Puig de Dòrria (2.548 m) i Tossa del Pas dels Lladres (2.663 m)

15 d’octubre de 2016
El Puig de Dòrria, de 2.548 m, és el sostre de la Serra de Planès, que s’erigeix damunt Planoles, Planès i Dòrria. Forma part de la carena que uneix la Collada de Toses i el Puigmal.
Tot i la seva diferència d’alçada amb el seu veí, el Puigmal, de 2.911 m, és un cim molt agraït per la vista que té de les muntanyes de la Cerdanya, el Ripollès i el Berguedà.
S’hi pot accedir des de diferents indrets. Nosaltres ho hem fet pel vessant sud, des de l’aparcament que es troba situat entre el Refugi Corral Blanc i el Coll de les Barraques.
Aproximació: A l’entrada de Planoles, poblet situat a la carretera de la collada de Toses (N-260), comença una pista de muntanya, asfaltada i transitable per qualsevol vehicle, que puja al Coll de les Barraques (Indicacions Can Fosses i Coll de les Barraques). Abans d’arribar al coll, hi ha un espai habilitat com aparcament just abans d’una tanca que barra el pas als vehicles.
Itinerari: Tant bon punt sortim del cotxe, la temperatura i l’aire que fa ens auguren un matí de cel net i bona vista. Sortim de l’aparcament cap a la tanca, un cop passada anem pujant i quan portem uns 300 metres, agafem un camí cap a l’esquerra (marques de color blanc i groc) que s’endinsa al bosc i va pujant fins a un punt de la carena anomenat la Cogòlia (1.907 m) amb una banderola que indica l’encreuament de camins: el que va a Núria (blanc i groc) i el del Puigmal (blanc i verd). Entre arbres s’endevina el Puigmal amb una bona enfarinada.
A partir d’aquest punt, anem pujant pel llom de la Serra de Planès. El camí transcorre pel bosc i a partir del Roc Blanc ressegueix el caire herbós. Tenim bona vista per tots costats: Serra de Montgrony, Puigllançada, Tossa d’Alp, Serra d’Ensija...; Puigmal, Balandrau, Cerverís, Collada Verda, Taga, Sant Amanç...
Prop dels 2.400 m, comencem a caminar damunt dos o tres dits de neu. El camí se separa de la carena i es decanta cap a la dreta fins al Pas dels Lladres (o Collet de Queralbs).  En aquest punt se’ns obre una bona panoràmica cap al nord: Tossa Plana, Puigpedrós, cims d’Andorra... Carlit, Perics... Deixem el camí marcat i seguim les fites, en direcció sud, fins al Pic de Dòrria, visible des d’on som. Ens hi acompanya un vent molt fred. A les vistes anteriors s’hi afegeixen el Pedraforca i el Cadí.
Tornem al Pas dels Lladres  amb la intenció de pujar al Tossal del Pas dels Lladres. Ho farem seguint el camí que va al Puigmal -en aquest tram és una pista-, que seguim fins que trobem els remuntadors de les pistes de Puigmal que arriben fins a dalt la Tossa del Pas dels Lladres.
Fem la baixada directament al Pas dels Lladres, a tocar la fita fronterera núm. 506, i, seguint el camí per on hem pujat, anem baixant fins a la Collada de les Barraques.
Senyalització: Marques de color blanc i verd (camí al Puigmal), fins al Pas dels Lladres o Coll de Queralbs.
Volta de 12,8 km i 833 m de desnivell.
Collet de les Barraques – Puig de Dòrria: ........................................................................... 1 h 55 minuts
Puig de Dòrria – Tossa del Pas dels Lladres: .............................................................................  35 minuts
Tossa del Pas dels Lladres – Collet de les Barraques: .........................................................  1 h 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: ............................................................................... 3 hores 45 minuts

Encreuament de camins

Pedraforca, Serra del Cadí... des del Pas dels Lladres

Cims de la Cerdanya: Tossa Plana i Puig Pedrós,
entre altres

Cims de la Cerdanya francesa: Carlit, Perics...

Puigmal de Llo, Puigmal de Segre i Puigmal d'Err
des del Puig de Dòrria

Puigmal de Llo, de Segre i d'Err

El Puigmal des de la Tossa del Pas dels Lladres
Puig de Dòrria des de la Tossa del Pas dels Lladres

Itinerari detallat:  Aparcament Collet de les Barraques (9.10) – La Cogòlia (9.15) – Roc Blanc (9.20) – Barraca del Teixidor (9.45 / 9.55) – Pas dels Lladres (11.05) – Puig de Dòrria (11.15 / 11.30) – Tossa del Pas dels Lladres (12.05 / 12.35) – Aparcament Collet de les Barraques (13.50)