Pica d’Estats (3.143m), Montcalm (3.077m) i Sotllo (3.073m) setembre de 1981

Els tresmils de la meva vida IV

Context personal

L’estiu de 1981 després de la sortida al Montperdut, me’n vaig anar a fer de cangur a la Costa Brava. Les nenes que cuidava eren dues de les meves nebodes, però la feina era remunerada. Aquells diners em servirien pels “mals gastos” que dèiem.

Aquell estiu, va ser excursionísticament més aviat pobre. Després del Montperdut, només hi va haver un parell d’anades al Pirineu: la travessia Porté-Lanós-Carlit-Les Bulloses i una tarda al Pic de la Dona i Bastiments on vaig veure més d’una trentena d’isards, que van ser molts, tenint en compte que en aquells moments, veure’n costava més que ara.

S’acostava el final de l’estiu dels 17 anys i una bona manera de concloure’l seria una sortida al cim de Catalunya, un tresmil. Què un? En faríem tres: La Pica d’Estats, el Montcalm i el Sotllo.

Aproximació

Faríem la sortida amb una colla del Centre Excursionista de Banyoles. Aprofitaríem el cap de setmana de tres dies, el de l’11 de setembre (festiu des de feia 2 anys), així els que treballaven també hi podrien venir.

El primer dia faríem el desplaçament fins a l’aparcament de la Molinassa i pujaríem a l’Estany de Sotllo on muntaríem el campament. El segon dia faríem l’ascensió i tornaríem a dormir vora l’estany. El tercer dia desmuntaríem el campament, baixaríem fins als cotxes i tornaríem cap a Olot i Banyoles.

Ascensió

Divendres 11 de setembre, a les 16.25 vam sortir de l’aparcament de la Molinassa, amb unes motxilles ben carregades amb menjar i equipament per a tres dies i una acampada. Vam passar pel Refugi de Vallferrera, el Pla de la Socalma, la Pleta de Sotllo i vam arribar a l’Estany de Sotllo a les 19.15, havent caminat 2 hores i 30 minuts.

Dissabte 12 de setembre vam sortir de l’Estany de Sotllo a les 9 del matí, vam passar per l’Estany d’Estats, el Port de Sotllo, vam baixar a l’Estanyol de Barz (o d’Estats) i a les 12 del migdia arribàvem a la Pica d’Estats (3.143m). Anàvem bé de temps i d’ànims i, per completar l’anada, vam decidir fer el Montcalm (3.077m) i el Sotllo (3.073m). Arribàvem a l’Estany de Sotllo a les 4 de la tarda, després de 4 hores 30 minuts de marxa efectiva.

Diumenge 13 de setembre, després de llevar-nos i desfer el campament vam baixar de l’Estany de Sotllo a l’aparcament de la Molinassa. Vam caminar 1 hora i 35 minuts.

Particularitats

D’aquesta sortida no tinc fotografies dels cims. Les poques que tinc me les van passar l’Olga, amiga i companya d’expedició. Ara bé, en tinc els records -una mica esborrats pel pas dels anys- i la ressenya on queden plasmats el recorregut i els temps horaris.

Aquesta manera de fer la Pica va ser molt suau i reposada. Hem de tenir en compte que aquell temps voltava molta menys gent que ara, no hi havia restriccions pel que fa a l’acampada, i no ens feia res dormir a l’abric d’una tenda, amb una màrfega com a matelàs. Cal tenir en compte, però que fer la Pica, el Montcalm i el Sotllo, des de la Molinassa i en una sola jornada, ens hauria suposat 8 hores i mitja de caminar, descomptant les parades. També ho haguéssim fet, però bé que ens havíem de distreure!

Passem a veure algunes de les poques imatges que tinc.

Adriana, 6 de setembre de 2020

Anem pujant deixant enrere l'Estany de Sotllo.

Fent un bufet de reagrupament.

Dia gris i fresc. S'agraeix una mica d'abrigall.