El Mont, pujant per Sous i el Coll de Dalt i baixant per Falgars

15 de gener de 2017
Volta circular per pujar a la Mare de Déu del Mont, sortint de la casa de Falgars, pujant per Sous, el pas del Llop, la balma del Teix, el Coll (de Joncanat) de Dalt i baixant pel bac de Falgars.
Aquesta excursió és una variant que combina trams d’altres dues sortides descrites en aquest blog (El Mont des de Beuda i Mare de Déu del Mont)
Aproximació: Per fer aquesta sortida hem d’agafar la carretera asfaltada que puja a la Mare de Déu del Mont fins que trobem la pista que va a Falgars i al Soler. Deixem el cotxe al costat de la carretera on hi ha prou lloc per aparcar-hi quatre o cinc cotxes.
Itinerari: Comencem a caminar seguint la carretera que puja al santuari del Mont. Quan portem poc més de 2 km, trobem a l’esquerra el camí de la Salve Regina, que puja de Beuda per Can Oliveres. Amb vistes a Beuda i al Castellot, seguint la pista, arribem a la Font de Rocapastora, situada al peu dels cingles que porten el mateix nom. Continuem una estona més per la carretera asfaltada fins que arribem al monestir de Sous, o de Sant Llorenç del Mont, antic i rellevant monument de l’Alta Garrotxa que antigament depenia de Sant Aniol d’Aguges. Actualment netejat i consolidat, uns plafons informatius ens ajuden a fer-nos una idea de la grandiositat del conjunt.
De Sous, agafem el camí de la Burra (més suau que el camí senyalitzat) per pujar al Coll de Sorreres, des d’on, sense fer cas de les indicacions per pujar al Mont, deixem les marques i baixem cap al Pla de Solls. Damunt nostre veiem el Santuari del Mont, però encara no hi pugem. Anem al final del pla a buscar el camí que voreja el cim del Mont pel seu vessant de ponent. Travessem la tartera de la Blada, passem entre alzines prop de caires on val la pena sortir per gaudir d’una bona vista sobre la vall del Fluvià, seguim fins al Pas del Llop i la Balma del Teix. Continuem pla i avall cap a la Tartera dels Saiols, amb vistes a Espinau, la Tossa, Malveí i el Bassegoda al fons. Ens endinsem a la pineda que travessem per arribar al Coll (de Joncanat) de Dalt.
Del Coll de Dalt, per una pujada sense pietat, arribem al cim del Mont, espectacular miranda a 360º. Som al començament d’una anunciada onada de fred i el torb ens amaga el Pirineu. Ens arriba la rufa, i esmorzarem a l’hostatgeria a la vora del foc, però abans fem una ullada ràpida a la vista panoràmica que ens ofereix el cim: Malveí, la Tossa d’Espinau, Bassegoda, Serra de Corsavell, Costoja, Serra de Bac Grillera, les Salines, Pantà de Boadella, Puig Pení, Roses, el Montgrí... Estany de Banyoles, Rocacorba, Finestres, Cabrera i Aiats, Santa Magdalena i Puigsacalm, Coll de Canes... Montpetit, Montmajor, Bestrecà, Talló i Puig Ou... entre altres!
Baixem seguint uns metres el camí per on hem arribat al cim, però atents perquè hem de deixar el camí que va al Coll de Dalt i el que va directament a Sous. Nosaltres hem de seguir el que passa pel Bac de Falgars (marques verd i taronja), passem pel Camp del Bac i sortim a la pista del Soler (a l’esquerra). Nosaltres anem cap a la dreta, trobem la font de Falgars, la capella de l’Anunciació i el fantàstic casal de Falgars, a tocar el punt final de la volta d’avui.
En aquest tram de baixada trobem alguns arbres espectaculars, que fins i tot tenen nom propi: el Roure de la Sort, el Faig Gros, l’Aulina de les Tres Branques i el Roure Socablanc. Ben mirat, és un costum ben rar, aquest de posar nom als arbres!
Hem caminat 11,01 km i hem fet 514 metres de desnivell
Falgars – Sous:......................................................................................................... 35 minuts
Sous – El Mont: ...............................................................................................   1 h 20 minuts
El Mont – Falgars: ................................................................................................... 55 minuts
Total temps de marxa efectiva: ............................................................  2 hores 50 minuts

Beuda, el Castell i el Castellot

Cingle de Rocapastora

Sant Llorenç del Mont o de Sous

Balconada amb vista a la vall del Fluvià

Tartera de la Blada

Al cim del Mont amb vista a l'Alta Garrotxa

Falgars

Powered by Wikiloc

Itinerari i temps real i efectiu detallat: Falgars (9.10) – Font de Rocapastora (9.38) – Sant Llorenç de Sous (9.45 / 10.00) – Coll de les Sorreres (10.15) – Pla de Solls (10.22) – Mirador (10.25 / 10.35) – Balma del Teix (10.48) – Coll de Joncanat de Dalt (11.00) – El Mont (11.25 / 12.10) – Font de Falgars (13.00) – Falgars cotxe (13.05)