Costabona (2.465 m), Roc de la Mort de l’Escolà (2.463 m) i Roca Colom (2.506 m) des de la Collada Fonda

8 d’octubre de 2016
Sortida matinal des de la Collada Fonda cap al Costabona i al Roca Colom, amb la variant afegida de la Portella de Rojà i el Roc de la Mort de l’Escolà.
Aproximació: Sortim de la Collada Fonda on s’hi arriba per la pista forestal, en bon estat, que comunica Setcases i Espinavell. Nosaltres hi pugem pel Costat d’Espinavell i en baixem pel de Setcases.
Itinerari: Situats a la Collada Fonda, comencem a caminar en direcció nord, seguint el filat metàl·lic que ressegueix el serrat que baixa del Costabona. Per un camí ben traçat i fàcil de seguir, passem per les Roques d’en Marcer. Més endavant, tombem una mica cap a l’esquerra i seguim pujant, ara en direcció NO, cap a la Font de Fra Joan. Deixem a l’esquerra el refugi de Costabona, acabem de pujar al Coll del Pal, una bona esplanada on coincideixen diversos camins.
Al Coll del Pal girem cap a la dreta, deixant a la nostra esquerra el camí que va al Roca Colom i el que va a la Coma del Tec. Els retrobarem més endavant. Anem cap al Pas del Meridià i pugem al cim del Costabona per un camí marcat i sense pèrdua.
Al cim hi fa un bon sol que contrasta amb l’espessa boira que de moment cobreix les valls i que no sabem si més tard se’ns acostarà. Un ramat d’ovelles aprofita la calma i el bon temps. La plana no és visible, però sí que ho són ells cims del voltant i el Massís del Canigó.
Després d’esmorzar al cim, baixem fins al Pas del Meridià i anem en direcció al fons de la coma del Tec i el travessem poc després del seu naixement. Ara anem en direcció NE, resseguint aquest vessant que baixa de la Mort de l’Escolà, i arribem a la Portella de Rojà on hi ha el Refugi que porta el mateix nom.
Fem un fort gir a l’esquerra i, resseguint la carena, pugem al Roc de la Mort de l’Escolà (2.462 m). Continuant en la mateixa direcció, baixem una mica fins al collet de la Mort de l’Escolà i amb una lleugera pujada arribem al Roca Colom (2.506 m). A la vista que teníem s’hi afegeixen el Pic de la Llosa, Coma Ermada, Pic de la Dona i cap al sector d’Ull de Ter (Bacivers, Bastiments, Grans de Fajol...).
Fem la tornada seguint el camí concorregut i ben traçat que va al Coll del Pal, on tanquem la volta circular i, seguint el mateix recorregut em fet a l’anada, passant per la Font de Fra Joan i les Roques d’en Marcer, arribem a la Collada Fonda, que al migdia està coberta de boira espessa.
Senyalització: Una bona part d’aquesta volta segueix les marques del GR 11.8 (Collada Fonda – Coll del Pal i Roca Colom – Collada Fonda) i una part Itinerannia (Collada Fonda – Coll del Pal)
Volta de 13,24 km i 800 m de desnivell.
Collada Fonda - Costabona: ............................................................................................................. 1 h 30 minuts
Costabona – Mort de l’Escolà – Roca Colom: ..................................................................................  1 h 25 minuts
Roca Colom – Collada Fonda: ..........................................................................................................  1 h 05 minuts
Total temps de marxa efectiva: .................................................................................................  4 hores

Mar de boira als peus del Costabona

Vista enrere del camí de pujada: Puig Sistra i Puig de

Des del Costabona, les Crestes de Rojà i el Canigó

La Coma del Tec, el Roca Colom i al fons, de dreta
a esquerra, Pic de la Dona, Bacivers, Bastiments,
l'Infern, Grans de Fajol...

Arribant a la Portella de Roja. A la dreta, les
Esquerdes de Rojà

Pujant al Roc de la Mort de l'Escolà

El camí cap al Canigó. La boira es va acostant

Camí al Roca Colom

El Pic de la Llosa i al fons els cims d'Ull de Ter
Collada Fonda (8.30) – Font de Fra Joan (9.20) – Coll del Pal (9.40) – Pas del Meridià (9.45) – Costabona (10.00 / 10.45) – Tec (11.10) – Recordatori mort excursionistes (11.15) – Portella de Rojà (11.30) – Roc de la Mort de l’Escolà (11.40) – Roca Colom (12.10 / 12.20) – Coll del Pal (12.45) – Collada Fonda (13.25)