El Castell de Gurb

5 de febrer de 2017
Passejada matinal de forma circular, per pujar al Castell de Gurb des de Sant Andreu de Gurb.
Amb els seus 841 m d’altitud, el Castell de Gurb destaca damunt la plana i ofereix molt bona vista de la Plana de Vic i els seus voltants, del Montseny i del Pirineu, tot i que hem ensopegat un dia rúfol i el Pirineu era força tapat.
Al capdamunt del turó hi ha les restes del castell, la història del qual podem llegir en aquest enllaç. També hi ha una gran creu de ferro (actualment envoltada per l’estrella de Nadal que sembla que s’hi queda tot l’any o si més no, una bona temporada), per això és conegut com la Creu de Gurb. Completen el conjunt una taula d’orientació i una estelada que avui oneja d’allò més.
Aproximació: El punt de sortida i arribada és a Sant Andreu de Gurb on arribem per la carretera que va a Sant Bartomeu del Grau (BV-4601). Després de passar la zona esportiva municipal de Gurb, trobem un trencant a mà esquerra que ens porta fins a la parròquia de Sant Andreu.
Itinerari: Hi ha molts camins per accedir al Castell de Gurb. Nosaltres hem sortit de Sant Andreu de Gurb seguint les marques del PRC 41 (sender de petit recorregut), de color blanc i groc i hem fet la volta en el sentit de les agulles del rellotge. Hem travessat una plana agrícola passant prop d’unes quantes cases: Cal Monjo, Vilaró de Terrers, el Verdaguer, Vilafreser i el Romeu.
Al Romeu comença una pujada decidida i continuada fins al cim. Després de gaudir del ball de núvols i vent, sobretot al Pirineu, baixem per l’altra banda seguint les marques del PRC fins que arribem a una zona de margues, molt sorrenques i d’un to grisós. Aquí deixem les marques del camí i voregem el Serrat del Sitjar per la seva banda de migjorn, tot seguint unes fites que ens porten fins a la casa del Sitjar.
Baixem fins al Torrent del Puig que seguim avall fent una passejada pel “bosc encantat” i tornem a Sant Andreu on acabem la volta d’avui.
Hem caminat 6,03 km, amb 345 m de desnivell
Sant Andreu de Gurb – el Romeu – Castell de la Creu de Gurb: .....................................  60 minuts
Castell de Gurb – Serrat del Sitjar – Sant Andreu : .........................................................   40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ........................................................................... 1 h i 40 minuts