Puig de la Bastida, Aiats i Cabrera

Matinal del dia 24 de gener de 2016
Excursió amb sortida i arribada a la cabana de Cal Santcrist, pujant al Puig de la Bastida, als Cingles d'Aiats i a Cabrera.
Aproximació: Anem en cotxe per la carretera C-153, d’Olot a Vic, fins al Coll del Bac, on agafem l’antiga carretera de Falgars, ara pista de muntanya que passa pel Colomer, el Coll de Comajoan i ressegueix per la base els cingles d’Aiats. Després de passar una portellera, trobem una pista que s’enfila a l’esquerra. Deixem el cotxe abans d’aquest encreuament.
Itinerari: Comencem a caminar seguint aquesta pista que s’enfila cap a l’esquerra. A pocs metres trobem la cabana de Cal Santcrist; una mica més enllà i damunt nostre a la banda esquerra hi ha un roure espectacular. Deixem la pista per on anàvem i ens enfilem marge amunt per anar a veure el roure. Val la pena. Continuem de pla pel prat fins que abans d’entrar al bosc trobem una fita on comença el camí que travessa una fageda, passa per la Font de la Roca i ens porta al Coll de Saiols, un serrat herbat des d’on veiem Cabrera al davant nostre. Més enllà, la Serra de Curull, el Massís del Puigsacalm i Llancers...
En aquest punt tancarem la volta a la tornada. Ara girem cap a l’esquerra i comencem una pujada dreta i continuada fins al Puig de la Bastida (1.241 m). Conforme anem pujant anem tenint més vista: Cabrera, el Port de la Faja, el Molí de la Faja, Falgars, la casa i el Tossal de Pujolriu, l’Antic Hostal del Grau. Un mar de boira cobreix tot el que queda més avall de les cingleres de Falgars i del Grau. Rocacorba amb les seves antenes sobresurt del mar de boira com si es tractés d’un vaixell. Nord enllà, a l’altra banda de la boira veiem el Pirineu gironí, el Canigó i l’Alta Garrotxa.
El Puig de la Bastida és un petit planell que tanca la ferradura que forma junt amb els Cingles d’Aiats. Comencem la baixada per un camí ben definit que ressegueix aquesta estreta carena fins que arribem al Coll Sa Bastida, on comença una altra pujada, passem per uns escalons tallats a la roca i ens endinsem a una fageda per on arribem a un pla obert, cada vegada amb més vista sobre el Collsacabra. Som al Pla d’Aiats, el resseguim fins a l’extrem més meridional i gaudim de l’espectacle visual que ens ofereix la boira d’on sobresurten cims, planes i carenes entre els quals distingim Pruit, l’Agullola de Rupit... al fons, el massís del Montseny i el de Montserrat.
Seguint el camí que travessa el Pla d’Aiats, ara encarats a NO, passem a tocar les Cabanes d’Aiats i seguim enllà fins al Coll d’Aiats, Coll de Bram, el camí de les Marrades i arribem a Cabrera (aquest tram el vam descriure en aquesta altra entrada).
A Cabrera ja s’ensuma el sofregit de l’arròs. Aprofitem el sol que el calmat dia d’avui ens ofereix als que ens hem situat damunt de la boira i gaudim una vegada més de la vista. A més del que ja hem vist pel camí, cap a l’O – NO, Bellmunt i al fons, el Pedraforca, la Serra d’Ensija i el Cadí, entre altres. Anem cap a l’altra banda de l’església a buscar el començament del camí de les escales i veiem gairebé tot el recorregut d’avui, el que hem fet (Puig de la Bastida i Aiats) i el que farem, des de la Casanova dels Racons al Coll de Saiols.
Baixem per les escales fins al Coll de Bram on aquesta vegada prenem la pista que baixa a la nostra esquerra (NE). Seguim la pista uns 700 metres fins que trobem una cruïlla i agafem el trencant de la dreta, que ens porta a la Casanova dels Racons, des d’on ja veiem el Coll de Saiols on podem arribar seguint la pista o per un camí. Nosaltres ho fem per un camí que passa per uns prats i travessa els recs i torrents que baixen del Pla d’Aiats que ara estem resseguint per la seva banda nord.
Arribem al Coll de Saiols i desfem el camí que ens porta a la Font de la Roca, el roure espectacular, la Cabana de Cal Santcrist i al punt on tenim el cotxe.
Recorregut de 9,85 km i 479 m de desnivell.

Cabana de Cal Santcrist – Puig de la Bastida – Pla d’Aiats:.................................................................... 55 minuts
Pla d’Aiats - Cabrera: ............................................................................................................................  45 minuts
Cabrera – Cabana de Cal Santcrist: .......................................................................................................  60 minuts
Total temps de marxa efectiva: .................................................................................................  2h 40 minuts

Cingles d'Aiats

Camí de les Marrades

Santuari de Cabrera

Casanova dels Racons, Puig de la Bastida i Aiats

Cotxe (9.00) - Cabana de Cal Santcrist (9.03) – Roure (9.05/9.10) – Fita camí (9.11) – Font de la Roca (9.12) – Coll de Saiols (9.17) – Puig de la Bastida (9.40 / 9.45) – Escalons tallats a la roca (9.50) – Pla d’Aiats (10.05/10.30) – Cabanes d’Aiats (10.35) – Coll d’Aiats (10.55) – Coll de Bram (11.00) – Cabrera (11.15 / 11.35) – Coll de Bram (11.42) – Cruïlla (11.52) – Casanova dels Racons (11.55) – Cotxe (12.35)