Serra de Bac Grillera: Puig de la Gavarra, Castell del Bac de Grillera i el Fau

8 de febrer de 2016
Volta circular que transcorre per la Serra del Bac de Grillera, passant per Coll dels Horts, Sant Cristòfol dels Horts, la Fillola, Puig de la Gavarra, Castell de Bac de Grillera, Mare de Déu del Fau, Sant Pere dels Vilars i el poblet de Tapis, inici i final de l’excursió. Aquest sector forma part de la “Garrotxa empordanesa” i està a cavall de tres comarques: Garrotxa, Alt Empordà i Vallespir.
Durant el recorregut gaudim de molt bona vista: Sant Joan de Bussols, Puig Escaleró, Bassegoda, Serra de Boixera, Sant Marc, Pic de les Bruixes, Comanegra, Pla de la Muga, Torres de Cabrenys, Costoja, Costabona, Canigó, Tapis, Maçanet de Cabrenys, Roc de Frausa, les Salines, Puig Neulós i les Alberes i fins a la badia de Roses, embassament de Boadella, Albanyà i la Vall de la Muga, els plans de Lliurona, Mare de Déu del Mont, Tossa d’Espinau...
Aproximació: Ens cal anar a Tapis, llogarret annex al municipi de Maçanet de Cabrenys, a l’Alt Empordà. Tapis es troba situat a la carretera transfronterera GI-503, que comunica Maçanet amb Costoja i que es va inaugurar l’any 1995, després de molts anys de reivindicar aquesta via de comunicació entre pobles que, malgrat formar part de dos estats diferents, sempre han estat molt vinculats.
Itinerari: Sortim de Tapis seguint poc més de 100 metres la carretera en direcció a Costoja. Després de passar un pont, agafem una pista a l’esquerra que seguim una bona estona tot pujant la vall que solca el Torrent dels Horts, enmig d’un bosc mediterrani amb moltes alzines sureres. A mida que anem guanyant alçada les alzines donen pas als pins. Ja fora de l’alzinar i després de travessar un torrent, en un lloc on la terra és vermellosa i on comença un camí ample o antiga pista cap a la dreta, deixem la carretera per on veníem i agafem aquest camí ample, però només d’agafar-lo trobem un camí que puja el marge esquerre (pintura vermell-morat) i que s’enfila per un caire herbós i, guanyant alçada ràpidament, surt a una pista a l’alçada del Coll dels Horts. Ens cal anar per la pista cap a la dreta fins un encreuament  hi ha les banderoles que ens indiquen el camí a Sant Cristòfol dels Horts. Hi arribem uns cinc minuts seguint la pista des d’on gaudim d’una bona vista de Costoja amb el Costabona i les Crestes de Rojà de fons.
Sant Cristòfol, ermita romànica del S. XI, es troba enrunada des de fa molts anys. Darrere l’absis de l’ermita surt el camí que ens porta a la casa dels Horts i, travessant un espès i assolellat alzinar, arriba al Collet de la Fillola. Les clarianes del bosc ens permeten tenir bona vista de l’Alta Garrotxa i al Collet de la Fillola, la vista s’obre cap a la vall d’Albanyà.
Al Collet de la Fillola, ens dirigim cap a la Fillola, casa força enrunada. Darrere la casa en surt el camí que s’enfila per aquest llom, herbat i amb alguns matolls. A poc més de 5 minuts de la casa, hem d’estar a l’aguait perquè hi ha una bifurcació del camí: el de la dreta ressegueix la serralada a mitja alçada sense passar per la carena; nosaltres seguim el de l’esquerra que va guanyant alçada fins que surt a l’extrem oest de la Serra del Bac de Grillera on comencem a tenir vista del sector de tramuntana, sobre Tapis i Maçanet de Cabrenys. A partir d’aquí i resseguint la carena, arribem al Puig de la Gavarra (1.056 m), punt més elevat d’aquesta serra on hi ha un vèrtex geodèsic i des d’on veiem sota mateix la casa de la Gavarra. Des d’aquest cim gaudim d’una vista excepcional.
Continuem serra enllà i en poc temps arribem al peu del Castell del Bac de Grillera (1.014 m), promontori rocallós on podem accedir de dret amb una grimpada amb l’ajuda d’unes cadenes; també podem vorejar el cim per l’esquerra (N) i pujar-hi sense necessitat de grimpar.
Resseguim aquesta serra cap a llevant, ara terreny calcari rocallós i cobert d’alzina, d’aspecte semblant a alguns cims de l’Alta Garrotxa. Passem per dintre una esquerda (diaclasa o diàclasi) i arribem al Coll del Fau on trobem el camí que ens portarà fins a Tapis. Abans, però, acabarem d’arribar a l’ermita de la Mare de Déu del Fau, situada en un planell des d’on la vista s’amplia vall de la Muga enllà cap a la plana empordanesa. Una modesta ermita amb un campanar lateral d’una espadanya d’un sol arc, on s’hi estan fent obres de recuperació. L’acompanya la casa de l’ermità que també l’estan arranjant.
Tornem al coll del Fau on comencem la baixada, primer per un camí i després per una pista que seguim molta estona avall. Passem per una teixeda amb alguns exemplars centenaris. Trobem la Font del Bac, situada al peu d’una alzina monumental. Aquí la carretera es bifurca. Si anéssim per la de l’esquerra aniríem al Coll dels Horts. Nosaltres agafem la dreta i anem baixant observant encuriosits els teixos que anem trobant. Passem per la Collada dels Gesos, pla obert de terra vermellosa, al cap de poca estona, deixem la pista per agafar un camí que baixa decididament fins a Sant Pere dels Vilars, petit veïnat, amb una església romànica ben conservada.
Tornem a Tapis pel bac de Tapis, seguint la pista de terra que ressegueix els contraforts de la muntanya enmig d’alzines sureres i que se’ns fa una mica pesada, ja que són més de 5km. Per sort, a Tapis recuperarem forces amb un bon refrigeri.
Senyalització: al Coll dels Horts trobem Itinerannia que seguirem fins a l’arribada a Tapis.
Recorregut de 17,82 km i 835 m de desnivell.
Tapis – Sant Cristòfol dels Horts:........................................................................................................ 1h 05 minuts
Sant Cristòfol dels Horts – Puig de la Gavarra: .................................................................................  1h 07 minuts
Puig de la Gavarra – El Fau: ....................................................................................................................  33 minuts
El Fau – Sant Pere dels Vilars – Tapis: ................................................................................................. 2 hores
Total temps de marxa efectiva: ..................................................................................................  4h 45 minuts

Sant Cristòfol dels Horts

El Fau

Des del Fau, embassament de Boadella i vista cap a NE

Teix monumental
Font del Bac i alzina monumental

Collada dels Gesos

Sant Pere dels Vilars

Alzina surera, camí de Tapis

Serra de Bac de Grillera des de Tapis

Sant Briç de Tapis

Tapis (9.35) – torrent dels Horts (10.00) – caminet (10.10) – coll dels Horts (10.35) – Sant Cristòfol dels Horts (10.40 / 11.05) – Mas els Horts (11.07) – Collet de la Fillola (11.30) – La Fillola (11.33) - Bifurcació camí carena (11.40) – Puig de la Gavarra (12.12 / 12.37) – Castell del Bac Grillera (12.47 / 12.52) – Diaclasa (13.10) – Coll del Fau (13.13) – El Fau (13.15 / 13.35) – Teixos centenaris (13.42) – Font del Bac i Alzina monumental (13.50) – Collada dels Gesos (14.02) – Sant Pere dels Vilars (14.23 / 14.30) – Pont de Tallades (14.50) – Tapis (15.42)