, continuarem en la direcció que seguíem tornant dels Rocs Blancs (S), cap al cim de Roques Blanques (2.457 m), deixant a la nostra esquerra la Portella de Callau, a sota de la qual es desplega el Circ de Concròs, tancat pel Roca Colom. Val a dir que la semblança dels noms dels dos cims que hem fet fins ara, Rocs Blancs i Roques Blanques, sovint porta confusió. Potser els dos noms inicialment eren la manera que tenien els catalans del nord i els del sud per esmentar el mateix lloc o dos punts molt propers. Siguin rocs o siguin roques, tota la carena entre la Portella de Callau fins al Puig de Coma Ermada, de blanca ho és molt. M. Mase em fa observar la blancor del puig (es refereix al de Coma Ermada) que sembla nevat Aquesta blancor era produïda per una infinitat de roques de quars de tota dimensió [...]* La vista se’ns ha ampliat afegint-s’hi el Costabona, l’Alta Garrotxa, Puig Sistra, Puig del Bac (ara Les Agudes)...

Ara carenegem per una carena molt plana; passem pel Pic de la Llosa, la Collada de la Llosa, amb el que encara queda de la Congesta de la Llosa a sota, fem el darrer cim, el Puig de Coma Ermada, cim discret i suau que ofereix una fantàstica panoràmica: Pastuira (ara Les Borregues), Balandrau, Torreneules, Puigmal, els Gra de Fajol, Coll de la Marrana, Bastiments, Prat de Bacivers, Pic de la Dona, Bacivers, Serra Gallinera...

A pocs metres del cim, trobem les restes de la Barraca de Coma Ermada i baixem fins a la portella de Morens on retrobem el camí que hem fet a l’anada, per on baixem fins al Pla de Morens (Vallter 2000) on s’acaba l’excursió d’avui.

En plena canícula, segons els meteoròlegs, la tercera onada de calor d’aquest estiu del 2022, aquesta passejada per damunt dels 2.400 m ens ha permès passar un matí ben agradable, amb un bon sol i amb una mica d’aire ben reconfortant.

Recorregut de 10,09  km i 420 m de desnivell.

* Descripcions publicades al llibre Records d'un excursionista, de Carles Bosch de la Trinxeria (1887)

Temps de marxa efectiva:

Vallter2000 – Rocs Blancs ............................................................................................ 1 h 10 min

Roc Blancs – Roques Blanques – Puig de la Llosa ..................................................... 35 min

Puig de la Llosa – Puig de Coma Ermada – Portella de Morens – Vallter 2000 ..... 50 min

Temps total de marxa efectiva:........................................................................... 2 h 35 min

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Des dels Plans de Calm Magre, el Pic de la Dona

per on arribem al Puig de la Llosa

La blancor que esmenta Carles Bosch de la Trinxeria

El Puig de la Llosa i, al fons, els Gra de Fajol

Restes d'una de les cabanes de pastors