Coll d’Espinau, Pedró de Montosa, Tossa d’Espinau i Bauma d’Espinau

Matinal del dia 13 de febrer de 2016
Volta circular des del Coll d’Espinau cap al Coll de Joncanat, el Pedró de Montosa, el Pla de la Tomba, el Pla del Vi, la Tossa d’Espinau i la Bauma d’Espinau.
El cim de la Tossa d’Espinau, situat prop de la Mare de Déu del Mont i del Puig de Malveí ofereix una bona panoràmica. La Bauma d’Espinau, desconeguda per nosaltres fins avui, és fenomenal i no té res a envejar d’altres cataus més coneguts de la Garrotxa.
Aproximació: Anem en cotxe fins al Coll d’Espinau per la pista que va de Beuda a Albanyà per Lliurona. És una mica llarga, però està en bon estat i hem vist que l’estan arreglant.
Itinerari: Al Coll d’Espinau agafem la pista (marques Itinerannia) que baixa a la casa d’Espinau. A tocar de la casa, abans de passar-la, a mà esquerra surt un camí que s’endinsa al bosc (majoritàriament alzinar), passa per la Font del Puig i arriba al Coll de Joncanat, situat sota mateix de la Mare de Déu del Mont i d’on surt el camí que hi puja. Anem cap a l’esquerra, seguint el camí més marcat fins que, després d’una pujada on fa una mena de grau, trobem que a mà dreta en surt un camí (marques vermelles) que ens porta fins al Pla de Montosa, deixant el Puig Caçador a l’esquerra. El Pla de Montosa ofereix bona vista cap a Llevant i Tramuntana: Lliurona més a prop i Costoja, les Salines, embassament de Boadella, el golf de Roses... A l’extrem NE del pla, el Pedró, amb una creu a la memòria dels pastors de les cases properes: el Carig, Espinau, el Soler i Puigbalí. En aquest indret s’hi havia fet un aplec i ofrenes per tenir bones collites.
Reculem uns metres el camí per on hem vingut i prenem direcció NO, per un caminet que transcorre per boscos variats de roures, pins i faigs, fins al Pla de la Tomba (haurem donat la volta al Puig dels Caçadors), allà retrobem el camí principal que seguim pocs metres, per deixar-lo altra vegada tot enfilant un corriol poc marcat ens porta cap als espectaculars roures del Pla del Vi. A prop seu, uns pins també considerables marquen el començament del camí que seguim fins a la Tossa, anant una mica per sota la carena situada sobre els cingles d’Espinau, culminada per la Tossa Petita o Puig de Torroella. Al camí tenim poca vista, però sortim a la carena a fer un tastet del que ens trobarem al cim: des del Malveí i la Calma, fins al Pedraforca, avui ben enfarinat. Continuem resseguint aquesta carena i arribem a un collet, poc abans del cim; en aquest punt, surt el camí per on farem la tornada. L’últim repetjó i arribem al cim.
La Tossa d’Espinau és un planell elevat, situat a 1.089 m, un cim fàcil i molt agraït. La panoràmica és espectacular: el Mont, Malveí, Monteia, la Calma, l'Orri, les cases i el cim de Bassegoda, Sant Marc, les Bruixes, Comanegra, el Pirineu d’Ull de Ter, el Canigó, Costoja, la Serra del Bac de Grillera i el Fau, les Salines... Faríem una extensa llista i ens deixaríem molts indrets, sobretot si el dia és clar com avui.
Reculem per on hem pujat, uns 250 metres, fins a un pla on comencem a baixar per una roureda situada en un pendent molt dret on costa d’aguantar-se. Atents a no baixar gaire i anant cap a la dreta per  resseguir per sota els cingles que formen la Tossa, arribem al començament de la bauma, amb un sostre baix que anem resseguint cap al caire i que mica en mica es va aixecant fins que forma un bon baumat. Seguim vorejant aquesta penya i atents a les fites, comencem a baixar per un camí, al començament molt dret, per on tornem al Coll d’Espinau. Avui ens hi ha acompanyat la Sílvia!
Recorregut de 7 km i 414 m de desnivell.
Coll d’Espinau – Pedró de Montosa:................................................................................................... 1h 05 minuts
Pedró de Montosa – Tossa d’Espinau: ...................................................................................................  40 minuts
Tossa d’Espinau – Bauma – Coll d’Espinau: ............................................................................................  40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...................................................................................................  2h 25 minuts

Espinau

La Tossa d'Espinau. Es veu la bauma al peu de la penya

Arribant al Coll de Joncanat

Camí del Pla de Montosa, amb el Mont al davant

Al Pla de Montosa, amb vistes a Lliurona, Serra de
Corsavell i el Canigó, entre altres

Pedró del Pla de Montosa

Roures del Pla del Vi

Malveí i la Calma

Monteia, l'Orri, Serra de Monars, Bassegoda...

Lliurona i vista cap a la "Garrotxa empordanesa"

El cim de la Tossa

Bauma d'Espinau

Coll d’Espinau (8.55) – Espinau (9.05) – Font del Puig (9.18) – Coll de Joncanat (9.35) – marques vermelles (9.40) – Pedró de Montosa (10.00 / 10.10) – Pla de la Tomba (10.20) – Roures del Pla del Vi (10.20) – Encreuament camí de baixada, collet sota la Tossa (10.45) – Tossa d’Espinau (10.50 / 11.45) Bauma de la Tossa d’Espinau (12.00) – Coll d’Espinau (12.25)