Bastiments (2.882 m), Pic del Freser (2.835 m) i Pic de l’Infern (2.870 m)

25 de juny de 2016
Volta circular amb sortida i arribada de Vallter 2000, pujant als pics de Bastiments, del Freser i de l’Infern.
Ha estat una sortida molt agraïda que ens ha permès fer tres cims, gaudir de molt bones vistes i observar varietat de fauna (llebre, isards i marmotes) i moltes flors.
Aproximació: Sortim de l’estació de muntanya Vallter 2000, on s’accedeix des de Camprodon per Llanars, Vilallonga de Ter i Setcases.
Itinerari: Des de Vallter 2000 comencem a caminar pel circ de Morens, seguint la pista de més al N, en direcció a les Xemeneies (Trident). A tocar el bosc de pi i enmig de nerets, una llebre amb les orelles ben dretes observa els nostres moviments i fuig esporuguida muntanya amunt. Conforme anem pujant, se’ns fa cada vegada més visible un bon escamot d’isards que també ens vigilen per si ens hi acostem més del compte. Els deixem tranquils; poc abans d’arribar a les Xemeneies, agafem el camí que surt cap a la nostra esquerra (fites) que amb un traç ben definit va pujant en diagonal cap al Coll de la Geganta. Abans d’arribar-hi, ens incorporem al camí que puja de la Font de la Perdiu. Conforme anem pujant se’ns van fent visibles els Gra de Fajol, el Coll de la Marrana i el Circ de Morens.
Al Coll de la Geganta, seguint la carena per l’Esquena d’Ase, anem pujant al Bastiments situat davant nostre. El de l’Esquena d’Ase és un camí dret i pedregós, però sense dificultat. Un altre escamot d’isards pastura tranquil·lament al circ de Bacivers. Acabem de pujar i arribem a la creu de Bastiments, seguint la carena passem pel vèrtex geodèsic (2.883 m) i arribem al darrer cim (2.880 m), on hi ha símbols propis d’un pic i de record de muntanyencs traspassats.
El Pic de Bastiments és el més alt del sector d’Ull de Ter i té molt bona vista a 360º: Pic de la Dona, Serra Gallinera, Bacivers, Pic del Freser, de l’Infern, de Coma Mitjana, Tirapits, Torreneules, Balandrau, Pastuira, Gra de Fajol, Plans de Calm Magre, Pic de la Llosa, Roca Colom, Costabona, Esquerdes de Rojà, el Canigó... Coma del Freser, Estanys de Coma mitjana, Estany de Bacivers...
Després de contemplar la panoràmica, baixem del cim pel camí que en surt en direcció O resseguint la carena que va al Pic de l’Infern, passant pel Coll i el Pic del Freser i el Portell dels Gorgs. És una carena amb blocs de pedra i amb puges i baixes que es fa sense dificultat. A la nostra dreta (N) hi tenim els Estanys i els Pics de Coma Mitjana. A la nostra esquerra (S), els Modelons d’en Sobirana, les Fonts del Freser i el camí de Núria que anirem a trobar a la tornada. Arribem al Pic de l’Infern (2.870 m). A sota mateix hi tenim els Estanys de la Coma de l’Infern i més enllà els de Carançà. La vista que teníem a Bastiments ara s’amplia amb els cims del sector de Núria: Pic Superior de la Vaca, Pic de la Fossa del Gegant, Nou Creus, Pic del Racó, Pic d’Eina, Torre d’Eina...
Desfem camí per la carena fins al Portell dels Gorgs on comencem la baixada una mica pel dret per anar a trobar el camí de Núria a Ull de Ter (GR 11.7). Mentre anem baixant, observem un altre escamot d’isards que recorre els vessants rocallosos del Pic dels Gorgs.  Quan som al camí de Núria, el seguim en direcció E, cap al Coll de la Marrana, des d’on anem baixant cap al Xalet Vell d’Ull de Ter i, per les pistes, acabem d’arribar al punt d’on hem sortit.
Volta de 12,47 km i 995 m de desnivell.
VallTer2000 - Bastiments: ...................................................................................................................  1 h 50 minuts
Bastiments – Pic de l’Infern: ................................................................................................................ 1 h 05 minuts
Pic de l’Infern -  VallTer2000: ............................................................................................................... 1 h 45 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................................................  4 h 40 minuts

Pujant cap al Trident o les Xemeneies

Escamot d'isards pasturant

Camí cap al Coll de la Geganta

El Coll de la Geganta i el Bastiments

L'Estany i el Pic de Bacivers

Pujant per l'Esquena d'Ase amb la creu de Bastiments

Coll de la Marrana, els Gra de Fajol i la carena del Pastuira

Des de Bastiments, vista del Pic de Freser i l'Infern, els
nostres objectius, i més enllà, Tirapits, Torreneules, Nou
Creus, Eina, Torre d'Eina...

Ens acostem al Pic de l'Infern

Vista enrere: la carena que hem seguit, Pic del Freser i
Bastiments, i al fons a l'esquerra, Bacivers

Des del Pic del Freser: Gorgs Blancs i Pic de l'Infern

Des del Pic de l'Infern, vista dels Estanys de la Coma
de l'Infern i cims del sector de Núria

Al Pic de l'Infern

Fonts del Freser
Vallter 2000 (8.05) – Bifurcació camí Trident (8.45) – Coll de la Geganta (9.10 / 925) – Bastiments, vèrtex (10.05) – Bastiments cim (10.10 / 10.15) – Coll del Freser (10.30) – Pic del Freser (10.55 / 11.05) – Pic de l’Infern (11.30) – Camí de Núria (12.10) – Coll de la Marrana (12.35 / 12.50) – Vallter 2000 (13.30)

1. Com m'ha agradat tornar a fer (ara virtualment) aquesta excursió. L'havíem fet semblant, fa més de 40 anys. Hi havia la cabana del Nou Fonts on vàrem passar la nit. No sé si encara es pot utilitzar per dormir.
    Que xulos el Pic de l'Infern i el de Freser!

2. Xavier:
    Els pics del Feser i de l'Infern i tota la cresta que hi porta des de Bastiments són espectaculars. La cabana de Nou Fonts és molt més cap a Núria. L'estiu passat hi vaig passar i crec que encara s'hi podria dormir, sobretot si estàs disposat a passar la nit en un espai reduït i tancat.
    M'alegra que aquesta ressenya t'hagi servit per tornar a fer (virtualment) aquesta ruta.
    Gràcies pel teu comentari!