El Capolatell o la Presó de Busa (Vall de Lord)

11 d’octubre de 2021

La Serra de Busa forma part de l’Espai d’Interès Natural Protegit de les serres de Busa, els Bastets i Lord. El seu cim més elevat és el Cogul, de 1.526 m. S’estén entre les valls del Cardener (O) i la de la Vall d’Ora. Malgrat les penyes i cingleres  que es veuen en observar aquesta serra, el Pla de Busa és un altiplà de molt bon fer. Per arribar a la Presó cal travessar una palanca de ferro estable, ferma i de bon passar.

La que fem nosaltres, és una caminada curta i fàcil al Capolatell, extrem occidental de la Serra de Busa. D’on li ve el nom de “Presó de Busa”?  La Serra de Busa va servir com a camp d’instrucció militar durant la Guerra del Francès (1804-1814). Així ho acaba demostrant la presó natural que hi ha a la zona coneguda com El Capolatell, lloc on deixaven els presos francesos aïllats (https://lavalldelord.com/ca/).

Aproximació: per fer aquesta caminada anem en cotxe fins al Pla de Busa. Hi accedim per la carretera C-26. Al km 114 (de Solsona cap a Berga), hi ha un trencant a l’esquerra que indica Besora i Busa (uns 15 km). Seguim aquesta carretera de muntanya, pràcticament tota asfaltada. Quan ja arribem al pla, després del Coll de les Arques, voregem La Guàrdia i arribem al Pla de Busa. Poc abans d’arribar-hi, en un revolt cap a l’esquerra, en surt una pista cap a la dreta. Hi passarem a la tornada.

Itinerari: Hem deixat el cotxe al Pla de Busa, a les envistes del Rial de Busa, actualment l’única casa habitada d’aquesta serra.

Comencem a caminar en direcció a la casa. Nosaltres passem a tocar l’era, però abans hi ha unes marques vermelles que eviten passar per la casa. Als voltants de la casa és una mica embolicat pels filats dels prats de pastures, ja que hi ha moltes vaques pasturant. Els anem travessant tot respectant el bestiar.

Després de la casa, passem per la Font de l’Espedreguer, amb un bon abeurador, i per una pista, arribem a una bifurcació on hi ha un rètol indicador. Anem cap a l’esquerra i passem per la Casa Vila, abandonada i amb una de les cabanes o antic corral ben arreglat. Continuem en direcció NO primer per pista i després per camí, entre prats de pastura, entre boixos i pinedes, de planer o fins i tot baixant una mica.

Un petit repetjó ens porta a la carena. Poc abans d’arribar-hi, quan comença la pujada entre roques de conglomerats, trobem un aflorament de quars i mica. Un cop a la carena, a la Creu o el Mirador del Capolat, gaudim d’una vista espectacular: La Llosa del Cavall, el Santuari de Lord, el Mirador del Codó i Coll de Jou, el Port del Comte, la Serra del Verd, el Pedraforca, el Cadí i la Serra d’Ensija. Just a davant nostre, la Serra de Bastets, aquest conjunt de parets de roca tallada tan característica d’aquest indret. De fet aquestes roques tenen continuïtat a l’altra banda del pantà fins al mirador del Codó i Coll de Jou.

Ens tornem a apartar del caire i, per un camí que va vorejant el Capolat, que va de pla i més aviat avall, en uns 800 m, arribem a la palanca que ens serveix per travessar i arribar a la Presó o el Capolatell.

El Capolatell és un altre cim d’aquesta serra, totalment voltat de cingles i que queda aïllat. Caminant només s’hi accedeix per la palanca. Quan servia de presó, posaven un tauló que, un cop havien passat els condemnats era retirat, de manera que quedaven aïllats en aquell cul de mon. No és pas estrany que més d’un, en senyal de desesperació, es llancés cingles avall.

Aquí la vista és similar a la de la carena, però s’obre un xic més cap a ponent i és més aèria sobre La Llosa del Cavall. En aquest cim, a més de bones vistes, hi ha una cova, és l’Avenc del Capolatell. Es coneix on és perquè hi ha un diable dibuixat en una roca. Al costat s’hi veuen uns pitons d’escalada que suposem que són per encordar-s’hi i, fent un ràpel, baixar a l’avenc.

Després de veure el diable, seguim cap a la palanca i cap al Pla de Busa. Poc després de la Casa Vila, on hi ha els indicadors, seguim pel pla i anem fins a Sant Cristòfol de Busa, ermita on devien celebrar-se les cerimònies religioses d’aquest entorn i el cementiri. Desfem camí fins al trencant i acabem de voltar el Pla de Busa (a la tardor, sempre s’hi pot fer alguna bona troballa!) fins arribar al cotxe on tanquem la volta d’avui.

Hem caminat 7,91 km i hem fet 199 metres de desnivell.

Hi hem esmerçat 55 min a l’anada i 1h 05min a la tornada: total 2h.

El Rial de Busa

Casa Vila

Aflorament de quars i mica

Santuari i Mola de Lord

Accés a l'Avenc de Busa

Sant Cristòfol de Busa

Troballa de tardor ;)

Aquesta excursió forma part d'una sortida de quatre dies al Solsonès. En aquest enllaç hi trobareu la descripció i l'accés a altes excursions.