Serra de Gitarriu i els Treus

Matinal del dia 8 de novembre de 2015
El Treu Gros i el Treu Petit són dues escletxes solcades a la Serra de Gitarriu –o de Freixenet-, que permeten passar d’una banda a l’altra d’aquesta serra garrotxina.
El vessant de migjorn –a solell- és cobert d’alzinar i s’hi troba Sant Andreu de Gitarriu.  El vessant nord –al bac- és format per cingleres, canals i tarteres i és cobert principalment per faigs, pins i boixos, i ens ofereix unes magnífiques vistes de l’Alta Garrotxa i la Vall de Riu, situada al peu mateix d’aquesta serra.
Aproximació: Per arribar a Sant Andreu de Gitarriu, el punt de sortida de la volta d’avui, anem a Montagut on agafem la carretera de Sadernes; poc abans d’arribar-hi trobem la pista que va a coll de Faja. La seguim fins a Sant Andreu de Gitarriu. En general la pista està bé i alguns trams són encimentats, però és recomanable accedir-hi en vehicle tot terreny.
Itinerari:  Comencem a caminar a Sant Andreu de Gitarriu, seguint la pista de baixada –en direcció a Sadernes-, aviat trobem, el Serradell i una mica més enllà, al costat d’un roure espectacular, la Font del Serradell (7 min.) i pocs metres més avall, un trencant d’on surt una pista secundària que puja cap a la nostra dreta. Deixem la carretera que seguíem i agafem aquesta pista per on caminem uns deu minuts fins a un pronunciat revolt que va cap a la dreta. En aquest punt (17 min.), un petit cartell ens indica el camí que surt a la nostra esquerra. És el camí del Treu que s’enfila pel bosc d’aulina. A mida que anem pujant, el terreny deixa de ser terròs i esdevé roca pura, a l’estil de molts cims i caires de l’Alta Garrotxa. Ens acabem d’acostar al caire de la serra de Gitarriu i arribem al Treu Petit (33 min.).
Travessar el Treu suposa canviar totalment de panoràmica. Sota mateix i en vertical veiem Sant Feliu de Riu, més enllà, la Muntada, la Quera, Talaixà, el Ferran, Sant Marc i Pic de les Bruixes; el Tumany i el Martanyà..., el Massís el Canigó al fons i, cap a llevant, els contraforts del Bassegoda.
Comencem la baixada per l’obaga, vigilant de no relliscar, ja que el camí és ple de rocs coberts de fulla de faig i amb força humitat. Trobem una bifurcació (55 min.) on agafem el camí cap a la dreta (el de l’esquerra ens portaria a la Vall de Riu). Resseguim més o menys de pla, per damunt la Vall de Riu i per sota la serra de Gitarriu, travessem tarteres, fagedes, boixedes i alguna roureda fins que en un revolt del camí, veiem a l’esquerra un caire i un solc al terreny vermellòs d'on s'havia provat d'extreure mineral de ferro. Val la pena aturar-nos i, deixant el camí, sortir al caire del Serrat Vermell (1h 20 min.),  excel·lent mirador sobre la Vall de Riu, presidida pel Bassegoda.
Continuem recorrent per l’obaga d’aquesta serra, passem per la font del Còdol (1h 40 min.) i, poc després, el camí cobert de fullaraca, es desdibuixa una mica. Hem d’estar atents i decantar-nos cap a la dreta i anar pujant fins que sortim a un prat herbat enmig d’una pineda. Som al coll d’Alp -o collada del Treu- (1h 53 min.). El camí de l’esquerra va cap a Bassegoda passant pel coll d’Espinabell i el coll de Riu. Nosaltres anem cap a la dreta (trobem les marques grogues d’Itinerannia); el camí s’enfila per unes ziga-zagues ben definides fins que arribem al caire de la serralada. Som al Treu Gros (2h 10 min.).
Per tenir una bona vista ens separem del camí i ens enfilem al serrat de més cap a l’Est. Amb el Bassegoda a primer pla, gaudim d’una vista espectacular: Serra de Monars, Pirineu oriental, Canigó, Sant Julià de Ribelles, Principi, Martanyà, Puig Escaleró i serra de Corsavell, Serra de Polí...
Seguint el camí, que travessa dues vegades una pista (de bosc), baixem cap a coll de Faja, una cruïlla de camins (pistes). D’esquerra a dreta: la primera va a la Font de Faja; la segona, més ben traçada, cap a l’Orri, Polí i Bassegoda; a la seva dreta, la que va a Pla Banyadors, i la de més a la dreta, també ben traçada, baixa a Sadernes i és la que seguim uns 10 minuts per arribar a Sant Andreu de Gitarriu, el final de la volta d’avui (2h 40 minuts).
Sant Andreu de Gitarriu, església romànica del s. X – XI, actualment en molt bon estat. Es troba situada en un replà des d’on hi ha molt bona vista: Ferran, Bestrecà, Montpetit i Montmajor, Talló, Taga, Sant Amanç..., el cingle de Bistoltes i les valls del Llierca i del Fluvià, avui cobertes de boira d’on sobresurten Santa Magdalena del Mont, Finestres...
La passejada ens ha permès collir algun bolet, per això ens hem entretingut. Tot i que he intentat compensar-ho, segurament que els temps indicats són superiors als que empraríem un altre dia.
Volta de 7,15 km i 357 m de desnivell.
Sant Andreu de Gitarriu – Treu Petit: .....................................................................  33 minuts
Treu Petit – Coll d’Alp : .......................................................................................  1h 20 minuts
Coll d’Alp – Treu Gros – Sant Andreu de Gitarriu: ...................................................  47 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  2h 40 minuts

Sant Andreu de Gitarriu

El Serradell

El cingle de Bistoltes i la vall del Llierca coberta de boira

A la font del Serradell

Vista des del Treu Petit

Ferran, Bestrecà i Talaixà des del Treu Petit

Sant Feliu de Riu i la Muntada

Camí baixant del Treu

Aspecte de la cara Nord de la
Serra de Gitarriu

Pujant cap al Treu Gros

Al Treu Gros, amb el Basssegoda al fons

Panoràmica des del Treu Gros

Poble de Bassegoda i Serra de Corsavell

Baixant cap a coll de Faja

Arribant a Gitarriu

Per descarregar el track podeu clicar AQUÍ

Sant Andreu de Gitarriu (8.40) – Font de Serradell (8.47) – Cruïlla camí al Treu Petit (8.57) – Treu Petit (9.12) – Bifurcació (9.35) – Serrat Vermell (10.00 / 10.50) – Font del Còdol (11.10) – Coll d’Alp o Collada del Treu (11.23) – Treu Gros (11.40 / 12.10) – Coll de Faja (12.30) – Sant Andreu de Gitarriu (12.40)