Del Coll de la Creueta a l’Hostal de la Vall del Bac

22 d’octubre de 2016
Excursió en forma de travessa, que surt del Coll de la Creueta i, per un seguit de colls i collets recorre la serralada que separa la vall de Bolòs i Salarça de la Vall del Bac, passant prop del Puig Ou i el Talló –sense pujar-hi-, fins arribar al Coll Sagordi, des d’on per l’engorjat del Bosc del Quer, que segueix la riera de la Vall del Bac aigües amunt, arriba a l’Hostal de la Vall del Bac.
El motiu de fer aquesta sortida el dia que se celebra per tercer any consecutiu l’esdeveniment esportiu Trepitja Garrotxa, cursa de muntanya en format Ultratrail (110 km),  Trail (64 km) i cursa (22 km), ha estat el de viure l’ambient de la cursa des d’una perspectiva ben particular, ja que el recorregut i l’horari ens han permès creuar-nos amb tots els corredors de les modalitats Ultratrail i Trail.
Si bé a priori una part del recorregut pot semblar monòtona, perquè que no es fa cap cim, hi ha poc desnivell, passa molt per pista o perquè la vegetació pot privar de tenir bones panoràmiques, cal dir que ha estat una caminada fantàstica, la varietat cromàtica de la tardor ens ha acompanyat en tot moment i el recorregut ha estat entretingut. El camí Bodelquer i arribar a la Vall del Bac han estat la cirereta del pastís.
Aproximació: Per fer aquesta sortida necessitem fer una combinació de vehicles, menys dificultosa del que aparentment sembla. Tot passant per l’Hostal de la Vall del Bac deixem un cotxe i seguim amb l’altre cap a Sant Pau de Segúries, Camprodon, Font del Boix fins a l’aparcament que hi ha situat a tocar el monument de Cèsar August Torras (distingit muntanyenc, 1852-1923) on comença l’excursió.
Itinerari: Comencem seguint la pista cimentada que va cap a Sant Antoni. Passem per la casa dels Oms i, més enllà, arribem a un punt on el camí deixa la pista i va cap a l’esquerra. Travessem unes terrelleres de color vermell amb una clariana que ens ofereix bona vista del Pirineu, des del Costabona fins al Canigó, Molló, el Montfalgars... Arribem al collet d’en Sivilla i la collada del Remei. Deixem Puig de Dot a la nostra dreta, travessem la línia d’AT i arribem a Coll de l’Alec on hi ha preparat un avituallament per als corredors (encara no n’hi ha arribat cap).
Seguim cap al Coll de Canemar i, abans d’arribar al Coll de la Bau, ens sorprèn el primer corredor, en Jordi Artola (acabarà en 1r lloc la Ultratrail), que fa poc més de dues hores que ha sortit i ja ha fet uns 20 km. Al Coll de la Bau ens incorporem a la pista i la seguim fins a tocar les Planelles on, per un caminet, pugem pels prats i anem cap als Cingles de la Miranda on ens incorporem a la pista que ve d’Arrencafels i que seguirem fins al Pla de Resclusanys, tot vorejant el Puig Ou, passant pel Camp Dalt (o Camp del Pla).
A les Colladiques o Pla de Resclusanys és on veiem passar la majoria de corredors, uns molt lleugers, altres un xic afeixugats, uns com aquell que no fa res i altres com si fessin un gran esforç, però la majoria amb bona cara, un bon somriure i ben contents de trobar-nos i que els fem fotografies.
Seguim un camí ample que travessa el Pla del Talló i s’incorpora a la pista que va a Llonganya. La seguim uns metres i la deixem a les immediacions de Llonganya on agafem el camí que baixa pel Pujant del Burro i el Pujant del Matxo, travessa el Camp de la Solana i arriba a la Collada del Cortal on hi ha un altre punt d’avituallament que ja tanca perquè ja han passat tots els corredors.
Ens incorporem a la pista del Seguer de Pera que, fent unes llaçades ben pronunciades, baixa cap a la casa. Al Seguer, a tocar l’hort, comença el camí Bosc del Quer o Bodelquer, que ressegueix la riera de la Vall del Bac, un centenar de metres per damunt, en l’engorjat que s’ha format entre el Talló (Llonganya) i el Montmajor. El camí transcorre entre alzines, tarteres, roques i és una mena de balconada damunt la riera. Passa per la Font de la Solana del Seguer –eixuta- i pel clot de les Roques de la Miranda on encara és ben visible l’esllavissada de l’any 1989 que va arribar fins a la riera i va fer perdre un tram de camí. Al caire de les Roques de la Miranda hi ha les restes d’un tram del camí vell, empedrat i amb barana i que ara serveix de mirador.
Travessem la tartera de la Miranda i en poca estona més arribem al Molí de la Coromina, passem per les Gorgues del molí i, travessant uns prats, arribem a Cal Ferrer (i les escoles). Passem la palanca de Cal Ferrer i, a l’altra banda de la riera, travessem les Planes de la Coromina, amb vistes a la casa que els dóna nom, situada al peu del Montmajor, i arribem a l’Hostal de la Vall del Bac, punt final de la nostra sortida.
Bona part del recorregut, des del Coll de la Creueta fins al Coll Sagordi, alterna entre prats i bosc i entre pista i camí. A partir de Llonganya, el terrer és ben característic de l’Alta Garrotxa, amb molta roca calcària i boscos d’alzina. En aquest terreny aspre i de mala petja, ens sentim com a casa.
Senyalització: Itinerannia (groc), durant tot el recorregut. PR C-186 (blanc i groc i banderoles verdes) fins el Seguer de Pera. Consorci de l’Alta Garrotxa (verd i taronja), des de la Collada de Resclusanys fins a l’Hostal de la Vall del Bac. GR-83, des de Coll Sagordi fins a l’Hostal de la Vall del Bac.
Hem caminat 18,62 km, amb 429 m de desnivell positiu i 939 m de desnivell negatiu.
Coll de la Creueta – Pla de Resclusanys: ......................................................................................... 2 h 15 minuts
Pla de Resclusanys – Coll Sagordi: .......................................................................................................  50 minuts
Coll Sagordi – El Seguer – L’Hostal de la Vall del Bac: ....................................................................  1 h 05 minuts
Total temps de marxa efectiva: .......................................................................................... 4 hores 10 minuts

El Canigó, Molló, Montfalgars...

Colors de tardor

Portelles d'en Pitança

Prop del Coll de la Bau

Vista enrere, amb la muntanya de Sant Antoni

Pista d'Arrencafels a Resclusanys

Terra aspra i de mala petja

El Cortal

Tram del camí en desús

Camí del Bodelquer

Gorgues del Molí, a la Vall del Bac

Planes de la Coromina i la casa que hi dóna nom

Tres Jordi corredors: a l'esquerra, el 1r classificat de la Ultra;
a la dreta, el 3r i el 6è de la Trail

Als de la Trail els queden uns 40 km, als de la Ultra,
uns 90 km... No els queda res!
Pista Coll de la Creueta (8.45) – Collet d’en Sivilla (9.20) – Collada del Remei (9.25) – Coll de l’Alec (9.40)  - Coll de Canemar (9.55) -  Coll de la Bau (10.05) – Cingles de la Miranda (10.35) – Camp Dalt (10.45) – Pla de Resclusanys (11.00 / 11.30) – Pista / Camí prop de Llonganya (11.50 / 12.00) –Pujant del Burro (12.05) – Pujant del Matxo (12.12) – Collada del Cortal (12.25) – Coll Sagordi (12.30 / 12.35) – El Cortal (12.40) – El Seguer de Pera (13.00) – Font (13.05) – Molí de la Coromina (13.27) – Cal Ferrer (13.35) – Hostal de la Vall del Bac (13.40).