Serra de Bufadors i els Bufadors de Beví

Actualització: el dia 15 de maig de 2022 fem aquesta mateixa excursió. Així doncs, actualitzo aquesta entrada afegint el track de la sortida, ja que quan vaig publicar-la en aquest blog, anava sense GPS i no podia fer els tracks. Per obtenir el track a Wikiloc: 👉👉cliqueu aquí

Volta circular per la Serra de Bufadors. Els bufadors, forats o escletxes per on surt corrent d’aire, es troben situats a la part obaga d’aquesta petita serralada situada a la subcomarca del Bisaura, a Osona, tocant al Ripollès. Es tracta d’un indret particular que té un aire gairebé màgic.
Aproximació: Hem d’anar a Santa Maria de Besora (BV-5227, de Sant Quirze a Santa Maria de Besora). Després del poble, hem d’agafar la pista que va a Ripoll passant per Llaés. A uns 3 quilòmetres, en surt una pista que va a Sant Moí i a Beví. Un indicador ens ho assenyala.
Itinerari: Nosaltres fem la volta en el sentit de les agulles del rellotge i comencem a caminar en el punt esmentat. Seguim la pista que gairebé de pla i entre camps i pastures, transcorre per la base de la Serra de Bufadors. Passem per la Collada de Beví Gros i seguim fins que trobem una altra cruïlla. La pista de l’esquerra va a l’ermita de Sant Moí i a la Farga de Bebié. Nosaltres seguim per la de la dreta que s’estreny una mica; uns metres més enllà trobem un cartellet de fusta que ens indica que hem de deixar la pista i enfilar-nos pel camí de la dreta que s’endinsa al bosc i acaba de donar la volta a la petita serralada. En pocs minuts arribem als bufadors.
És un terreny escarpat, amb blocs de roques, esquerdes i forats. Molses, vegetació humida i faigs recobreixen el terreny. Diferents camins permeten passejar per aquest indrets i veure caus, coves, parets i estimberris.
Un cop vistos els bufadors, seguim en direcció a llevant. El camí surt a la carena al Collet dels Bufadors on comencem a tenir vista de la banda de migdia (per on hem vingut). A partir del collet, carenegem resseguint la serralada, passant pel Turó dels Bufadors i acabant de fer la volta fins al Coll de Beví on trobem la pista de Llaés i acabem d’arribar al punt d’on hem sortit. El recorregut per la carena ens permet tenir vista a banda i banda. A migjorn, el Castell de Montesquiu, el de Besora, Santa Maria de Besora, Bellmunt... Cap a Tramuntana, el veïnat de Llaés, el Pirineu...

Coll de Beví – Bufadors (per cara sud):............................................................ 45 minuts
Bufadors – Coll de Beví (per cara nord): .......................................................... 35 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...............................................................  1h 20 minuts

Plans sota la Serra de Bufadors

Camí que s'enfila cap als bufadors

Inici dels bufadors

Arribant a la placeta que queda al bell mig

Parets i molses

Des de la carena: la pista i els plans per on hem vingut
i el castell de Besora
Llaés

Santa Maria de Besora, amb el casell.