Mare de Déu de la Devesa i Baumes de Caxurma

11 de febrer de 2017
Caminada que transcorre per la Serra de Mont-ros, per anar a la Mare de Déu de la Devesa i a les Baumes de Caxurma, sortint des de la casa del Bruguetar, situada als Erms de Pocafarina.
Aproximació: El punt de sortida i arribada és la casa del Bruguetar on arribem seguint una pista forestal que surt de la carretera N-260Z, davant mateix de la casa de Les Funoses, a la cruïlla entre Castellfollit i Sant Joan les Fonts, que baixa a travessar el Toronell i s’enfila pels Erms de Pocafarina.
Itinerari: Des de la casa del Bruguetar hem de recular uns metres el camí per on hem arribat, fins al trencant i incorporar-nos per la pista i seguir-la amunt fins que arribem al final, en un sot on esdevé un camí que segueix pujant tot seguint el Torrent de Santaló aigües amunt.
Abans d’arribar al clot del torrent on hi ha la Font de Santaló, agafem un camí que s’enfila pel marge dret i que va pujant pel bac de la Serra de Mont-ros i arriba al Collet del Castell on trobem la pista de Mont-ros. La seguim cap a la nostra esquerra, passem pel Coll Sesfages i el Collet de l’Aulina on trobem a la nostra dreta el camí que ve de Begudà [pal Itinerannia G-505]. Seguim pel camí principal i trobem la carretera que ve de Serradebosc i va cap a la Devesa, però no la seguim, sinó que la travessem i anem per un camí que travessa un alzinar on s’hi estan fent treballs de neteja i, en uns 10 minuts, arribem a l’esplanada on hi ha el santuari de la Mare de Déu de la Devesa, petit edifici d’origen romànic, documentat l’any 1261.
En un dia clar l’esplanada ofereix una bona vista de l’Alta Garrotxa i el Pirineu. Avui, però les nuvolades ens n’ofereixen tan sols un tastet. L’entorn és net i una taula de fusta ens convida a fer-hi un mos.
Després d’esmorzar, baixem a la pista que hi ha sota i la seguim uns metres fins que trobem unes fites i unes marques de pintura de color verd. Per un camí ben marcat anem baixant pel Bosc de Santaló. Passem per les ruïnes de Can Moltó i arribem a les Baumes de Caxurma. Fem la visita a una galeria de fàcil accés i sortim a l’exterior per seguir amb la passejada.
Continuem avall, travessant un tram amb blocs de pedra i una frondosa vegetació humida, amb molses i falgueres, en direcció al torrent de Santaló. Abans d’arribar-hi, deixem a la dreta el camí que va a Castellfollit [pal Itinerannia pal MO2]. Anem a l’esquerra i travessem el torrent, passem per Ca n’Oliveres (r.), sortim a la pista i tornem al Bruguetar on tanquem la volta d’avui.
Hem caminat 7,59 km, amb 276 m de desnivell
El Bruguetar – Mare de Déu de la Devesa: .....................................................  1h 25 minuts
La Devesa – Balmes de Caxurma – El Bruguetar: ................................................   45 minuts
Total temps de marxa efectiva: ......................................................... 2 hores i 10 minuts

A punt de marxa

Pujant per la Serra de Mont-ros

Neteja a l'alzinar de Santaló

Mare de Déu de la Devesa

Vista del Bestrecà i el Pairé

Muntanya del Cós, al darrere entre boires Sant Marc,
el Ferran i les Canals (Puig d'en Coll)

Gaudint de la vista cap a l'Alta Garrotxa

I ara, de la vista cap a Cuguleres i la vall del Fluvià

Bosc de Santaló

Les ruïnes de Can Moltó

Balmes de Caxurma

Sortida de les balmes de Caxurma

Vegetació de bosc humit

Ca n'Oliveres

El Bruguetar

Itinerari detallat: El Bruguetar (9.30) – Torrent de Santaló / començament camí a la dreta (10.00) – Collet del Castell (10.25) – Collet de l’Aulina (10.37) – carretera de Serradebosc (10.45) – Mare de Déu de la Devesa (10.55 / 11.45) – Can Moltó (12.00) – Baumes de Caxurma (12.10 / 12.35) – Torrent de Santaló (12.40) – El Bruguetar (12.55)