Montfalgars (1.611 m)

1 d’octubre de 2016
Matinal al Montfalgars, cim fronterer entre el Ripollès i el Vallespir, de 1.611 metres d’altitud, situat a tocar de Coll d’Ares. És un cim poc concorregut i una mica oblidat pels excursionistes, tot i que el camí ofereix unes vistes fantàstiques de la Garrotxa i el Pirineu Oriental.
Volta circular amb sortida i arribada a Rocabruna, pujant per Coll Vernadell i baixant per Coll d’Ares, Coll Prugent, Pla de la Quera del Boc, la Casilla dels Carrabiners, Can Marçal i Can Bac.
Aproximació: El punt de sortida és al Pla de la Masó, a Rocabruna on arribem per la carretera GI-5223 que comunica la C-38 (de Sant Joan les Abadesses a Coll d’Ares) amb Rocabruna i Beget.
Itinerari: Situats al Pla de la Masó en direcció a Beget, seguim la pista que surt cap a l'esquerra (indicador Senders de la Vall de Camprodon). Quan portem uns 700 metres, deixem a l'esquerra un camí ample que és per on arribarem a la tornada i continuem pujant per la pista principal fins que a 2,7 km, en una bifurcació deixem la pista que gira cap a l'esquerra i seguim la de la dreta. Davant nostre veiem el Coll Vernadell. El camí s’encara en direcció NE i ens porta fins al fons de la cloterada on hi ha les restes d'una construcció de les mines de les Ferreres i s'acaba la pista. Seguim el camí que travessa el torrent i puja decididament fins a Coll Vernadell.
Seguim cap l'esquerra per arribar al Coll de les Moles i pugem a Montfalgars resseguint la carena al costat de la tanca fronterera. Anem guanyant alçada i perspectiva i arribem a tenir una vista panoràmica fenomenal: Roc de Frausa, Torres de Cabrenys, Montnegre, Bassegoda, Comanegra, Montpetit i Montmajor, Puig Ou i Talló, el Castell de Rocabruna, Santa Magdalena i Puigsacalm, els Cingles d'Aiats, el Montseny... Abans del cim, una clariana cap al nord ens permet veure el Massís del Canigó.
Un vèrtex geodèsic ens indica que som al cim, una esplanada envoltada de vegetació i mancada de vista. Emprenem la baixada seguint el camí francès travessant una clapa de bosc i en arribar a la línia d'alta tensió, se'ns presenta al davant una altra panoràmica: Balandrau, Fontlletera, Pastuira (Borregues), Gra de Fajol, Bastiments, Bacivers, Puig del Bac (les Agudes) i Puig Sistra, Roca Colom, Costabona,  Crestes de Rojà, Pla Guillem i el Massís del Canigó. Molt més a prop, a sota, destaca la Torre del Mira. El soroll dels vehicles ens indica la proximitat de la carretera al seu pas per Coll d'Ares. Amb una baixada curta i decidida arribem al coll i anem a buscar el camí que ens permet tornar a Rocabruna.
Sortim de Coll d'Ares seguint la pista que porta a Coll Prugent i, paral·lela a la línia d'alta tensió, travessa el Pla de la Quera de Boc, fins a Pla Jugador on hi ha les restes de la Casilla dels Carrabiners. A la vista que teníem s'hi afegeixen el Taga i Serra Cavallera i Molló.
A la casilla fem un gir cap a la nostra esquerra i anem a agafar una pista que surt en direcció NE. El camí de tornada a Rocabruna en gran part segueix pistes, tot i que algun tram travessa prats i pastures. Passem per Can Marçal, travessem una frondosa fageda, ens endinsem al Clot de la Tragina i arribem al Bac. Seguint la pista, passem per les Roques de la Devinella, i pel dipòsit d’aigües de Rocabruna.  Travessem un torrent i sortim a un encreuament de la pista per on hem pujat a Coll Vernadell, que seguim de baixada uns deu minuts fins arribar al Pla de la Masó.
Senyalització: Aquesta volta segueix, en la seva major part, el traçat del PR C-187, però cal dir que les marques són molt escasses i seria convenient que a les interseccions de les diverses pistes que es troben pel camí, hi hagués algun indicador. Una cosa similar passa amb Itinerannia, que seguim entre Rocabruna i Coll Vernadell (pal R82) i de Coll d'Ares (pal R81) a Pla Jugador i la senyalització és força escassa, tot i que una mica més visible que la del PR. Des Coll Vernadell al cim del Montfalgars i fins a Coll d’Ares, hi ha la senyalització francesa (vermell i groc), molt visible i fàcil de seguir.
Volta de 15 km i 778 m de desnivell.
Rocabruna – Coll Vernadell: ................................................................................................................ 1 h 10 minuts
Coll Vernadell – Montfalgars – Coll d’Ares: .........................................................................................  1 h 00 minuts
Coll d’Ares - Rocabruna: ......................................................................................................................  1 h 50 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................................................  4 hores

Camí de pujada cap a Coll Vernadell

Els bedolls ja senten la tardor

Cal Pubill,Torres de Cabrenç, Montnegre...

Comanegra amb el Bassegoda al fons

Pasturia, Gra de Fajol, Bastiments, Costabona i
Crestes de Rojà

Baixant cap a Coll d'Ares: el Massís del Canigó i
a l'esquerra, la Torre del Mira

Safrà de muntanya (Crocus vernus)

Comanegra des del Pla de la Quera de Boc

Casilla de Carrabiners

El Montfalgars

Can Marçal. Més avall, el Castell de Rocabruna amb
l'Alta Garrotxa de fons

Rocabruna (8.05) – Encreuament camí per on tornarem (8.15) – Clot de les Mines (9.05) – Coll Vernadell (9.15) – Coll de les Moles (9.40) – Montfalgars (10.05/10.20) – Coll d’Ares (10.30) – Esmorzar (10.40/11.05) – Coll Prugent (11.15) – La Casilla (11.45) – Can Marçal (12.00) – Can Bac (12.15) – Pista (12.35) – Rocabruna (12.45)