Pastuira (2.693 m), Gra de Fajol (2.714 m), Gra de Fajol de Baix (2.567 m) i Pas de l’Isard

9 de juliol de 2016
Recorregut agraït que permet fer tres cims i que transcorre en la seva major part per carenes airejades que ajuden a passar millor la calorada d’aquests dies.
Aproximació: Sortim del Pla dels Hospitalets, a la carretera de Vallter 2000, als revolts on comença el camí que va al Refugi d’Ull de Ter.
Itinerari: Comencem a caminar pel camí que porta al Refugi d’Ull de Ter, seguint el camí de Núria fins al Coll de la Marrana. Allà ens decantem en direcció S cap al Coll de la Coma d’Orri, per anar a trobar la carena dels Cims de la Coma de l’Orri que seguim fins arribar al Pasturia, cim de 2.693 m que actualment apareix als mapes com a Puig de les Borregues.
Des del Pasturia (ara Puig de les Borregues), desfem camí fins al Coll de la Coma de l’Orri, des d’on anem pujant, en direcció NE, fins al Cim del Gra de Fajol (2.714 m). Des del cim, baixem en direcció SE, resseguint la carena fins arribar al Pas de l’Isard, per on baixarem cap al Refugi d’Ull de Ter. Abans, però, acabem d’arribar al Gra de Fajol de Baix (2.567 m).
Tornem a baixar fins al collet que separa els dos Gra de Fajol, on busquem les fites que marquen l’inici del Pas de l’Isard que seguim per baixar fins al Refugi d’Ull de Ter i, seguint el camí que hem fet a la pujada, tornem al punt de sortida de la volta d’avui.
Hem tingut un matí molt clar que ens ha permès veure de prop les comes del Ter, del Freser i la Coma de l’Orri i tenir una bona vista a 360º, de bona part dels cims del Pirineu Oriental, des del Puigmal fins al Canigó, passant pels Torreneules, Tirapits, l’Infern, Freser, Bastiments, Bacivers, Pic de la Dona..., dels cims de l’Alta Garrotxa, la plana empordanesa i fins al Golf de Roses, i de muntanyes característiques més llunyanes com el Pedraforca, la Gallina Pelada o el Montseny.
Bona part del recorregut està descrita en altres dues ressenyes: Pastuira i Gra de Fajol, i Gra de Fajol i Pas de l’Isard.
Volta de 12,34 km i 907 m de desnivell.
Pla dels Hospitalets - Pastuira: ...................................................................................................  1 h 50 minuts
Pasturia – Gra de Fajol: ............................................................................................................... 1 h 00 minuts
Gra de Fajol – Gra de Fajol de Baix: .................................................................................................. 35 minuts
Gra de Fajol de Baix – Pas de l’Isard – Refugi d’Ull de Ter – Pla dels Hospitalets: ....................... 1 h 00 minuts
Total temps de marxa efectiva: ............................................................................................  4 h 25 minuts

Caminaires: Joan, Adriana i Sílvia

El Gra de Fajol des del Camí del Refugi d'Ull de Ter

El Gra de Fajol de Baix

Arribant al Coll de la Marrana

Coll de la Coma de l'Orri

Des del Coll de la Coma de l'Orri, vistes a llevant

Gra de Fajol de Baix, Pic de la Llosa,
Roca Colom, Canigó i Costabona

Vessant N del Pastuira

Rocs de les Arbretes Blanques.
Al fons el Canigó

Tirapits, Pic de la Vaca i del Freser

I ara, s'hi afegeix el Bastiments

Creu del Gra de Fajol

Baixant cap al Pas de l'Isard per la carena
que separa els dos Gra de Fajol

Cim del Gra de Fajol de Baix

Baixant pel camí del Pas de l'Isard

Vista enrere: el pas de l'Isard i el camí de baixada.
Els nerets comencen a florir prop del Refugi d'Ull de Ter