Puigsallança (1.027 m) a la Serra de Finestres

21 de novembre de 2021

Ruta circular per la Serra de Finestres, des del Coll de Palomera (766 m), cap al Santa Maria de Finestres (877 m), el castell de Finestres (960 m), el Puigsallança (1.027 m) i el turó del Faig Rodó (1.020 m).

La Serra de Finestres està situada entre la Serra del Corb i la de Rocacorba. La seva altitud mitjana és de 800 metres. El Puigsallança és el cim més alt i el límit natural entre Santa Pau, Mieres -situats al N i NO respectivament- i Sant Aniol de Finestres -situat al S-.

Aproximació: El punt de sortida se situa al Coll de la Palomera, on arribem per la carretera de muntanya que va de Mieres a Sant Aniol de Finestres. És una pista en força bon estat i sense asfaltar. Hi anem des de Mieres, ja que és més curt i està millor que des de Sant Aniol de Finestres.

Fageda camí del castell de Finestres

Itinerari: Sortim del coll de Palomera, per fer la volta en la direcció de les agulles del rellotge. El camí que puja a Finestres, segueix unes marques vermelles una mica velles (que ens acompanyaran bona part del recorregut) i està equipat amb uns cartells de fusta petits amb la informació necessària per saber on va cada camí amb què ens creuem (veure última fotografia). A més, hi ha unes quantes fites que ajuden a seguir el camí. Un bon tram de la tornada segueix Itinerannia.

Tot travessant un alzinar i per un camí paral·lel a la pista que tenim a sota, anem guanyant alçada, primer molt suaument i conforme ens acostem al santuari, més decididament. Poc abans d'arribar-hi, fem unes ziga-zagues i sortim al caire on hi ha l'església.

Santa Maria de Finestres, és una ermita d'origen romànic, datada de l'any 947 com a església del castell de Finestres. Al llarg dels anys ha sofert moltes modificacions i els improperis deguts als terratrèmols del segle XV. Es troba situada en un caire de la serra, amb molta vista cap a llevant: Puigsallança, els cingles d'Aiats, la Salut, el Far... el Montseny i el cingle de la Barroca i la vall del Llémena i Rocacorba. Un cop al santuari, passem per la Plaça de Finestres i pugem al castell per un camí amb uns graons antics i molt ben conservats. El castell es troba en un dels tres promontoris que caracteritzen la Serra de Finestres i que són tan visibles des d'altres indrets, concretament al del mig. Del castell, actualment se'n poden veure algunes parets i les restes d'una cisterna. És una bona miranda de l'Alta Garrotxa, del Pirineu i del Golf de Roses.

Desfem camí fins a la Plaça de Finestres, espai que queda entre l'ermita i el petit refugi lliure, i anem cap a la dreta, passem pel costat de l'oratori i seguim en direcció E-NE, pel caire de la serra fins al Portell de l'Ovella, osca o tall a les roques de la carena. A partir d'aquí, el camí transcorre per un alzinar amb alguns blocs de pedra i es va enfilant pel vessant E del Puigsallança. Anem guanyant alçada i fem un gir que ens deixa al vessant nord del cim, on deixem enrere l'alzinar i entrem a una fageda frondosa i espessa amb uns bons grèvols. El camí s'acosta al caire, ara enmig d'alzines, amb petits sortints que ens fan de miradors i des d'on podem veure la Mare de Déu del mont, el Bassegoda, el  Comanegra i bona part de l'Alta Garrotxa, amb el Pirineu de fons. I arribem al Puigsallança, on hi ha un vèrtex geodèsic i una espectacular vista de tota la Serra de Finestres, amb la gran varietat cromàtica dels boscos que la cobreixen; sobre Mieres i Sant Miquel de Campmajor, l'Alta Garrotxa i el Pirineu, des de Sant Amanç fins al Canigó.

Continuem resseguint la Serra de Finestres i passem per un collet amb un bonic i solitari faig (encreuament de camins que indica Collada del Grau). El següent turó és el Faig Rodó on hi ha dos faigs espectaculars que sobresurten d'aquesta preciosa fageda.

Des del Faig Rodó, desfem el camí fet a l'anada tot passant pel Puigsallança i el Portell de l'Ovella, cap a la Fageda de Finestres. Així que hi entrem, trobem un encreuament de camins (pal Itinerannia G-991), agafem el camí que indica Santa Pau i Sant Aniol de Finestres en direcció est; poc després, arribem a una pista on trobem un altre encreuament (pal Itinerannia G-992), deixem un camí a l'esquerra que va a Santa Pau pels Arcs; nosaltres seguim per la pista (direcció Sant Aniol i Mieres), que ens porta a vorejar la Serra de Finestres per sota el castell, passant pel Clascar (avets, bassa i casa), situat a l'extrem més al nord de la volta d'avui. En aquest punt, sortim un moment de la fageda, per tornar-nos-hi a endinsar. Passem per la Iera de Reis, clariana des d'on tenim una bonica vista dels promontoris i els vessants de la Serra de Finestres. Finalment, arribem al Coll de Palomera (pal Itinerannia G-91) on tanquem la volta d'avui.

Hem caminat  7,24 km i hem fet 544 metres de desnivell.

Hi hem estat en total: 2h 50 minuts.

Per descarregar el track podeu clicar aquí

Cadena en un pas una mica aeri

Santa Maria de Finestres: absis

Contraforts del Puigsallança.
Al fons, Aiats i la Salut

Puigsallança des del camí al castell de Finestres

Santa Maria de Finestres vista
des de prop del castell

Vista cap al Pirineu
des del castell de Finestres

Les escales camí del castell i,
al darrere, l'església de Santa Maria

Portell o Forat de l'Ovella

Des del Puigsallança: vista a llevant

Des del Puigsallança: Santa Pau, La Garrotxa,
l'Alta Garrotxa i el Canigó nevat

Preciosa fageda prop del Faig Rodó

Faig Rodó

Serra de Finestres des de la Iera de Reis

Un altre tram de fageda amb una
paret de pedra seca

Diversos cartells trobats al llarg del camí,
molt útils i ben discrets