Comabona (2.554 m) pel Prat d’Aguiló i el Pas dels Gosolans

12 d’octubre de 2016
Volta circular des del Refugi Cèsar August Torras o de Prat d’Aguiló que ens serveix per redescobrir la Serra del Cadí en el seu vessant més amable que no té res a veure amb l’aspecte més dur i esquerp del que havíem tastat ja fa uns quants anys en alguna sortida hivernal a les canals que solquen la seva cara nord (Baridana, Cristall...).
Aquesta volta no presenta cap dificultat. La pujada al Pas dels Gosolans es fa per un camí savi, ample i de molt bon fer, el recorregut dalt de la carena (cara sud) consisteix a travessar prats inclinats i fer el cim sense dificultat i la tornada es fa per un camí que ressegueix els entrants i sortints per la base del que són les parets de pedra que formen la cara nord de la Serra del Cadí.
Aproximació: Aquesta volta comença i acaba al Refugi de Prat d’Aguiló on s’arriba per una pista de muntanya d’uns 11 km que surt de Montellà (terme de Martinet i Montellà). Recomanable fer-la amb vehicle tot terreny. Observació: al final de la pista hi ha poc espai per aparcar.
Itinerari: Des d’on deixem el cotxe, veiem el refugi a uns 400 m, on arribem seguint la pista. Situats al refugi, tenim al davant la cara nord del Cadí, amb les seves parets rocalloses solcades per canals. Del refugi mateix en surt el camí cap al Pas dels Gosolans (PR C-124, marques de color blanc i groc), que ben traçat i senyalitzat va pujant, primer per prats, després ziga-zaguejant entre tarteres i blocs de pedra, fins assolir la carena al Pas dels Gosolans. Aquest era el camí que antigament seguien els segadors per arribar a la Cerdanya.
A la carena, tenim davant nostre la cara Nord del Pedraforca que anirem veient avui, més endavant, acompanyat de la Serra d’Ensija i el Cap de la Gallina Pelada. Un escamot d’isards en veure la nostra presència s’afanya a saltar pel pedregar de la cara nord. Deixem el PR C-124 que va cap a Gósol. Seguim pels prats inclinats que conformen la cara sud del Cadí, vorejant el Pic d’Aguiló, i anem cap al Coll de Comabona des d’on gaudim d’una espectacular vista aèria de les Arrugues del Comabona i els vessants escarpats del Cadí. Veiem alguns poblets de la Cerdanya (Montellà, Prullans...) i els seus cims, entre els quals reconeixem la Tossa Plana de Lles, cims que limiten amb Andorra i, molt més enllà, el sector del Carlit. Acabem d’arribar al Pic de Comabona, que amb 2.554 m, és el punt més alt de la caminada d’avui.
A l’altra banda del cim hi tenim el Coll de Tancalaporta, on vent i boira lluiten per conquerir-lo, i se’ns obre panoràmica cap a llevant: les Penyes Altes de Moixeró, la Tossa d’Alp, Puigllançada... Després d’una parada per agafar forces, baixem del cim (marques de color blanc i verd) en direcció a Tancalaporta, on el vent bufa ben fort. Aquí comença una coma que alimenta el Bastareny i que baixa fins a Bagà.  Ens hem reincorporat al GR 150.1 que havíem trobat al Pas dels Gosolans i que voreja el Comabona sense fer cim. El seguim en direcció NE, travessant un vessant inclinat i deixant la carena a l’esquerra. Arribem al Pas del Bou; pocs metres més avall en una bifurcació, deixem el GR 150.1 que va cap al Moixeró i trobem les marques del recorregut de Cavalls del Vent (color taronja), que seguirem fins al final del nostre recorregut.
A partir del Pas del Bou, voregem els turons que teníem a l’esquerra i ens situem a la cara nord del Cadí. L’anem resseguint amb els seus entrants i sortints, gaudint de bones vistes de les Arrugues del Comabona, ara des de sota. Travessem el Barranc de les Toselletes, anem remuntant cap al Prat d’Aguiló i arribem al refugi. Just en aquest moment, s’acaba la treva meteorològica i comença a ploure. Com que fins a finals d’aquesta setmana el refugi és obert, aprofitem per dinar a sopluig, prendre una beguda calenta i xerrar una mica amb el guarda. Després de la sobretaula i visita al refugi, acabem d’arribar al cotxe. La pluja ens acompanya tot el camí de tornada fins a la Garrotxa.
Volta de 11,18 km i 732 m de desnivell.
Aparcament – Pas dels Gosolans: ....................................................................................................... 1 h 10 minuts
Pas dels Gosolans – Comabona: ..............................................................................................................  40 minuts
Comabona – Pas del Bou: ........................................................................................................................  45 minuts
Pas del Bou – Aparcament del Refugi del Prat d’Aguiló: ..................................................................... 1 h 25 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...................................................................................................  4 hores
Caminaires: Joan, Adriana, Joana i Bernat

Refugi de Prat d'Aguiló - Cèsar August Torras a 2.020 m

Vora el refugi, començant la volta

Camí de pujada ben traçat i senyalitzat

De pujada al Pas dels Gosolans i vistes del sector
oest del Cadí

Pas dels Gosolans i vista cap a l'oest

Al Pas dels Gosolans la nostra presència sorprèn
un escamot d'isards

Els vessants herbosos del vessant sud contrasten
amb les roques que predominen a la cara nord

Carenejant per la Serra del Cadí cap al Collet de Comabona

Isard i voltor amb el Comabona de fons

El refugi de Prat d'Aguiló des del Coll de Comabona

Cim del Comabona des del Coll del mateix nom

Baixant del Comabona, la boira a l'alçada del
Coll de Tancalaporta (extrem E del Cadí)
 i vistes cap al Moixeró

Camí cap al Pas del Bou. A la dreta, Serra de Talabars
i al fons, Moixeró i cap a la Tossa d'Alp

El Comabona des dels prats prop del Pas del Bou

Encreuament de camins prop del Pas del Bou:
deixem el GR i girant a l'esquerra seguirem el
recorregut dels Cavalls del Vent

Vista del Comabona des del camí de tornada a
Prat d'Aguiló

Vista enrere arribant al Prat d'Aguiló

Aparcament (09.40) – Refugi Prat d’Aguiló (09.45) – Pas dels Gosolans (10.50 / 11.05) – Comabona (11.45 / 12.15) – Collet de Tancalaporta (12.40) – Pas del Bou (13.00 / 13.10) – Primera portella (13.30) – Segona portella (torrent) (14.10) – Refugi (14.30 / 15.55) – Aparcament (16.00)