Cap Norfeu des de la Cala Pelosa

30 de desembre de 2021

Passejada pel promontori de Cap Norfeu, amb sortida i arribada a la Cala Pelosa.

El Cap Norfeu és una gran massa rocosa, situada entre la badia de Montjoi i la de Jóncols, que s’endinsa en el mar. És el conjunt de roca calcària més important de la península de Cap de Creus i es troba al seu extrem sud-est. La seva naturalesa calcària fa que en el seu perímetre s’hi hagin format nombroses coves, accessibles des del mar. És un dels espais del PN del Cap de Creus de més valor mediambiental, per això té el grau de protecció màxim: Reserva Natural Integral. Per tal de protegir algunes espècies, entre el 15 de desembre i el 31 de maig el camí per anar a la cova de les Ermites està tancat.

Cap Norfeu des de prop de Cala Montjoi

Aproximació: El nostre punt de sortida se situa a la Cala Pelosa. Per arribar-hi hem d’anar a Roses i des d’allà per la carretera de Montjoi, anem fins a Cala Montjoi, fins on la carretera és asfaltada. A partir d’aquí és una pista de bon fer i sense asfaltar que va a Cala Jóncols passant per Coll de Canadell. Nosaltres la seguim fins al trencant de Cala Pelosa i baixem a l’esplanada que hi ha abans de la platja on podem aparcar fàcilment.

Itinerari: Comencem a caminar a la vora de la platja, pel camí de ronda costa amunt (direcció S), per un tram de costa una mica abrupte. A tocar de la Casa Raola trobem una bifurcació (poc marcada): el camí de l’esquerra és per on arribarem a la tornada; ara seguim pel de la dreta, més costaner, que es va enfilant cada vegada més decididament per portar-nos al punt més alt del Cap Norfeu on hi ha la Torre de Norfeu.

La Torre de Norfeu, situada a 170 m d’altura, va ser construïda l’any 1598 com a torre de guaita i de defensa de les cales de Jóncols i La Pelosa, de les incursions de pirates. La planta baixa era la cisterna i la primera planta principal com a habitatge.

Seguim en direcció SE pel camí que ressegueix aquesta carena arrodonida fins que trobem un encreuament amb una banderola. Continuem pel camí de la dreta fins al Mirador de Norfeu i el Morro Gros (extrem SE), preciosa talaia sobre la immensitat de la Mediterrània. Fa molt bon dia -molt calorós per ser a finals de desembre- i la vista és fenomenal. Al vessant sud: Cap de Begur, Les Medes, L’Escala, i tot el Golf de Roses, amb Empuriabrava, Roses, Cala Montjoi i La Pelosa.

Tornem al Mirador i voregem la punta del cap, ara en direcció N. Passem per la Barraca dels Palauencs, mostra de l’arquitectura en pedra seca i vestigi de la vida rural d’antany, a base de subsistència i d’aprofitament dels recursos naturals. Des de la barraca seguim fins a la Trona (extrem NE) des d’on quedem encarats cap a Cap de Creus, que ens queda amagat darrere la Punta de Sa Figuera. Tenim bona vista de Cala Jóncols i de Cala Canadell i tot el vessant sud / sud-est del Pení (607 m).

Desfem camí fins a la barraca on hi ha una bifurcació: el camí de l’esquerra és per on hem arribat; ara anem pel de la dreta que, entre garrics i carrascar, ens tornarà a la bifurcació per on hem passat abans. Abans, però, deixem a la nostra dreta el camí de les Coves Encantades (ara tancat per protegir espècies amenaçades).

Quan arribem a la cruïlla, desfem camí per la carena arrodonida cap a la Torre Norfeu i continuem fins a una placeta on hi ha una bifurcació: si abans hem arribat de la costa pel camí de l’esquerra, ara anem pel de la dreta, un camí ample que en uns 350 metres, ens porta a Coll de Canadell, encreuament de pistes on hi ha un plafó informatiu del Parc Natural.

Des d’aquí, baixem per un camí-barranc, curt i força dret, que voreja la Casa Raola, fins que arribem al camí de ronda per on tornem a la Cala Pelosa, d’on hem sortit.

Hem caminat  6,42 km i hem fet 266 metres de desnivell.

Hem caminat aproximadament 2h 45 minuts.

Per descarregar el track podeu clicar aquí.

Més informació: a la web del PN del Cap de Creus hi ha un itinerari que transcorre per aquest paratge. El podeu trobar en aquest enllaç.

Restes d'antigues terrasses on una vegetació
de maquis, vulnerable al foc, ha substituït