Els Estrets (Massís dels Ports)

28 de març de 2021

Els Estrets és el nom d’un dels rius que neixen a la banda catalana del Massís dels Ports. Les seves aigües van a parar a l’Ebre, però abans passen pels rius Algars i Matarranya.

El curs fluvial s’ha obert pas entre parets i conglomerats, formant el congost actual. Els Estrets és una zona d’interès geològic i és refugi de fauna salvatge (voltors, peixos, invertebrats...), per això, activitats com ara l’escalada o el bany hi estan regulades. A les parets de conglomerat hi creixen espècies de flora rupícola i hi nidifiquen aus rapinyaires.

Aquest recorregut ressegueix l’engorjat per la vora del riu, entre parets i cingleres. Bona part del camí transcorre per damunt la canalització d’aigües d’Horta de Sant Joan.

Hem començat la caminada a la part més alta del congost -la Franqueta- i hem resseguit els Estrets aigües avall a l’anada, i aigües amunt a la tornada. Es pot fer el recorregut tan curt com es vulgui i també es pot començar a l’aparcament del Mas Lliberós o en alguna altra zona d’aparcament.

Cabana camí de la Franqueta

Aproximació: A la Franqueta s’hi arriba des de la carretera T-330 (Horta de Sant Joan - Arnes). Entre el km 16 i el 17, hi ha un trencant que indica “Els Ports”, on comença una pista asfaltada –una mica estreta- que, després de 9,5 km arriba a l’àrea de lleure de la Franqueta.

Itinerari: Comencem a caminar a l’àrea de lleure de la Franqueta, on hi ha un pontarró de fusta que salva un primer torrent eixut. El primer tram del camí transcorre per la riba esquerra dels Estrets, la major part per l’obaga i per dintre el bosc, amb algunes clarianes. El contrast entre el solell i l’obaga fa que hi trobem vegetació de boscos humits, on ens sorprenen uns boixos molt sans i frondosos -ben segur que no hi ha arribat l’eruga del boix (Cydalima perspectalisa)- i vegetació mediterrània de secà, amb esparregueres i un sotabosc espès i embardissat, amb molta presència d’arítjol (Smilax aspera).

La primavera és agraïda pel que fa a la flora: violes d’olor (Viola odorata), violes de llop (Anemone hepàtica), prímules (Primula veris), almesquí (Narcissus assoanus), mosques negres (Ophrys fusca), botons blaus (Globularia vulgaris), romaní (Rosmarinus officinalis), farigola (Thymus vulgaris), porrassa (Asphodelus aestivus), argelagues (Genista scorpius)...

A uns cinc minuts de camí arribem a una bassa gran amb una petita presa, creiem que és on s’agafa l’aigua d’Horta de sant Joan i on comença la canalització que a partir d’aquí seguirem en la major part del camí.

Quan portem 35-40 minuts de camí, arribem a una clariana on hi ha les ruïnes del Mas Torrentó. En aquest punt hi ha un encreuament: en front hi ha el camí per on arribarem a la tornada; però ara anirem cap a la dreta a travessar el riu i el seguirem aigües avall per la riba dreta. Poc més endavant, la vegetació desapareix per donar lloc a un paisatge gairebé lunar: parets de pedra i de sediments, pràcticament nues de vegetació. Aquest és el tram més característic dels Estrets on es fan visibles les basses que el riu ha format erosionant la roca.

A uns 50 minuts de camí, una senyalització vertical amb la silueta d’una au rapinyaire ens indica que passem pel Port d’Arnes. Seguim riu avall i trobem la bassa més gran de les que hem vist fins ara. Es tracta del Toll Blau, únic punt dels Estrets on el bany hi és permès. Uns 15 minuts més i arribem a l’indret anomenat Pontet de Cantavella; som a sota mateix de La Mola dels Viernets*.

Girem cua i tornarem, ara aigües amunt, fent una aturada prop del Toll Blau, buscant una ombra per descansar, que ja comença a fer calor. Tornem gairebé pel mateix camí que hem fet a l’anada, però amb una variant: quan hem fet aproximadament 1 km des que hem començat la tornada, agafem un camí (a la nostra dreta) que baixa a travessar el riu i continuem fins al prat del Mas Torrentó per la riba esquerra. A partir d’aquí, sí que repetim camí fins que arribem a la Franqueta.

Hem fet un recorregut de 12,23 km, d’uns cent metres de desnivell. El camí no té pèrdua, però si us voleu descarregar el track ho podeu fer en aquest enllaç.

Hem caminat una hora i vint minuts d’anada i una hora i deu minuts de tornada; en total dues hores i mitja (2h 30 min.).

Acabem amb algunes fotografies.

(*) Viernets, tal com hem vist en senyalitzacions locals.

Vista de les Roques de Benet,

amb una mata d'argelaga

Ara amb romaní

El Port d'Arnes

El camí segueix el curs de
la canalització d'aigua

Vista dels Estrets
aigües amunt

1. Mosques negres (Ophrys fusca)
 2. Prímula (Primula veris)
 3. Almesquí (Narcissus assoanus)
 4. Porrassa (Asphodelus aestivus)
 5. Farigola (Thymus vulgaris)