Roca Colom (2.506 m) pel Circ de Concròs

12 de juny de 2016
El Circ de Concròs és un dels pocs circs glacials del Pirineu que estan orientats al sud. Tancat al nord pel semicercle format pels pics de la Llosa (2.502 m), les Roques Blanques (2.456 m) i el Roca Colom (2.506 m), amb els seus vessants meridionals rocallosos i escarpats, i solcat pel Torrent de Concròs que desaigua a la Riera de Carbonés, és un indret molt tranquil i poc concorregut.
Aquesta és una volta circular pujant pel Circ de Concròs i baixant per la Serra de la Balmeta. Durant tot el recorregut hem seguit camins ben traçats, sense cap dificultat, que ens han estalviat de caminar entre els grans blocs de granit que s’esmenten en algunes ressenyes d’excursions en aquest sector. Tot plegat, una passejada sense cap dificultat.
Aproximació: Després de Setcases, agafem la pista forestal que va cap a Espinavell. Quan portem uns 2 km, deixem el cotxe en una raconada on baixa el Torrent de la Baga de Ventallola, a uns 1.600 m d’alçada.
Itinerari: Al costat del Torrent de la Baga de Ventallola, es dibuixa un caminet que es veu poc marcat que va pujant decididament seguint la vora del torrent. Quan portem uns 20 minuts, ens allunyem del torrent per un camí que va cap a l’esquerra (una fita ens ho assenyala) i que s’endinsa a un bosc de pi per on va pujant. Arribem al Pla de Concròs, des d’on la clariana ens ofereix la primera vista de la carena del Circ. Ens decantem cap a l’esquerra (marques de pintura vermella als arbres) i arribem al Pla dels Esqueixats on veiem els primers blocs de pedra i els primers nerets. Deixant les els  blocs de pedra a la nostra dreta, el camí continua cap a l’esquerra per anar a trobar el Torrent de Concròs.
Anem pujant seguint el Torrent aigües amunt, passem per unes terrelleres, fem l’últim repetjó i arribem al Pla dels Estanys, on hi havia els Estanyols de Concròs que suposem desapareguts, ja que amb l’abundor d’aigua que hi ha avui, si existissin, els Estanyols serien plens.
Som al bell mig del Circ de Concròs, envoltats dels cims que el coronen: Pic de la Llosa, Roques Blanques i Roca Colom. Davant nostre tenim el punt més baix de la carena, la Portella del Callau. Hi arribem seguint el pendent herbós que tenim al davant (direcció N-NE) i pujant per una canal curta que passa entre dos relleixos de roca, de bon caminar i sense cap risc.
A la Portella del Callau trobem el camí que ens porta fins al Roca Colom. Des que hem sortit a la carena, malgrat la boira, hem guanyat vista cap al sector d’Ull de Ter: Pastuira, Gra de Fajol, Pic de l’Infern, Bastiments, Pic de la Dona...; a l’altra banda dels Plans de Camp Magre (o Calm Magre), els Rocs Blancs, el Cim de la Pomerola i les valls que baixen a Mentet. Seguint el camí ben marcat amb unes bones fites, pugem els poc més de 100 m que ens separen del Cim del Roca Colom.
Al cim del Roca Colom, quan la boira ens ho permet, gaudim de la vista que ja hem esmentat i de la de la banda de llevant: el Roc de la Mort de l’Escolà, les Esquerdes de Rojà, el cim de la Collada Verda, Pla Guillem, Set Homes, la Pica del Canigó, la Coma del Tec i el Costabona i el Coll del Pal.
Anem en direcció al Coll del Pal i abans d’arribar-hi ens decantem cap a la dreta per fer una drecera i anar a trobar el nostre camí de baixada per la Serra de la Balmeta. El camí de baixada torna a ser ben traçat, però convé estar atents a les fites. Travessem pendents herbosos i alguns bosquets de pins joves mentre admirem la vista cap al Pastuira i els Gra de Fajol i seguim cap a la Collada de la Balmeta on vaques i cavalls pasturen als prats i on hi ha el Refugi Jaume Ferrer. Travessem la pista i anem baixant per un camí amb marques blanques i grogues (PR) i unes de color taronja clar, travessant el Pla de Carboners i el Pla de Rebost i, finalment, per un bosc de pins i més endavant d’avets, arribem a la pista forestal de Setcases a Espinavell. La seguim de baixada 1,8 km, passem per una cabana i per la Casa del Flare i arribem al Torrent de la Baga de Ventallola, tancant la volta d’avui.
Volta de 11,292km i 902 m de desnivell.
Pista de Setcases a Espinavell – Roca Colom: ..................................................................................  2 h 20 minuts
Roca Colom – Pista de Setcases a Espinavell: ................................................................................... 1 h 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..................................................................................................  4 hores

Bosc de pi amb el terra cobert de nabineres (Vaccinium myrtillus)

El Torrent de Concròs i vista

El Massís del Canigó des de Roca Colom

Pic de la Llosa i Coma Ermada i al darrere: Gra
de Fajol, Coll de la Marrana i Bastiments

Pista de Setcases a Espinavell alçada Torrent de la Baga de Ventallola (8.25) – Fita camí esquerra (8.45) – Pla de Concròs (9.00) – Primers blocs –Pla dels Esqueixats- (9.10) – Pausa (9.35 / 9.45) – Estanyols de Concròs (10.20) – Portella del Callau (10.40) – Roca Colom (10.55 / 11.35) – Refugi Jaume Ferrer (12.35) – Pista forestal de Setcases a Espinavell (13.00) – Torrent de la Baga de Ventallola (13.15)

1. M'agrada les excursions que feu, bastant ben explicat, suggereixo que aniria bé que hi posessis el mapa del recorregut, ja que en els trossos més complicats no s'explica ni es veu per on s'ha passat, per exemple, des del circ de montgros, per quin cantó vares pujar a Roca Colom?
    És un suggeriment.
    Gràcies. per l'itineerari.
    Assumpta.

1. Gràcies pel teu comentari, Assumpta. Al final de l'explicació i abans de les fotografies hi ha un enllaç que diu "Per descarregar el track podeu clicar aquí". Si hi prems al damunt, se t'obrirà el track de la ruta (wikiloc) i podràs veure exactament la part del recorregut que més t'interessi. A més si quan el mires, al desplegable "altres mapes" tries "topogràfic ICC", podràs ampliar i veure el recorregut amb molt de detall.