Sant Miquel del Mont i Sant Valentí des de Bianya

15 de febrer de 2015
Excursió matinal per anar a Sant Valentí on el diumenge més proper al dia d’aquest sant, el Centre Excursionista d’Olot organitza, ja fa molts anys, un aplec i ofereix una xocolatada a tots els assistents.
Enguany hem triat anar-hi des de l’Hostalnou de Bianya per fer un recorregut diferent del que hem fet altres anys (des de l’Hostal del Sol o per l’Esparc). La nostra ruta d’enguany passa per Sant Miquel del Mont i Sant Valentí, dos cims de la mateixa serralada i dues bones talaies, de la comarca, el primer, i d’Olot, el segon.
Aproximació: Anem per la N-260 fins a l’Hostalnou de Bianya on deixem el cotxe. El nostre punt de sortida se situa davant mateix de l’Estanc, encara a l’altre costat de carretera on hi ha un plafó informatiu i unes banderoles amb diferents indicacions.
Itinerari: Travessem la N-260 davant mateix de l’Estanc per situar-nos a la mateixa vorera, travessar la placeta de l’Hostalnou i seguir per un carrer que, travessant el pla del Colomer, va en direcció a la muntanya de Sant Miquel del Mont, seguint també les indicacions que ens ho confirmen. Passem per la riera de Santa Margarida i la cruïlla de Can Dolores. Passem pel costat de la Font i del Molí i arribem a la casa del Colomer.
Voltem la casa per la nostra dreta i anem a trobar una pista que en surt darrere la casa mateix i que gira cap a l’esquerra, seguint les marques grogues d’Itinerannia. Aquesta pista s’enfila per una roureda amb uns exemplars considerables. Després d’uns cinc minuts, al costat d’un mullader, el camí deixa la pista i se’n va cap a l’esquerra i amunt, travessant un bosc més espès i passant per uns trossos encara prou ben conservats d’aquest vell camí empedrat que comunicava La Vall de Bianya i Olot, travessant la serralada que formen Sant Miquel del Mont i Sant Valentí pel collet més baix situat entre Ventolà i el Castell del Coll.
Una vegada al collet, anem cap a la nostra dreta a trobar la pista, passem pel Castell del Coll i Sant Andreu del Coll. Aquí agafem el camí que ens porta a la Font dels Saiols. Després de la font, trobem la pista que va als Saiols (cap a la dreta); la travessem i, sense seguir-la, ens enfilem per un camí que puja de dret i força ben indicat, cap a la carena i a Sant Miquel del Mont, situat a la confluència dels termes d’Olot, Riudaura i la Vall de Bianya. El cim, coronat per l’església romànica de Sant Miquel, ben conservada, és un punt estratègic i un bon mirador de la comarca.
Des de Sant Miquel del Mont, desfem el primer tros de camí i anem a passar per la casa dels Saiols, des d’on seguint la pista, baixem cap a Sant Andreu del Coll on prenem una drecera que ens porta al Castell del Coll, des d’on, seguint la pista tornem a passar pel collet, ens enfilem a Can Joanet, Ventolà i seguim fins a Can Bricalla (en ruïnes), escenari de l’aplec on prenem una reconfortant i esplèndida xocolata desfeta que, com cada any ens han preparat els experts xocolaters, Josep i Flora, que ens dona escalf per continuar la nostra ruta.
Seguint el marcat -i avui freqüentat- camí, ens arribem fins a l’oratori de Sant Valentí on hi ha gent que invoca el sant perquè l’ajudi en els afers amorosos. Després d’invocar –o no- el sant, desfem camí passant altra vegada per Can Bricalla, Ventolà i Can Joanet fins arribar al collet on deixem la pista i girem cap a la dreta per anar a trobar el camí per on tornem cap al Colomer i l’Hostalnou de Bianya.

L’Hostalnou de Bianya – Sant Miquel del Mont:.................................................... 1h 20 minuts
Sant Miquel del Mont – Aplec de Sant Valentí:...................................................... 1h 00 minuts
Aplec – Oratori de Sant Valentí:.................................................................................. 5 minuts
Sant Valentí – L’Hostalnou de Bianya: ................................................................. 1h 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  3h 40 minuts
Tot seguit algunes fotografies de la sortida i més avall trobareu l’horari real i el temps efectiu  detallat.

Enfilant el Pla del Colomer

Font i molí del Colomer

El Colomer

El camí de pujada ben definit

Tram de camí que es conserva empedrat

Al punt més baix de la carena de St. Miquel del Mont

El Castell del Coll (S. XIII- XIV)

Sant Andreu del Coll (S XII)

Sant Miquel del Mont (S. XII)

Castell del Coll, Sant Andreu i els Saiols
arrenglerades, presidides per Sant Miquel del Mont

Arribant a l'aplec

En Josep i la Flora, experts xocolaters

Olot i voltants, des de Sant Valentí

L'oratori de Sant Valentí

L’Hostalnou de Bianya (9:00) – El Colomer (9:02) – Camí (mullader) deixem la pista (9:15) – Collet (9:40) – Castell del Coll (9:45) – Sant Andreu del Coll (9:52) – Font dels Saiols (9:55) – Sant Miquel del Mont (10:20 / 10:35) – Els Saiols (10:50) – Sant Andreu del Coll (11:00) – Castell del Coll (11:00) – Collet (11:05) – Can Joanet (11:10) – Ventolà (11:12) – Can Bricalla (aplec) (11:35 / 12:03) – Sant Valentí, oratori (12:08 / 12:20) – Ventolà (12:35) – Can Joanet (12:40) – Collet, camí cap a Bianya (12:50) – El Colomer (13:15) – L’Hostalnou de Bianya (13:25).
Senyalització:
Itinerannia des de l’Hostalnou de Bianya [pal G-174 Hostalnou de Bianya] fins al collet [pal G-20 Castell del Coll].
Des del Castell del Coll fins a Sant Miquel del Mont hi ha uns cartellets de fusta verds amb lletres blanques que indiquen les diferents possibilitats que ens ofereixen els diversos camins i dreceres. Trobo que no hi fan cap nosa i permeten a qui no s’ho coneix, arribar allà on vol sense equivocar-se.