Fontalba – Núria - Fontalba

Sortida del dia 2 d'agost de 2015

Es tracta de la ruta que es fa per anar al Santuari de Núria des de la Collada de Fontalba. S’ha convertit en tot un clàssic, de manera que un dia o altra d’estiu, en fem una sortida familiar.
Aproximació: El nostre punt de sortida és el final de la pista que des de Queralbs puja a la Collada de Fontalba. Es tracta d’una pista d’uns 11 km que en vehicle tot terreny es fa molt bé i, tot i que s’hi veien vehicles normals, és preferible fer-la en tot terrenys, ja que és força pedregosa.
Itinerari: Al final de la pista, anem fins a la Collada de Fontalba, on es dibuixen de forma ben clara dos camins: el de l’esquerra, que s’enfila per damunt del serrat, és el que va al Puigmal; el de la dreta, que va més de planer i una mica avall, en direcció a la ja visible Dou de Fontalba, és el que va a Núria, el que seguirem nosaltres.
El camí, que és ample i ben fresat, no presenta cap dificultat i ens ofereix unes vistes fantàstiques. Hi coincideix la senyalització del GR-11.8, la d’Itinerannia i la d’El Camí.
Comencem a caminar pel camí que va de pla i en lleugera baixada (en direcció O-NO), cap a l’abundosa Dou de Fontalba, que travessem per continuar fins al fons de la cloterada on travessem el torrent de la Cometa. A partir d’aquest moment el camí pren direcció E i comença a pujar; més enllà s’endinsa al bosc. Trobem una pujada més pronunciada i unes ziga-zagues que ens porten al Roc de la Fita, caire on hi ha les restes d’una barraca possiblement de pastors i des d’on es té una vista espectacular: el Serrat de les Pedrisses i camí dels Enginyers, Balandrau, el Taga, Sant Amanç... a sota mateix, a tocar les Gorgues de Núria hi veiem el Camí Vell de Queralbs a Núria i el que baixa seguint el canal cap a la central Daió, i el cremallera de Núria.
Al davant ens hi queda l’Alberg del Puig de l’Àliga i al fons, per primera vegada, veiem el Santuari de Núria, envoltat dels cims que formen “l’olla de Núria”.
Després d’aquest punt, comencem a baixar, travessem la Coma de Gombrèn on hi ha una barraca prou ben conservada que encara pot servir d’aixopluc. Una pujada ens porta a un altre caire des d’on tenim una molt bona vista de Núria. A partir d’aquí comença una baixada pronunciada que ens porta fins a Núria.
Tornem pel mateix camí per on hem vingut.

Temps de marxa efectiva aproximada
Collada de Fontalba – Roc de la Fita: ...............................................................  50 minuts
Roc de la Fita - Núria: ........................................................................................ 50 minuts
Núria – Collada de Fontalba: ........................................................................ 1h 40 minuts

Total temps de marxa efectiva: ......................................................  3 hores 20 minuts

Començant a caminar a Fontalba, amb el Puigmal al fons

Al Roc de la Fita

Vistes de Núria des del Roc de la Fita

Coma i cabana de Gombrèn

Santuari de Núria

Ermita de Sant Gil

Al camí de tornada cap a Fontalba

La Dou de Fontalba

ACTUALITZACIÓ: L'estiu de 2023, com altres etius, fem aquesta sortida i registro el track. Deixo l'enllaç on el podeu trobar: enllaç track Fontalba-Núria-Fontalba 2023