De coll de Bracons a Sant Nazari i la Grevolosa

Matinal del dia 15 de novembre de 2015
Volta circular que transcorre pel vessant solell de la Serra de Llancers -situada a cavall entre la Garrotxa i Osona-, passa per l’església de Sant Nazari i torna per la Fageda de la Grevolosa fins a coll de Bracons.
El recorregut passa per diversos colls i miradors que ofereixen unes bones vistes del sector. El pas per la finca de la Grevolosa hi afegeix la visió de roures centenaris i faigs monumentals.
De fet és una combinació de les dues voltes que proposen en els plafons informatius propers a Sant Nazari. És una bona volta per fer tot l’any, sobretot a la tardor.
Aproximació: Anem fins a coll de Bracons, situat a la carretera de Joanetes a la Vola (GIV-5273), a 1.132 m. metres d’altitud, situat entre el Massís del Puigsacalm i la Serra de Llancers.
Itinerari:  A coll de Bracons hem d’anar en direcció S (costat oposat al d’anar al Puigsacalm) a trobar la pista que en comença darrere d’una portellera. Seguint aquesta pista, a pocs metres del coll, una estaca amb una marca groga (Itinerannia) ens indica el camí que hem de seguir. Ens endinsem al bosc per un serrat cobert de boixos i, per una fageda imponent, resseguim la serra de Llancers. Arribem al coll de Rabadans, val la pena deixar un moment el camí i enfilar-nos al tossol que ens queda a la dreta; és un bon mirador: Cabrera, Sant  Andreu de la Vola, la plana de Vic, Montseny, Montserrat, Serra de Curull... Tornem al camí i continuem serra enllà per una fageda molt neta fins que arribem a un punt en què sortim a la carena, el Mirador de la Vall d’en Bas. Davant nostre hi tenim el Puig Tossell, el Puigsacalm, el Puig dels Llops i el Puig Corneli. Tornem al camí que seguim fins poc abans de coll de Llancers on hi ha una bifurcació (estaca indicadora). En aquest punt deixem les marques grogues i girem 90º per baixar en direcció S per un camí força dret fins a trobar un altre camí més pla i marcat que, transcorre en direcció O, com si desféssim el camí que hem fet fins al coll de Llancers, però uns 180 metres per sota, resseguint els contraforts de la serra de Llancers i travessant els diferents torrents que la solquen, fins que arribant a la serra dels Codiners, en un prat hi ha l’indicador del Mirador del Collsacabra. És un bon mirador de la muntanya de Cabrera, amb el port de la Faja, coll de Bram, collet de Cabrera... La clariana del bosc ens permet veure damunt nostre el vessant solell del Llancers tot cobert de faig.
Tornem al camí que en poca estona es fa més ample i desemboca en un pista, altra vegada dintre la fageda, trobem un trencant a mà dreta que ens portaria de dret a la fageda de la Grevolosa. Deixem aquest trencant i seguim la pista uns 5 minuts més i, abans d’arribar al pla de Reposades, agafem un camí a mà dreta (fita petita) que travessa un torrent i surt a una altra pista (la del coll dels Gamarussos), la seguim cap a l’esquerra i avall una bona estona, alternant trams humits enmig de faigs amb trams assolellats. La mateixa pista ens porta al torrent de la Grevolosa. Després de travessar-lo, virem a la dreta, seguint la pista amunt i sortim a l’aparcament (p2) de Sant Nazari, d’on surt un camí dreturer que, fent ziga-zagues pel bosc, ens porta a l’ermita.
Sant Nazari és una ermita de la parròquia de la Vola, feta famosa per Mr Pierre Lafont, clergue francès que la va regir entre  el 1592 i el 1612, ha passat a la fama popular per les facècies que se n’expliquen del “rector de la Vola” del qual hom en conta acudits. És un conjunt ben conservat, format per l’ermita i la casa de l’ermità i està situat en una clariana al mig del bosc, on regna la pau.
A partir d’aquí, seguim la pista fins coll dels Gamarussos, on en surt un camí cap a l’esquerra, que puja de dret (i mai tan ben dit) fins als faigs monumentals situats al cor de la Fageda de la Grevolosa. Després d’aquests tres faigs, en una bifurcació -font de la Grevolosa-, agafem el camí de l’esquerra que continua pujant força dret fins al collet de la Grevolosa. Ja de pla, seguim la pista fins arribar al Coll de Bracons, on tanquem la volta d’avui.
Ruta 9.95 km i 516 m de desnivell.
Coll de Bracons –Coll dels Llancers: ...................................................................  1h 05 minuts
Coll dels Llancers – Mirador del Collsacabra – Sant Nazari : ..............................  1h 30 minuts
Sant Nazari – Coll de Bracons: .................................................................................  45 minuts

Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  3h 20 minuts

La Plana de Vic des de coll de Rabadans; Montserrat al fons

Serra de Curull des de coll de Rabadans

El Montseny des de coll de Rabadans

Fageda de la serra de Llancers

Tossell, Puigsacalm, Pic dels Llops i Puig Corneli

Cabrera des del Mirador del Collsacabra

Vessant solell de la serra de Llancers

Sant Nazari

Pujant al collet de la Grevolosa

Arribant al coll de Bracons

Per descarregar el track podeu clicar AQUÍ

Coll de Bracons (8.30) – Coll de Rabadans (8.50 / 9.00) – Mirador de la Vall d’en Bas (9.35 / 9.40) – Coll dels Llancers (9.50 / 10.00) – Mirador de Collsacabra (10.30 / 11.00) – Bifurcació, deixem un camí a la dreta (11.12) – Caminet, deixem la pista per on anàvem (11.18) – Pista del Coll dels Gamarussos (11.22) – Aparcament 2 de Sant Nazari (11.35) – Sant Nazari (12.00 / 12.15) – Collet dels Gamarussos, camí (12.25) – Fageda de la Grevolosa (12.30) – Font de la Grevolosa (12.32) – Collet de la Grevolosa (12.53) – Coll de Bracons (13.00)