El Far des de Sant Martí Sacalm

26 de novembre de 2016
Avui hem anat al Far des de Sant Martí Sacalm. Hem pujat pel Grau de Cabrafiga i hem baixat pel Grau de Santa Anna.
Amb aquesta volta he redescobert aquesta zona que no trepitjava des que era molt joveneta i hi anava amb el pare i els nostres companys excursionistes. A ells els agradava molt aquest sector i a l’hivern hi anàvem sovint.
Aproximació: Per fer aquesta volta ens cal anar fins al local social i Ajuntament de Susqueda, a Sant Martí Sacalm on hi ha lloc per aparcar. Hi arribem per una carretera, asfaltada i en molt bon estat, d’uns 8 km, que surt d’Amer.
Itinerari: El camí comença en un revolt que queda sota el local social. Comencem travessant la portellera i seguim la pista en direcció al Collet de Sant Martí, situat a sota la cinglera del Far. A la bifurcació anem cap a l’esquerra (a la tornada arribarem pel camí de la dreta). Seguim la pista que va vorejant la cinglera per la banda de solell, amb vistes cap a l’Agullola de Rupit amb els cingles de Tavertet al darrere. Deixem a l’esquerra la pista que va a Fornils, passem a tocar la casa de Puig Alí (abandonada) i arribem a la Triola, casa ben arranjada, amb la cabana habitada.
A la Triola deixem la pista i ens enfilem pels prats cap a la dreta, vorejant el filat de la casa, seguint les indicacions de la banderola “Grau de Cabrafiga i el Far”. El camí, que està ben traçat i marcat amb fites, travessa un fosc alzinar amb un sotabosc humit amb moltes molses i falgueres i va pujant per la Costa de la Triola, passa a tocar una carretera -que no seguim- i ens porta al Grau de Cabrafiga, pas curt i dret per on superem la cinglera sense dificultat.
Resseguim la cinglera del Far, travessem els Plans del Far, uns prats coberts de boscos caducifolis (roures, faigs, avellaners...) preciosos; passem pels Miradors, una espectacular balconada sobre Susqueda i la Triola, i seguim fins a l’extrem de la cinglera on hi ha el Santuari. Pel camí hem tingut unes vistes espectaculars de l’Agullola de Rupit, cingles de Rupit i Tavertet, els seus vessants boscosos i la vall de Susqueda. Comença a ploure i està ben emboirat, de manera que al mirador del Far, poca cosa veiem. El Santuari del Far, situat al caire del cingle del Far, va ser destruït pels terratrèmols del s. XV i s’hi va construir l’actual. Hi ha una imatge gòtica d’alabastre del s. XV.
A l’aparcament del Far comença el sender PR-C 222 (senyals blanc i groc), que diuen que és el camí ral de Sant Benet al Far i que seguim de tornada fins a Sant Martí Sacalm. Ho fem seguint la carretera uns 800 metres fins que trobem el Grau de Santa Anna. Hi ha dos passos amb el nom del Grau de Santa Anna: un de més curt i dret (el primer que es troba venint del Far) i un altre de més llarg i suau (aquest surt de la capella de Santa Anna). Nosaltres baixem pel primer que, tot i ser dret, es baixa sense més dificultat que alguna relliscada per la mullena de les pedres i la fullaca.
Arribem al pla i trobem la bifurcació on s’ajunten els dos camins (una inscripció en una pedra ens ho indica). Resseguim el peu la cinglera pel seu vessant bac, cobert principalment de fageda.  Ja de pla, primer per un camí i després per la pista, anem baixant fins al Collet de Sant Martí, deixant enrere la cinglera del Far i gaudint d’un espectacle cromàtic protagonitzat pels diferents colors dels boscos i les boires que van i vénen tapant i deixant-nos veure les serres de Finestres i Rocacorba.
Recorregut d’11,66 km i 499 m de desnivell.
Sant Martí Sacalm – La Triola :.................................................... 50 minuts
La Triola – Santuari del Far: ..................................................  1 h 30 minuts
Santuari del Far – Sant Martí Sacalm: ........................................  45 minuts
Total temps de marxa efectiva: .........................................  3 h 05 minuts

Puig Alí i els Cingles del Far

Roure amb l'Agullola al fons

La Triola amb l'Agullola de Rupit

Església de Sant Martí Sacalm

Tornada a Sant Martí Sacalm

Boires cobrint la Serra de Finestres

Sant Martí Sacalm (9.00) – La Triola (9.50) – Pista (10.15 / 10.20) – Grau de Cabrafiga (10.30) – Camps de les Vinyes (10.40) – Plans del Far (11.00 / 11.20) – Santuari del Far (11.45 / 12.00) – Grau de Santa Anna (12.07) – Encreuament de camins al peu del Grau de Santa Anna (12.20) – Sant Martí Sacalm (12.45)