Roca Colom (2.507 m) i Costabona (2.070 m)

Matinal del dia 11 de juliol de 2015
Excursió amb sortida de la Collada Fonda, passant per les Roques d’en Mercer, font de Fra Joan, Coll del Pal, Roca Colom, Coll del Pal, Costabona, Roques d’en Mercer i tornada al punt de sortida.
És una matinal curta, fàcil i agraïda pel que fa a vistes: Puig del Bac i Puig Sistra, Pastuira, Gra de Fajol, Bastiments, Bacivers, Pic de la Dona i altres cims d’Ull de Ter... Massís del Canigó, La Vall del Tec, Serra de l’Ullat i de Finestrol...
Aproximació: a Collada Fonda s’hi accedeix per la pista de muntanya que comunica Espinavell amb Setcases; és un camí forestal de terra, transitable amb vehicles normals.
Itinerari: A la Collada Fonda, comencem a caminar seguint el llom que baixa del Costabona. Aviat es dibuixa un camí ben definit que s’enfila deixant a mà dreta el filat que segueix la carena. El camí coincideix amb el traçat del GR 11.8 (blanc i vermell) i les marques d’Itinerannia (groc). Després de les Roques d’en Mercer, el camí se separa del llom i s’enfila pel Clot de la Font de Fra Joan. A pocs metres de la font deixem el Refugi-Bivac de Costabona a la nostra esquerra. Unes ziga-zagues ens fan superar un repetjó i seguim pujant sempre pel vessant NO del Costabona, fins que arribem al Coll del Pal. Al coll, prenem direcció O-NO seguint a la vora de la carena que ve del Roca Colom, deixant a la nostra dreta i més avall, el naixement del Tec.
Seguim plans  amunt fins que arribem a la carena. A la dreta ens hi queda la Mort de l’Escolà i les Crestes de Rojà; a l’esquerra i a pocs metres, el Roca Colom. Acabem d’arribar al cim.
Desfem camí fins al Coll del Pal des d’on, seguint el camí que ressegueix la carena,  pugem al Costabona.
Baixem del cim pel camí que baixa en direcció sud cap a les Roques d’en Marcer, des d’on tornem a la Collada Fonda pel mateix camí per on hem començat la pujada.

Collada Fonda – Coll del Pal: .......................................................................  1h 05 minuts
Coll del Pal – Roca Colom: ................................................................................ 40 minuts
Roca Colom – Costabona: ................................................................................ 47 minuts
Costabona – Collada Fonda: ............................................................................. 43 minuts
Total temps de marxa efectiva: ......................................................  3 hores 15 minuts

Començant a caminar. Al fons l'Alta Garrotxa

Proper objectiu: Costabona

Al cim del Costabona

Cim del Costabona i al fons: el Pastuira, els Gra de Fajol
Pic del Fresser, de l'Infern, Bastiments...