Comanegra (1.557 m) -pel Pla de la Primavera- i Pic de les Bruixes (1.393 m)

Matinal del dia 9 de gener de 2016
Volta circular per pujar al Comanegra i al Pic de les Bruixes des de les Basses de Monars, anant pel Pla de la Primavera i tornant pels Rasos de Monars i la font de l’Avellanosa.
Matí boirós en què no hem vist el cim del Comanegra, però que el joc de boires i núvols amb les faigs i les roques ens ha ofert unes visions espectaculars alternant llum i ombres. Un verdader espectacle.
Aproximació: Anem en cotxe fins a les Basses de Monars per la pista de muntanya que surt de la carretera que uneix Rocabruna i Beget. La pista es troba en bon estat, tot i que jo la recomanaria més per a vehicles tot-terreny que per a turismes. Deixem el cotxe poc abans d’arribar a les Basses.
Itinerari: Des de les Basses, reculem uns 200 metres per la pista per on hem vingut fins que trobem un camí ample que s’enfila al marge dret. Seguim aquest camí que al començament és ample i costerut i que més endavant s’estreny i s’aplana i va en diagonal directament al Pla de la Primavera, on ens situem a la carena de la Serra Llarga de Monars on, malgrat la boira, veiem la banda Francesa; la Menera, les Torres de Cabrenç, el Puig del Casso...
Al Pla de la Primavera fem un gir a la dreta per avançar pel camí que ressegueix en gran part el llom de la serralada i ens endinsem a la boira. Abans d’arribar a una formació rocosa, el camí se separa una mica de la carena pel vessant de migjorn, més enllà torna a acostar-s’hi passant per una bretxa al costat d’un faig gros i molt ben integrat. Aquí també hem trobat el camí que puja de les Basses de Monars enfilant-se de dret pels Triaders. Acabem de seguir carena fins al cim del Comanegra (1.557 m). Al cim gaudim d’un espectacle fantasmagòric: les siluetes dels faigs i les formacions rocalloses enmig de la boira.
Seguim la carena de baixada en direcció a llevant, travessem un grup de faigs espectaculars, i passem al costat d’un tòtem que ens indica el punt més meridional de França. Seguim avall per un terreny que la minsa nevada de la vigília de Reis va deixar molt moll, procurant que les relliscades no acabin en caiguda. Sortim al Pla de la Serra on trobem a la nostra dreta el camí que puja des del Collet de l’Orri i, a la nostra esquerra, les indicacions del camí cap a la Menera.
Hem sortit de la boira i, a mida que el dia s’aixeca, davant nostre, veiem el Pic de les Bruixes i Sant Marc; darrere seu, el Bassegoda, la Calma...; a migjorn, els contraforts de la serralada de Monars, el Bestracà, la Vall del Fluvià, Santa Magdalena i el Puigsacalm, Finestres...
Ara el camí transcorre per la cara nord una mica per sota la carena, per una fageda amb força pendent on costa de no relliscar, fins que torna a enfilar-se ja a tocar el Portell de Donantic. Ens queda resseguir el llom fins arribar al següent cim: el Pic de les Bruixes (1.393 m).
Seguint carena enllà, baixem del cim per un pendent força dret i quan som al primer replà (a uns 350 metres del cim), fem un gir cap a la dreta fins que en un roure on el camí que continua cap a Sant Marc fa un gir a l’esquerra, nosaltres deixem el camí marcat i anem altra vegada cap a la dreta (creu groga d’Itinerannia que no continua) i ens encararem al Coll de l’Orri i les Basses de Monars.
Seguim aquest camí que ressegueix els contraforts herbosos de la serralada de Monars per sota el Pic de les Bruixes, el Portell de Donantic i els Rasos de Monars, passa per un abeurador i per la Font de les Bruixes. Arribem a uns relleixos rocallosos, val la pena sortir a contemplar la vista, ja que són una balconada sobre el llogarret de Monars: Ma de l’Om, Sant Sebastià, Cal Bessó i Masmitjà.
A partir d’aquí el camí travessa una roureda i arriba a la Font de l’Avellanosa ja a tocar el Coll de l’Orri on s’incorpora a la pista per on acabem d’arribar a les Basses de Monars, final de la volta d’avui.
Recorregut de 9,74 km i 491 m de desnivell.
Basses de Monars – Pla de la Primavera - Comanegra: ........................................................................  50 minuts
Comanegra – Pic de les Bruixes: ..................................................................................................................  1 hora
Pic de les Bruixes – Font de l’Avellanosa – Basses de Monars: .........................................................  1h 20 minuts

Total temps de marxa efectiva: ..................................................................................................  3h 10 minuts

Bassa de Monars

Cingles de la Gralla i Carena de Ricolta

Arribant al Pla de la Primavera

Les Torres de Cabrenç i les Estenoses

Arribant a la carena, sota el cim

Al cim del Comanegra

El Pic de les Bruixes i Sant Marc

Ma de l'Om, Masmitjà i el Torrent de les Valls

Camí cap al Portell de Donantic

Al Pic de les Bruixes, Sant Marc al davant

Maians, el Toll, Hortmoier i Bestracà

Roure prop del Collet de l'Orri

Basses de Monars (9.10) – Pla de la Primavera (9.30) – Carena, bretxa (9.58) – Comanegra (10.00 / 10.07) – Tòtem (10.15 ) – Pla de la Serra (10.35) – Portell de Donantic (10.50 / 11.03) – Pic de les Bruixes (11.22) – Tombar cap a la dreta, deixar Itinerannia (11.32) – Abeurador (11.42) – Font de les Bruixes (11.45) – Font de l’Avellanosa (12.20) – Collet de l’Orri, pista (12.22) – Basses de Monars (12.40)