Camí dels Clivillers – Pas dels Burros - Puig Corneli

Excursió del dia 3 de maig de 2015
Participació a la XXXVI Lletissonada. Volta circular amb sortida de Sant Esteve d’en Bas, cap a Sant Quintí, Sant Mateu, Camí dels Clivillers, Pas dels Burros, Puig Corneli, Santa Magdalena, Les Olletes, Fontanills i tornada a Sant Esteve d’en Bas.
Itinerari complert de 21,5 km que transcorre per camins (per mi) poc coneguts i que permeten recórrer una zona de gran bellesa i espectacularitat. La 36a Lletissonada ha estat una gran excursió tant pel que fa al recorregut com per la bona organització.
Aproximació: El punt de sortida se situa al poble de Sant Esteve d’en Bas.
Itinerari: Sortim de Sant Esteve d’en Bas en direcció O, travessem la carretera C-153 (Olot a Vic) i pel camí dels Martins, travessem el Fluvià i anem a sortir a la  Parcel·lària; tombem a la dreta fins a Sant Quintí on deixem la carretera i agafem la pista en direcció al Mercadal; abans d’arribar-hi trenquem a la dreta i, després de travessar un pontarró, trobem el GR2 que seguim fins a prop de les Comelles.
A partir d’aquí, seguint trams de diferents camins, pistes i travessant prats, passem per la Verneda i la Vila; després trobem Itinerannia (Joanetes – Sant Miquels de Castelló),  el seguim uns 400 m en direcció a Joanetes i el deixem abans que travessi la riera de Joanetes. Continuem per la vora de la riera amunt, passem per la Gorga dels Escurçons i anem pujant enllaçant diferents camins i pistes que segueixen de prop de la riera de Joanetes; passem per Can Nofric, Can Gelada i el Torrent del Clot de Saliguer fins que arribem a la casa i l’església de Sant Mateu.
Des de Sant Mateu enfilem per un camí a l’esquerra per anar a superar el Salt del Roure,  travessar la riera per damunt mateix del salt i sortir a la carretera de Coll de Bracons (GI-5273), a l’alçada de la Vernera on seguim uns 250 m carretera amunt i prenem un corriol que en surt a l’altra banda, en direcció N-E. Es tracta d’un camí que puja per un contrafort del Puigsacalm, en paral·lel al Rec de Borredà, fins que arribem al Camí del Pas dels Burros. A mida que ens enfilem deixem enrere els alzinars per endinsar-nos en una fageda que tot just està brotant i on hi ha alguns faigs realment espectaculars.
El Camí del Pas dels Burros ressegueix els contraforts del Puigsacalm, uns 200 metres per tota del cim, des del Coll de Clivillers fins al de Joanetes, sense guanyar ni perdre gaire alçada, alternant clotarades cobertes de faigs i caires rocallosos, fins que a l’últim dels contraforts i ja prop del Coll de Joanetes travessa el (mal)pas dels Burros que, per aquesta ocasió, ha estat equipat amb unes cadenes perquè sigui més fàcil passar-hi. Acabem de planejar per un terrer, ara més suau, i sortim al Collet de Joanetes on trobem el camí que baixa del Puig dels Llops pels Allisais.
Des del coll anem pel camí marcat cap a Puig Corneli des d’on baixem a Santa Magdalena on l’organització ha preparat un reconfortant esmorzar.
De Santa Magdalena baixem pel camí de les Olletes (Itinerannia), que surt des de la font. Un cop passada l’ermita de les Olletes, trobem un encreuament: a l’esquerra baixaríem cap a Sant Privat; de dret, aniríem a Joanetes. Avui seguim cap a Joanetes per aquest camí fins a la casa de Fontanills, on deixem aquestes marques.
Des de Fontanills, agafem un caminoi cap a l’esquerra, que passa per la Font de Sobiràs, baixa molt decididament (és difícil de descriure el recorregut i de tornar-lo a seguir un altre dia) pel mig del bosc,  va cap al Bosquet i la Portella per anar a Sortir a la Serra i al Rourell.
Des del Rourell, passem per ca l’Angeleta, cal Paleta i sortim a la carretera de la Parcel·lària, la seguim uns 100 m, passem per can Grabulosa, anem cap al Pont de Castellnou i travessem la C-153 per anar al carril-bici que ens porta al Parc de l’Estació, punt de sortida i arribada de la 36a Lletissonada.
Senyalització:
Alguns trams del recorregut d’aquesta volta coincideixen amb senyalitzacions diverses.
Itinerannia: De Santa Magdalena [G-61], passant pel Bac de les Olletes [G-60] i fins a Fontanills.
GR2 des de prop del Mercadal i fins a tocar Les Comelles.

Sant Esteve d’en Bas – Sant Mateu: ...........................................................  1h 15 minuts
Sant Mateu – Santa Magdalena: ................................................................... 1h 25 minuts
Santa Magdalena – Fontanills: ........................................................................... 55 minuts
Fontanills – Sant Esteve d’en Bas: ............................................................... 1h 10 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................................ 4h 45 minuts

Vessants del Puigsacalm i Puig dels Llops per on transcorre el camí del Pas dels Burros

Casa de Sant Mateu

Pujant pel camí dels Clivillers

Endinsant-nos a la fageda

Serra de Llancers amb Cabrera i Aiats al fons

El Puigsacalm i els relleixos per on passarem

Vall de Joanetes i Sant Esteve d'en Bas

Clotarada coberta de faigs al camí
del Pas dels Burros

Arribant al Pas dels Burros

El (mal) Pas dels Burros

Les cadenes faciliten agafar-nos-hi

Vista enllà, el Puig Corneli

Vista de la plana d'en Bas des de Puig Corneli
amb l'estrella a primer terme

Des del Puig Corneli, el Puig dels Llops i el Puigsacalm

Munió de colors a Santa Magdalena

L'esfotrassada casa de Fontanills

Sant Esteve d’en Bas (7.10) – Sant Quintí (7.22) – Les Comelles (7.40) – La Vila (7.45) – Riera de Joanetes (7.50) – Can Nofric (7.56) – Rec Roqueta (8.05) – Clot de Saliguer (8.05) – Sant Mateu (8.25) – Travessem la riera per damunt el Salt del Roure (8.37) – Carretera Coll de Bracons / La Verneda (8.43) – Corriol a l’atra banda de la carretera (8.45) – Borrodà (9.00) – Camí de Clivillers (9.10) – Camí del Pas dels Burros (10.04) – Pas dels Burros (10.30) – Coll de Joanetes (10.38) – Puig Corneli (10.48) – Santa Magdalena (10.50 / 11.25) – Roca dels Llops (11.45) – Les Olletes (11.52) – Cruïlla a Sant Privat o a Fontanills / Pal Itinerannia G-60 (11.58) – Fontanills (12.20) – Font de Sobiràs (12.45) – Bosquet (12.55) – La Portella (12.58) – La Serra (13.00) – El Rourell (13.05) – Sant Esteve d’en Bas (13.30).