Aransa – les Pollineres – Salt d’aigua del Planell Gran. Hivernal amb raquetes

30 de desembre de 2016
Després d’uns dies de temperatures màximes molt altes, la neu ha anat reculant cap a les cotes altes i als indrets més bacs, tot i això, a Aransa encara ens ha estat possible fer una sortida familiar amb raquetes i gaudir d’una bona passejada. Sort n’hi ha de les temperatures mínimes: -9º a les 9 del matí a Prullans.
El recorregut s’endinsa al circ format pels Pics Monturull (2.761 m), Pic de Perafita (2.762 m) i Pic Sirvent (2.748 m), situats a la línia que separa la Cerdanya i Andorra. Però nosaltres ens movem entre els 1.880 i els 2.250 m.
Aproximació: A Martinet (N-260) agafem la carretera que va a Lles de Cerdanya (LV-4036); abans d’arribar-hi, (km 7,5), a l’esquerra trobem la carretera d’Arànser, l’agafem, passem pel poble i continuem fins a les pistes d’esquí de fons d’Aransa, on deixem el cotxe.
Itinerari: Sortim de la mateixa estació d’esquí de fons d’Aransa (forfait 3,5 €) i seguim el recorregut que va al Pla de Ponilleres i als Estanys de la Pera (senyalització de color groc).
La primera part del recorregut (uns 3 km) transcorre per una pista i en mig d bosc. Passem pel costat de la Bassa de Comabella (glaçada) i quan arribem al final de la pista, ens enfilem per un camí que va passant a la vora del Riu del Molí (o d’Arànser) fins al Pla de les Pollineres (a l’estiu, àrea de pícnic molt freqüentada perquè s’hi pot arribar en cotxe) i que a l’hivern totalment nevada és un indret on regna una calma extraordinària.
Després de les Pollineres, seguim un tros la pista d’esquí de fons i ens endinsem cap al Clot de la Pera on travessem unes esplanades, a la vora del torrent, amb un bon gruix de neu i arribem fins al Salt d’aigua del Planell Gran, un petit saltant del Riu del Molí, desguàs dels Estanys de la Pera.
L’indret convida a fer unes quantes fotografies i, per l’hora que se’ns ha fet i la distància que hem recorregut, decidim tornar cap al punt de sortida.
Fem la tornada amb vistes a la Tossa d’Alp, el Moixeró i una part de la Serra del Cadí.
Hem fet una volta d’uns 11,46 km i 362 m de desnivell.
Temps aproximat de marxa: 3 hores.
Detall: 1 h 15 minuts fins a Les Pollineres; 30 minuts de les Pollineres al Salt del Planell Gran, i 1 h 25 minuts de tornada fins a l’estació d’Aransa.
Raquetaires: Joan, Adriana, Alba, Moi, Sílvia i Miquel

Travessant un rierol al Pla de les Pollineres

Taules de picnic a les Pollineres

Serra Airosa

Al Planell Gran amb el Pic de Perafita al fons

Salt d'aigua del Planell Gran

Formacions de gel al salt d'aigua