Escales, el Ferran (983 m) i Talaixà

Dia 1 de gener de 2016
Excursió des del Pont d’Escales a Santa Maria d’Escales, el Maranyó, coll de la Bassa, Balma del Corneta, coll de la Bassa, coll de Terres, el Ferran, Talaixà, el Vaquer, el Samsó i tornada al Pont d’Escales (o Pont de Cal Xicot).
Una vegada més tornem a recórrer aquesta part de l’Alta Garrotxa que tant li agradava a la Marissa, el dia de Cap d’Any, coincidint amb el tercer aniversari de la seva mort.
Itinerari: L’anada fins a Santa Maria d’Escales l’hem explicat en una altra entrada. Situats doncs a Escales, prenem el camí que surt de sobre l’església, que s’endinsa al bosc i que puja cap al Maranyó.
Poc després de la casa del Maranyó -molt esfotrassada-, en un planell deixem a la nostra esquerra el camí que va directament a coll de Terres (retolació pintura); nosaltres anem cap a la dreta pel camí que ens porta al coll de la Bassa.
El coll de la Bassa és una autèntica balconada: a sota mateix d’on som nosaltres, la fondalada per on transcorre la riera d’Escales de camí cap a la riera de Sant Aniol; a l’altra banda, la muntanya de Santa Bàrbara, la Sala, coll Sitrelles i les cases de Coll Joell i el Pujol; més cap a la dreta, el Maranyó, al peu de la cresta de Ferran que té continuïtat, més enllà del Grau d’Escales, amb la cresta del Gall (Bestracà); al fons, Montpetit i Montmajor.
El coll de la Bassa també és un encreuament de camins: cap amunt i endinsant-se al bosc (NE) el camí que va a coll de Terres (que agafarem més tard per anar al Ferran); al fons del planell (E), en surt el camí que va a la Beta, que seguirem nosaltres per anar a la Balma del Corneta.
El camí a la Balma del Corneta transcorre per un alzinar pedregós, en continua baixada fent algunes ziga-zagues per salvar unes lleixes i acabar sota mateix del coll de la Bassa on trobem una altra bifurcació: a l’esquerra deixem el camí que baixa a la Riera d’Escales passant per la Beta; nosaltres tombem a la dreta i, salvant un petit mal pas, arribem a la Balma del Corneta. Conten que en la contenda entre carlins i liberals, un soldat fugitiu encarregat de tocar la corneta, feu d’aquesta cova el seu amagatall. D’aquí en vindria el nom. Actualment, per la flaire i les restes, sembla que s’hi refugia bestiar cabrum.
Tornem al coll de la Bassa desfent el camí per on hem vingut. Situats al coll del la Bassa, agafem el camí de coll de Terres (ara ens queda a la nostra dreta), que es va enfilant per endinsar-se en un espès alzinar i, vorejant el Puig de Plansesserres, arriba al coll de Terres, un altre encreuament de camins: a l’esquerra el camí que ve del Maranyó; a la dreta el que puja del Grau Sadidorta; nosaltres seguim de dret pel camí que va al cim de Ferran. Passem pel Pujant Nou, un pas fet amb paret seca, encara prou ben conservat i anem salvant desnivell. Conforme anem pujant, guanyem vista cap a llevant: la Cova del Bisbe, Lliure, els cingles de Freixenet i la Calma. Seguim pujant, passem al costat d’una bassa (eixuta) i arribem al Pla de Ferran, on hem acabat la pujada pronunciada i, ja gairebé de pla, per un terreny rocallós cobert d’alzines, arribem al cim de Ferran (983 m).
Al cim del Ferran comença la cresta que baixa fins al Pas dels Lliberals (Grau d’Escales), aèria i reservada per a experts capaços d’afrontar les dificultats que presenta. La vista que hem anat tenint a la pujada, al cim se’ns amplia, de ponent cap a llevant: la Vall d’Hortmoier, seguida del Cingle Ample i el Cortal, als contraforts de Sant Marc, el llogarret de Talaixà -a sota mateix d’on som-, el Puig Sa Noguera i el de les Canals.
Des del cim, per un camí molt dret, que no perd gens el temps, baixem a Talaixà on tindrem ocasió d’estar a la Casa de Talaixà, propietat del Centre Excursionista d’Olot (CEO) que ha fet d’aquest indret un espai ben arreglat i acollidor. La restauració i acomodació d’aquesta casa ha estat possible per la col·laboració de moltes persones del món excursionista, impulsada sobretot a iniciativa de l’Enric Serrano (epd), continuada per la dedicació d’en Pep Corominas, que, junt amb l’Adelina en tenen cura com si es tractés de casa seva. Dinar a Talaixà a la vora del foc, amb una bona amanida, costelles, rostes de cansalada i torrades amb allioli, ha estat una bona manera de començar l’any.
Talaixà, situat al coll que porta el mateix nom, entre els contraforts de Sant Marc i el Ferran, és un bon mirador de la Vall de Riu presidida pel Martanyà i per l’imponent Bassegoda.
Baixem de Talaixà seguint el traçat del GR-11 i, passant pel Vaquer, el Collell i el Samsó, arribem a la plana d’Hortmoier on travessem la Riera de Beget per la Palanca del Samsó i deixem de seguir el GR. Ens incorporem a la pista que va a Oix (cap a l’esquerra), passem pel Grau d’Escales (entre les parets de Ferran i del Bestracà) i arribem al Pont d’Escales, on tanquem la volta d’avui. Aquesta baixada també la vam descriure en un altre itinerari.
Recorregut de 11,89 km i 792 m de desnivell.
Pont d’Escales – Escales – Coll de la Bassa: ............................................................................................  55 minuts
Coll de la Bassa – Balma del Corneta – Coll de la Bassa: .........................................................................  22 minuts
Coll de la Bassa – Cim de Ferran: ........................................................................................................  1h 08 minuts
Cim de Ferran – Talaixà: ............................................................................................................................ 30 minuts
Talaixà – Pont d’Escales: ....................................................................................................................... 1h 05 minuts

Total temps de marxa efectiva: ..........................................................................................................  4 hores

Santa Maria d'Escales

Portellera prop del Maranyó

El Maranyó

Encreuament de camins sobre el Maranyó

Al coll de la Bassa

La Casa de Talaixà

Cresta del Ferran, Grau d'Escales i Bestracà

Camí de baixada del Collell al Samsó

Pont d’Escales (8.45) – Tuta d’Escales (8.55) – Escales (9.07 / 9.27) – el Maranyó (9.45) – Bifurcació: a coll de Terres o a coll de la Bassa (9.52) – Coll de la Bassa (10.00 / 10.25) – Balma del Corneta (10.35 / 10.45) – Coll de la Bassa (10.57) – Coll de Terres (11.25) – Escaler (11.30) – Cim de Ferran (12.05 / 12.15) – Talaixà (12.45 / 15.20) – El Vaquer (15.45) – El Collell, camí deixar la pista (15.50) – Palanca del Samsó (16.10) – Pont d’Escales (16.25)