Castell de Besora des del Castell de Montesquiu

Matinal del dia 8 de desembre de 2015
El Castell de Besora dóna nom a al Bisaura, subcomarca coneguda pel seu valor arquitectònic i pel seu paisatge natural de gran bellesa.
Aproximació: La volta d’avui surt del Castell de Montesquiu. Per arribar-hi anem a Sant Quirze de Besora, travessem el pont i com si anéssim en direcció a Vidrà (BV-5227), just després de travessar la via del tren, agafem la carretera cap a l’esquerra que ens porta fins al Castell de Montesquiu.
Itinerari: Comencem a caminar a l’aparcament del Castell de Montesquiu (650 m.) per la carretera asfaltada, deixant el castell a la nostra esquerra. Passem al costat d’una bassa d’aigua on hi ha un encreuament. La pista de l’esquerra és per on arribarem a la tornada. Nosaltres seguim per la de la dreta i anem pujant pel Serrat del Castell fins que sortim a uns plans herbosos i enlairats; som al Pla de Revell. Des d’aquest pla elevat, malgrat que tenim un dia poc clar, veiem el Pedraforca, el Puigmal, Sant Amanç i el Taga, la Serra de Bufadors, Llaés, Bellmunt... I més pròxim i davant nostre, el Castell de Besora.
Passem per la bassa de Revell i arribem al final del pla on un senyal ens indica que hem de girar cap a la dreta. Baixem per un petit grau que ens porta a passar per sota un cingle i sortim a un coll format per margues de color gris. Travessem aquest caire i, a l’altra banda, anem cap a l’esquerra per vorejar el cim de Besora pel costat del bac, seguint un camí que ens porta al coll de la Mongia (a la tornada agafarem la pista que ens queda a l’esquerra). Arribem fins a la casa del Pla, des d’on, seguint els rètols indicadors, enfilem el camí que, tot fent unes bones ziga-zagues enmig del bosc, ens porta al cim del Castell de Besora (1.025 m), un pla enlairat des d’on la vista que teníem al Pla de Revell s’amplia a la banda de Milany i el Puigsacalm. A sota mateix ens hi queda el poble de Santa Maria de Besora.
El Castell de Besora fou construït al s IX per encàrrec de Guifré el Pilós per repoblar aquelles terres i va esdevenir el veritable centre de poder del terme. Al S. XIV els senyors de Besora es van traslladar a viure al Castell de Montesquiu. Actualment la resta més vistosa de Besora és l’església de Santa Maria, antiga parròquia consagrada l’any 855. Del castell en queden ben poques restes i sembla que s’hi estan fent excavacions.
Fem la tornada, baixant fins al coll de la Mongia on, en comptes d’anar pel camí per on hem vingut, seguim la pista i, vorejant el Pla de Revell per la banda obaga, arribarem al Castell de Montesquiu.
L’actual Castell de Montesquiu és un gran casal d’origen medieval on s’han anat fent modificacions adaptades a les necessitats de cada època, fins que a començaments del S.XX se li va donar l’actual aparença de castell envoltat de jardins. És la seu del Parc del Castell de Montesquiu, gestionat per la Diputació de Barcelona i ha estat rehabilitat per conservar i revaloritzar els seus continguts arquitectònics i històrics i adaptar-lo com a centre de recursos. Envoltat d’uns jardins molt ben conservats, es pot visitar i al seu interior s’hi conserven les sales nobles moblades.
Hem fet una volta de 9,92 km amb 421 m de desnivell.
Castell de Montesquiu – Castell de Besora (per pla de Revell):........................... 1h 25 minuts
Castell de Besora – Castell de Montesquiu: .......................................................  1h 10 minuts
Total temps de marxa efectiva: ........................................................................  2h 35 minuts