Sant Grau d’Entreperes des del Pont del Llierca

1 de març de 2015
Aquesta sortida correspon a la XVIII Excursió Matinal per Montagut, organitzada per l’Ajuntament i l’Associació cultural Terra Aspra amb la finalitat que els participants gaudeixin d’un bon matí de diumenge i divulgar racons excepcionals del municipi.
Aproximació: El punt de sortida i arribada és al Pla del Pont, a Montagut, a tocar el Càmping de Montagut.
Itinerari: Sortim del càmping de Montagut en direcció cap a Sadernes, deixem la Casanova a l’esquerra i anem a travessar el riu Llierca per l’espectacular pont romànic d’un sol arc, conegut com el Pont del Llierca. Just quan acabem de travessar el pont, enfilem per la pista que ens queda a la dreta i puja per les cases del Serrat del Pont, can Martís i Manlleu. Poc després de Manlleu, la pista esdevé un camí que es va enfilant oferint-nos algunes vistes sobre Tortellà i la plana, fins que ens incorporem a un camí ample que puja de Tortellà, és el camí dels Valencians, obert per fer possible una explotació forestal.
Seguint l’ample i marcat camí dels Valencians, anem pujant, passem per la Creu de la Ripolla, on tenim vistes de Sadernes, la Manllada, Comanegra i Pirineu. Passem per Roc Mirador i Les Tres Creus. Seguint pla i amunt, veurem al davant nostre, a l’altra banda del torrent, Sant Grau d’Entreperes i la Quintana. Continuem cap a la Font Espanyola i el Torrent de la font del Rodoret. Passem a tocar les ruïnes de can Diumenjó i acabem de pujar fins a Sant Grau d’Entreperes, situada al vessant sud de la serra d’Entreperes. Es tracta d’una església romànica del segle XII, d’una sola nau, rectangular amb volta de canó apuntat i absis semicircular a llevant. El pla on es troba situada ens ofereix una molt bona vista sobre les valls del Llierca i del Fluvià. Hem tingut la possibilitat d’enfilar-nos al campanar i la vista, lliure d’arbres i matolls, encara és més espectacular.
L’organització ens ofereix un bon esmorzar: pa amb tomata i embotit, refrescs o vi i cafè. Després del refrigeri, comencem la baixada cap a Sadernes. Primer  passem per can Diumenjó on la vista torna a ser esplèndida i baixem per un bonic alzinar, amb alguns exemplars fenomenals, cap a can Pentinet, des d’on seguim per un camí ben consolidat, estassat i força ben marcat que baixa a Sadernes. Però quan ja som molt avall, en un punt on una petita clariana entre la boscúria ens permet tenir vista sobre Sadernes, deixem el camí que aniria a passar per Plansarenes i fem drecera, agafant el camí que baixa a la nostra esquerra cap a les cases de can Lloret i can Jou, des d’on continuant per la pista, arribem a la balma del Serrat del  Pont, lloc excepcional de recollida de restes arqueològiques, travessem el Pont del Llierca i acabem d’arribar al punt d’on hem sortit.

Pla del Pont – Camí dels Valencians:....................................................................... 55 minuts
Camí dels Valencians – Sant Grau d’Entreperes: ....................................................... 55 minuts
Sant Grau d’Entreperes – Pla del Pont:................................................................. 1h 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  3h 30 minuts
Nota: la informació d’aquest itinerari l’he extreta del fulletó que han editat els organitzadors de la caminada.
Tot seguit algunes fotografies de la sortida i més avall trobareu l’horari real i el temps efectiu  detallat.

El Serrat del Pont

Can Martís

A Can Diumenjó, gaudint d'una bona panoràmica

Sant Grau d'Entreperes

Can Pentinet

Antic forn de calç

Vista cap Sadernes

Pont del Llierca

Pla del Pont (7:40) – Serrat del Pont (7:45) – Can Martís (7:52) – Manlleu (7:58) – Era d’en Trinc (8:25) – Camí dels Valencians (8:35 / 8:45) – Les Tres Creus (8:57) – Font espanyola (9:10) – Torrent de la Font del Rodoret (9:27) – Sant Grau d’Entreperes (per la pista) (9:40 / 10:35) – Can Diumenjó (10:42) – Can Pentinet (10:50) – Forn de calç (11:25) – Lloret (11:42) – Can Jou (11:50) – Balma del Serrat del Pont (12:10) – Pont del Llierca (12:12) – Pla del Pont (12:15)
Senyalització:
Itinerannia des de la incorporació al camí dels Valencians fins al final del recorregut, llevat del petit tram que fem drecera cap a can Jou i ens saltem Plansarenes. Pals: [G-139 Sant Grau d’Entreperes], [G-48 Pont del Llierca].
Sender de Petit Recorregut (PRC), baixada de Sant Grau cap a Plansarenes.