A les envistes del Pedraforca

Dissabte, 12 de setembre de 2020

Aquesta sortida consisteix en una passejada que ens porta al Mirador de Gresolet, amb sortida i arribada a Saldes. Fem la volta en el sentit de les agulles del rellotge: a l’anada anirem pel camí PRC-124 i a la tornada, bona part del camí, pel camí la “ruta 3”, camí que va de Saldes a Gresolet. Tot el recorregut és a redós del Pedraforca, en el seu vessant est.

Al camí d’anada trobem marques de color blanc i groc (PRC). Al camí de tornada, de color blanc i verd (SL), tot i que molt desdibuixades, sobretot al començament.

Sortim de Saldes, de l’aparcament que trobem a l’entrada del poble (a l’oest), pel carrer Camí del Refugi. Anem passant per entre algunes cases del poble (Sobirà, Ca l’Esquerrà i Cal Minoves). La darrera, ens ofereix una bonica vista del Pedraforca amb una cabana de fusta a primer terme. Poc després de la casa, en un revolt en què la pista gira capa l’esquerra, agafem un camí que s’enfila a la nostra dreta, que ben aviat s’endinsa en un bosc de pi roig o pi rojalet (Pinus sylvestris).  Aquest camí va pujant continuadament i és de molt bon fer; es tracta d’un camí savi. Seguim sempre les marques del PRC-124 (blanc i groc), ignorant algun encreuament i passant sempre per sota la carretera que va al Mirador de Gresolet. Passem per dues fonts: la d’en Pere Miquel i la de la Solella de la Costa.

Quan portem poc més d’una hora, el camí fa un pendent més pronunciat i passem per una bifurcació (poc visible) a la nostra dreta (és el camí que agafarem de tornada en direcció als Cingles de Moronta). El camí que ara seguim s’enfila més decididament i ens ofereix algunes bones vistes del Pedraforca, que ens serveixen per fer algun bufet. Es tracta d’un tram curt fins arribar a un dipòsit, ja a la carretera del Mirador de Gresolet.

Seguim la carretera cap a la dreta, deixem a la nostra esquerra el camí al Refugi Lluís Estasen i acabem d’arribar al Mirador de Gresolet. Aquest tram és molt freqüentat, però al camí de pujada no ens hem trobat ningú.

Des del mirador veiem la cara nord del Pedraforca, el Coll del Verdet, Costa Cabriolera, Comabona, els cingles de Gresolet, la casa-refugi de Gresolet, la Serra de Gisclareny, el Moixeró, la Tossa d'Alp, el Puigllançada, el curs de la riera de Gresolet i del Riu de Saldes i la vall que forma, la Serra d’Ensija amb el Cap Llitzet o la Gallina Pelada...

Després de contemplar la vista i fer alguna fotografia, desfem camí, passem pel dipòsit on baixem cap a la nostra esquerra per aquest tram més dret, fins arribar a la bifurcació (ara a la nostra esquerra) que he esmentat més amunt i que és poc visible. Poc abans d’aquesta bifurcació, trobem una pedra amb una marca verda, no és on s’agafa el camí, cal tirar un tros més i estar atents a un altre trencant cap a la nostra esquerra.

Des que deixem el camí per on hem pujat, les marques (blanc i verd) són molt escasses i força desdibuixades; aquí és d’una gran ajuda seguir un track. En uns cinc minuts arribem al caire dels Cingles de Moronta i resseguim una mica la forma del cingle per després fer un gir cap a la nostra dreta (direcció sud) i recuperar les marques (blanc i verd); el camí es va fent cada vegada més visible. En uns 15 min des dels cingles ens incorporem a un camí més fressat i en uns 10 min més, arribem al Forat del Llop, on ens incorporem al camí de Saldes a Gresolet (sender local -SL Costa-, banderola amb indicacions i un número 3). Poc després trobem una pista que seguim fins a La Costa.

Continuem resseguint els contraforts del Pedraforca fins que travessem unes antigues feixes que havien estat conreades i arribem a l’església de Santa Maria, que forma part del conjunt del Castell de Saldes. El castell data dels anys 1068 – 1095 i s’hi conserven l’església de Santa Maria (romànica, del S. XII, d’una sola nau i absis circular), una part de les muralles, el pati i una gran sala del S. XIII, amb coberta de volta de pedra apuntada i amb una porta d’arc de mig punt.

Marxem del Castell per la part inferior, per un tram curt de camí de baixada considerable, i més planer després. Passem per Cal Calderer, Can Ton i, després d’unes vistes del campanar de Sant Martí, arribem a Saldes.  Passem per l’església de Sant Martí (S. IX i amb retaule barroc), les escoles, la Plaça del Pedraforca i acabem d’arribar al punt d’on hem sortit.

Hem fet un recorregut de 8,74 km i hi hem emprat 2 hores i 45 minuts: 1h 25 min. a l’anada i 1h 20 min. a la tornada.

Us podeu descarregar el Track clicant 👉 aquí

Primera imatge del Pedraforca arribant a Saldes.

Vista del Pedraforca des de Saldes.

Camí savi entre rojalets.

Font d'en Pere Miquel.

Ens anem acostant al mirador;
encara veiem l'Enforcadura.

El Pedra des del Mirador de Gresolet.

Vista de la Serra d'Ensija.

Vista cap a llevant: la vall del Riu de Saldes.

El cel es va tapant, però encara
es veuen els dos pollegons.

El Pedraforca des del Castell de Saldes.

Santa Maria, que forma part
del conjunt del Castell de Saldes.

Sala del S. XIII amb volta apuntada.

Sant Martí de Saldes amb la Serra d'Ensija al fons.

Una travessa per pista de muntanya

Completem la jornada amb una travessa en cotxe. Sortim de Saldes per la carretera de muntanya que porta al santuari-refugi de Gresolet. És una pista sense asfaltar, que ressegueix el recorregut de la riera de Gresolet. En algun tram, de pujada, és més adequada per a vehicles tot terreny que no pas per turismes. Arribem a Gresolet per uns prats amb molts caps de bestiar boví pasturant.

Gresolet està situat a la base de la cara nord del Pedraforca. El santuari de Gresolet està en obres i no ens ha estat possible acostar-nos a la casa ni a l’ermita. La zona de pícnic està molt ben equipada i ben conservada: taules i bancs de fusta resistents, cada una amb la seva teulada, barbacoes, fonts... Si us agrada tenir informació de zones de pícnic en podeu trobar en aquest blog que recull informació de les àrees de pícnic: enllaç.

Després de fer un mos a Gresolet continuem per la pista -aquest tram en més bon estat-, que es va enfilant per una fageda fins al Coll de la Balma (enllaç de pistes i camins), continua cap al Coll de la Bena on comença la carretera asfaltada que va baixant entre camps i prats amb algunes cases fins arribar a Gisclareny.

Fem parada al nucli de Gisclareny, el barri del Roser, on hi ha l’ajuntament, l’església dedicada a la Mare de Déu del Roser i un petit grup de cases, tot plegat en un turó amb una fenomenal vista del Pedraforca. Seguim per la carretera que ens portarà a Bagà.

Ens ha cridat l’atenció que entre Gresolet i Gisclareny hem trobat unes quantes àrees de pícnic amb barbacoes fumejant (amb protecció per les espurnes), malgrat ser en ple estiu.

La cara nord del Pedraforca
des del Santuari de Gresolet.

Vall de les Molleres des d'una taula de picnic de Gresolet.
Un sender local segueix la vall fins el Collell.

El Pedraforca des de Gisclareny.

L'església del Roser, a Gisclareny.

Posta de sol des de la carretera de les Llosses,
per acabar un dia molt ben aprofitat.