Pastuira* (2.693 m) – Gra de Fajol (2.708 m) – Pas de l’Isard

Excursió del dia 26 de setembre de 2015, jornada de reflexió del 27-S
Sortida des del Pla d’Hospitalet cap al Refugi d’Ull de Ter, Coll de la Marrana, Coll de la Coma d’Orri, Puig del Pastuira*, Coll de la Coma d’Orri, Gra de Fajol Gran, Pas de l’Isard, Refugi d’Ull de Ter i tornada al punt de sortida.
Matí clar, una mica ventat i fresc a primera hora, que feia de molt bon caminar i que ens ha permès fer una bona sortida amb vistes a 360º.
Aproximació: Com en altres ocasions, sortim del Pla d’Hospitalet, a la carretera que puja a l’estació d’esquí de Vallter 2000, als revolts on comença el camí que puja al Refugi d’Ull de Ter.
Itinerari: Des de la carretera accedim al Refugi d’Ull de Ter des d’on continuem pel “camí de Núria” fins al Coll de la Marrana on deixem el camí que seguíem per anar en direcció sud vorejant el Gra de Fajol, sense guanyar ni perdre desnivell fins el Coll de la Coma d’Orri. El dia és molt clar i davant nostre hi tenim un magnífic contrallum amb vistes des de l’Alta Garrotxa fins al Golf de Roses.
Des del Coll de la Coma d’Orri, seguim el marcat camí que recorre la carena que va en direcció S-SE, passem pels cims de la Coma d’Orri i arribem al Pastuira*. Mentre resseguim aquesta carena gaudim de bona vista, a una banda, la Coma d’Orri amb els Gra de Fajol i les seves parets rocalloses, més enllà el Pic de la Llosa, Roca Colom i el Massís del Canigó; a l’altra banda, la Coma de Fresser, amb el refugi de Coma de Vaca, el Camí dels Enginyers, els cims del Pastuira i Balandrau..., i enrere, el Tirapits, Fresser, Pic de l’Infern, Bastiments...
Pel mateix camí per on hem vingut, tornem cap al Coll de la Coma d’Orri, des d’on, seguint el llom, pugem al Gra de Fajol.
Des del Gra de Fajol, fem la tornada pel camí que vam descriure en una altra ocasió.
*Vull fer esment que temps enrere, coneixíem aquest cim amb el nom de Pastuira i així apareixia a la cartografia que utilitzàvem. D’un temps ençà, se’n diu les Borregues i el nom de Pastuira ha quedat relegat al cim que queda al SE i que és més baix.

Pla d’Hospitalet  – Coll de la Marrana: ............................................................. 1 h 00 minuts
Coll de la Marrana – Coll de la Coma d’Orri – Pastuira: .................................... 1 h 00 minuts
Pastuira – Gra de Fajol: ..................................................................................... 1 h 05 minuts
Gra de Fajol – Pas de l’Isard – Refugi Ull de Ter – Pla d’Hospitalet: .................. 1 h 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..................................................................... 4h 20 minuts

Vista del Gra de Fajol

Arribant al Coll de Coma d'Orri, ben visible el camí
que pels cims de la Coma d'orri arriba al Pastuira

L'Alta Garrotxa des del Coll de Coma d'Orri

Des del Coll de la Marrana, des dels Pics de Fresser
fins al Tirapits, traçat del GR-11, camí de Núria

Al Coll de Coma d'Orri un xic ventats

Vista cap al Balandrau i Torreneules, tot anant cap al Pastuira

Al Puig de Pastuira (ara de les Borregues)